Avatar πάνω από το Αιγαίο: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην άγονη γραμμή

Δωρεάν επιμορφωτικά σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς απομονωμένων περιοχών για την αξιοποίηση των τεχνολογιών του διαδικτύου στη διδασκαλία των μαθημάτων διοργανώνει το Κέντρο Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών Κυκλάδων, με τη συνδρομή της εικονικής πραγματικότητας.

Τα Κέντρα Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών είναι διοικητικές μονάδες του υπουργείου Παιδείας

Παράλληλα με την παροχή τεχνικής στήριξης σε σχολεία και δομές του νομού Κυκλάδων, συμβουλευτικής και καθοδήγησης σε θέματα πληροφορικής, το ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων διοργανώνει και υποστηρίζει δράσεις επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης.

Νησιωτικότητα

Δεδομένης της ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης και της εμφάνισης συνεχώς νέων εργαλείων, οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται συνεχή υποστήριξη για την αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στη διδακτική πράξη.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν ερευνητές, πάρα το υψηλό ποσοστό των εν ενεργεία εκπαιδευτικών της χώρας που επιθυμούν να επιμορφωθούν, πολλοί είναι οι παράγοντες εκείνοι που δυσχεραίνουν την πρόσβασή τους σε εκπαιδευτικά προγράμματα (γεωγραφική κατανομή, διασπορά των σχολικών μονάδων), τα οποία συνήθως υλοποιούνται σε μεγάλα αστικά κέντρα.

Οι νομοί Κυκλάδων και Δωδεκανήσων συνθέτουν ένα σύμπλεγμα 41 (κατοικημένων) νησιών, με την πρόσβαση -ειδικότερα κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών- να είναι ιδιαίτερα δύσκολη.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, το ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων ανέλαβε δράση, καθώς θεωρεί επιτακτική την ανάγκη υλοποίησης δράσεων από απόσταση, στις οποίες θα έχουν δικαίωμα και δυνατότητα συμμετοχής εκπαιδευτικοί όλων των νησιών του Νοτίου Αιγαίου: Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι η μόνη λύση στα προβλήματα που προκύπτουν από τη νησιωτικότητα.

Τα σεμινάρια παρακολουθούν εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε όλα τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, ακόμη και στα πιο μικρά, στα οποία δεν είχε γίνει ποτέ αντίστοιχη επιμόρφωση.

Πώς οργανώνονται τα σεμινάρια

Οι εκπαιδευόμενοι έχουν πρόσβαση στο υλικό των σεμιναρίων μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικής μάθησης του Moodle, ενώ υπάρχει υποστήριξη των συμμετεχόντων μέσω της κοινότητας που έχει δημιουργηθεί, με τη χρήση εργαλείων όπως forum, chat, email, τηλεδιάσκεψη, google+.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι συμμετέχουν εθελοντικά. Η ομάδα υποστήριξης του σεμιναρίου συγγράφει, αναρτεί, διορθώνει και επικαιροποιεί το υλικό, δημιουργεί και συντονίζει τις e–τάξεις και επιλύει προβλήματα των επιμορφούμενων.

Η ύλη των σεμιναρίων συνδιαμορφώνεται από όλη την κοινότητα με τη συμπλήρωση αρχικών κι ενδιάμεσων ερωτηματολογίων για τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών των συμμετεχόντων καθώς και των ενδιαφερόντων τους, ενώ, ως επιμορφωτές («εμψυχωτές») συμμετέχουν και κάποιοι από τους παλαιότερους επιμορφούμενους.

Όπως σημειώνει μιλώντας στο ert.gr ο κ. Νίκος Τζιμόπουλος, υπεύθυνος ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων, κύριο χαρακτηριστικό των σεμιναρίων είναι η «ομαδοσυνεργατική μάθηση».

Παράλληλα, οι συμμετέχοντες δημιουργούν μια εικονική κοινότητα πρακτικής μέσα από την οποία υποστηρίζουν ο ένας τον άλλο για την αντιμετώπιση προβλημάτων τα οποία υπάρχουν στον κοινωνικό τους (εργασιακό) χώρο.

Αξίζει να σημειωθεί πως όλες οι εφαρμογές με τις οποίες ασχολούνται τα σεμινάρια είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται δωρεάν.

Η επιτυχής ολοκλήρωση του σεμιναρίου συνίσταται στην επιτυχή υποβολή του 70% των εργασιών και το εκπαιδευτικό υλικό παραμένει μόνιμα διαθέσιμο για όλους τους επιμορφούμενους.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του σεμιναρίου δίνεται βεβαίωση παρακολούθησης.

Avatar πάνω από το Αιγαίο: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην άγονη γραμμή

Περί εικονικού κόσμου

Για το σύγχρονο μέρος της επιμόρφωσης, χρησιμοποιείται το λογισμικό Open Simulator, μια πλατφόρμα Εικονικού Κόσμου (ΕΚ), η οποία αποτελεί έργο ανοιχτού λογισμικού και βασίζεται στην τεχνολογία του SecondLife.

Το περιβάλλον έχει σχεδιαστεί ώστε να διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ απομακρυσμένων χρηστών, το χτίσιμο νέων κόσμων, την ανταλλαγή ιδεών και τη συνεργασία, με αποτέλεσμα ο κάθε χρήστης να μπορεί να δημιουργήσει τον ρόλο που τον εξυπηρετεί στα πλαίσια των δραστηριοτήτων που επιθυμεί να εκτελέσει στο περιβάλλον.

Όπως επισημαίνει ο κ. Τζιμόπουλος, με την εικονική πραγματικότητα, η επιμόρφωση είναι πιο αποτελεσματική λόγω της «εμβύθισης».

Όταν οι χρήστες αλληλεπιδρούν με έναν ΕΚ νιώθουν σε κάποιο βαθμό το αίσθημα ότι «βρίσκονται εκεί» (παρουσία – presence) και ότι βρίσκονται και άλλοι χρήστες εκεί μαζί τους (συμπαρουσία – copresence). Αυτή η υποκειμενική νοητική κατάσταση οδηγεί στην αντίληψη του ΕΚ ως χώρο στον οποίο οι διδασκόμενοι συνυπάρχουν.

Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να ορίσουν και να διαμορφώσουν τη δική τους εικονική ταυτότητα, να διαδράσουν με πολλούς τρόπους και να αναπτύξουν μια αίσθηση κοινότητας

Συγκεκριμένα, δημιουργείται ένα επιμορφωτικό νησί, το οποίο περιλαμβάνει τέσσερις αίθουσες διδασκαλίας, με καρέκλες και τραπέζια. Ο κάθε επιμορφούμενος επιλέγει ένα από τα avatar που υπάρχουν και την ενδυμασία του. Μπορεί να επιλέξει να κινηθεί στον χώρο περπατώντας, τρέχοντας, πετώντας ή με τηλεμεταφορά.

Η επικοινωνία γίνεται με μικρόφωνο, ενώ ο κάθε επιμορφούμενος μπορεί να συμμετέχει σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος χρησιμοποιώντας εργαλεία που του επιτρέπουν να σηκώσει το χέρι του, να επικοινωνήσει με chat, να ψηφίσει, να γράψει στον κοινόχρηστο πίνακα ή να μετακινηθεί.

Οι επιμορφούμενοι χωρίζονται σε ομάδες και υλοποιούν τις εργασίες ομαδοσυνεργατικά, πάντα με τη στήριξη του επιμορφωτή.

Στο σεμινάριο χρησιμοποιούνται σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι όπως συζήτηση, ερωτήσεις-απαντήσεις, παιχνίδι ρόλων, ομάδες.

Από το 2010, διοργανώθηκαν πέντε εξαμηνιαία σεμινάρια με τίτλο «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην διδασκαλία μαθημάτων». Όποιος τελειώνει επιτυχώς το πρώτο, γράφεται την επόμενη χρονιά στο δεύτερο, κ.ο.κ.

Τα δύο τελευταία χρόνια υλοποιήθηκαν επίσης τα εξής σεμινάρια: «Σχολική Βία & Εκφοβισμός (Bullying)», «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση μαθητών στην ασφαλή χρήση του διαδικτύου – αξιολόγηση πληροφορίας», «Σεμινάριο επιμόρφωσης υπευθύνων ΣΕΠΕΗΥ», «Χρήση Web 2.0 εργαλείων στην διδακτική πράξη (BlendedLearning με τη χρήση εικονικού κόσμου)», «Διαφυλικές σχέσεις και ο ιός HPV», «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πληροφορικής στη γλώσσα προγραμματισμού Python», «Δημιουργία δραστηριοτήτων με την εκπαιδευτική πλατφόρμα LAMS».

Ενδεικτικό της αποδοχής των σεμιναρίων είναι πως την πρώτη χρονιά συμμετείχαν 20 εκπαιδευτικοί και το 2016-2017 έφτασαν τους 1.110.

Για το έτος 2017-2018, μέσω της κοινότητας των εκπαιδευτικών που είναι μέλη του Ευρωπαϊκού προγράμματος eTwinning, οι αιτήσεις έφτασαν τις 4.500, από εκπαιδευτικούς από όλη την επικράτεια, μόνο για τα σεμινάρια της αξιοποίησης των ΤΠΕ.

Στον φετινό σχεδιασμό έχουν ετοιμαστεί επιπλέον και τα εξής νέα σεμινάρια:

  1. Χρήση του Λειτουργικού Συστήματος UBUNTU και του Libre Office (που είναι ελεύθερα)
  2. Αξιοποίηση των Διαδραστικών Πινάκων με το ελεύθερο λογισμικό Open Sankore
  3. Αξιοποίηση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στη διδασκαλία των μαθημάτων

Αξίζει να σημειωθεί πως το 2015-2015 πραγματοποιήθηκε σεμινάριο με 20 μαθητές Δημοτικού από τη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες με θέμα την «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο», με τη χρήση του Open Simulator.

Στόχος του ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων είναι φέτος να παρακολουθήσουν και μαθητές -μαζί με τους δασκάλους τους- το σεμινάριο «Εξ αποστάσεως εκπαίδευση μαθητών στην ασφαλή χρήση του διαδικτύου – αξιολόγηση πληροφορίας».

Τα σεμινάρια υλοποιούνται από το ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων σε συνεργασία με τους παρακάτω φορείς:

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος