Με ονομαστική ψηφοφορία, την οποία αναμένεται να ζητήσει η ΝΔ, θα ολοκληρωθεί αύριο Τρίτη η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στην Γ’ λυκείου και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Κ. Γαβρόγλου: Μεγάλη μεταρρύθμιση

«Με το παρόν νομοσχέδιο ολοκληρώνουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες ενός τεράστιου μεταρρυθμιστικού σχεδίου, που ξεκίνησε το 2016. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που τον Σεπτέμβριο του 2020 θα συναντήσει τη μεταρρύθμιση για το λύκειο», τόνισε, μιλώντας στην Ολομέλεια, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου.

Ο υπουργός, απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση, σημείωσε τη σημασία της συμφωνίας στο ποιο είναι το πρόβλημα: «Θέλουν ναι ή όχι να είμαστε μια χώρα χωρίς Γ’ λυκείου, με απαξιωμένο απολυτήριο;». Συνέχισε, μάλιστα, αναφέροντας ότι τα φροντιστήρια κοστίζουν στα ελληνικά νοικοκυριά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 30% των μαθητών να σπουδάζει εν τέλει αυτό που επιθυμεί.

Υπερασπίστηκε τις αλλαγές στην Γ’ λυκείου, που την καθιστούν προπαρασκευαστικό έτος πριν από το πανεπιστήμιο και στην οποία οι μαθητές θα διδάσκονται λιγότερα μαθήματα, αλλά με περισσότερες διδακτικές ώρες.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από την πλευρά του υπουργού στο ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μηχανικών σχολών. «Λύνουμε επί της ουσίας των θέμα των 4ετών και 5ετών σπουδών μηχανικών», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Λέμε: τα 4ετή τμήματα, με ακαδημαϊκές διαδικασίες θα μπορούν να γίνουν, μετά από απόφαση της Συγκλήτου, 5ετή. Και μετά, επιτροπή, στην οποία θα είναι αυξημένη η εκπροσώπηση του ΤΕΕ και θα συμμετέχουν οι πολυτεχνικές σχολές, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας και ένας του υπουργείου Μεταφορών, θα αποφασίζει εάν τα τμήματα έχουν προϋποθέσεις για επαγγελματικά δικαιώματα».

Μάλιστα, αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία από κοινού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη αναφορικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα παλαιότερων πτυχιούχων.

Επίσης, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι για πρώτη φορά και με την εφαρμογή του νομοσχεδίου, οι μαθητές θα κληθούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό, το οποίο θα έχει μόνο πανεπιστημιακά τμήματα.

Τέλος, τόνισε τη σημασία της ίδρυσης του Εθνικού Κέντρου Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Ανοικτού Ελληνικού Πανεπιστημίου.

«Είναι ανάγκη να πιστέψουμε εκ νέου στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο που δεν παράγεται προς όφελος μιας κυβέρνησης αλλά προς όφελος των ίδιων των λειτουργών της, της νέας γενιάς και της κοινωνίας ευρύτερα», ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας Μερόπη Τζούφη.

«Παρά τις φωνές της αντιπολίτευσης που συνοδεύονται από την καταστροφολογική θέση για τα δημόσια πανεπιστήμια και την υποτιθέμενη ανάγκη για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η ευρωπαϊκή πρακτική από το 2009 είναι η συγκρότηση πολυδύναμων πανεπιστημίων. Σε αυτή την κατεύθυνση προχωρούμε, ξέρουμε ότι χρειάζεται υπομονή και χρόνος για να αποδώσει ο σχεδιασμός μας και συμμερίζομαι την αγωνία διότι χρειάζεται σκληρός αγώνας», είπε η υφυπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι «οι συνέργειες αυτές είναι η μοναδική λύση, ακαδημαϊκά και επιστημονικά».

«Για την κυβέρνηση αποτελεί σημαντική προτεραιότητα η επαγγελματική εκπαίδευση και αυτό αποτυπώνεται στο σύνολο των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί από το 2016 και μετά», σημείωσε.

«Πρέπει να δίνουμε ευκαιρίες, κίνητρα και έμπνευση για τις αυριανές γενιές των τεχνολόγων, επιστημόνων κι ερευνητών», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης. «Το νομοσχέδιο φέρνει την Παιδεία και την Έρευνα κοντά στα σύγχρονα δεδομένα και απαιτήσεις της χώρας, ώστε η μάθηση και η γνώση να αποτελέσουν τις βάσεις για ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο που θα δημιουργεί ευκαιρίες και προοπτικές και θα οδηγεί στην αειφόρο Ανάπτυξη», πρόσθεσε.

Επεσήμανε ότι το σχέδιο νόμου ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες, με τη διαμόρφωση σύγχρονων τομέων με έντονα διεπιστημονικό χαρακτήρα, που ωστόσο είναι ακόρεστοι επιστημονικά και τεχνολογικά, αφήνοντας έτσι περιθώρια για μεγάλη προστιθέμενη αξία.

Νωρίτερα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, είχε απαντήσει στις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με τη διαδικασία κατεπείγοντος, με την οποία ήρθε στη Βουλή το νομοσχέδιο και ανέφερε ότι «υπάρχει όριο» στη συχνή και επίμονη αναφορά στα περί διαδικασίας, «και το όριο είναι ότι κάποτε πρέπει να μπαίνουμε σε θέματα ουσίας».

Ο κ. Φίλης σημείωσε ότι συνολικά, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, 192 δράσεις και αλλαγές έγιναν από το υπουργείο Παιδείας και αναρωτήθηκε ποιες από αυτές θα καταργήσει η ΝΔ «αν κάποιο θαύμα τη φέρει στην εξουσία».

«Θα θέλαμε μια απάντηση επί της ουσίας κι όχι μια στείρα διαδικαστική αντιπαράθεση», είπε και πρόσθεσε: «Αυτή η κυβέρνηση μέσα σε πολύ δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες ξεδίπλωσε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων, τομών και μεταρρυθμίσεων που άλλαξαν κυριολεκτικά το τοπίο της εκπαίδευσης. Από την προσχολική αγωγή μέχρι την έρευνα. Από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο και την Ανώτατη Εκπαίδευση, που συζητάμε σήμερα. Από κάτω προς τα πάνω, με σχέδιο, τόλμη και όραμα το σχολείο της ποιότητας και της ισότητας».

«Η ΝΔ δεν δεσμεύεται από τα τετελεσμένα που επιχειρείτε να δημιουργήσετε. Οι ρυθμίσεις που μπορούν να καταργηθούν, θα καταργηθούν. Δεν θα εφαρμόσουμε τα σχέδια και τις ιδεοληψίες του κ. Γαβρόγλου. Θα εφαρμόσουμε το πρόγραμμα της Ν.Δ., με την εντολή που θα πάρουμε από τον ελληνικό λαό», ξεκαθάρισε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος άσκησε σφοδρή κριτική στον υπουργό Παιδείας και την κυβέρνηση για το νομοσχέδιο.

Ο κ. Χατζηδάκης καταλόγισε στον υπουργό Παιδείας ότι με το νομοσχέδιο αυτό επιβάλλει τις ιδεοληψίες του, προωθεί στον χώρο της εκπαίδευσης «την ισοπέδωση προς τα κάτω», μετέρχεται «λογικές Μαυρογυαλούρου» και ανέφερε ότι η εκπαίδευση στην Ελλάδα μετά τις εκλογές θα προχωρήσει με γνώμονα την αυτονομία στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, την αξιολόγηση, την αξιοκρατία και την προσπάθεια.

Από την πλευρά της, η Νίκη Κεραμέως, εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας, χαρακτήρισε «συναλλαγές στα όρια του πολιτικού εκβιασμού» την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ζήτησε «έστω την ύστατη στιγμή», την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Κατηγόρησε τον υπουργό ότι δεν θέλει το διάλογο, επιδιώκοντας συναίνεση μόνο με όποιον συμφωνεί μαζί του. «Όταν οι συνομιλητές του διαφωνούν μαζί του, η συναίνεση πάει περίπατο, οι διαφορετικές απόψεις αγνοούνται προκλητικά», είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, επέκρινε το υπουργείο λέγοντας ότι με το νομοσχέδιο καταργεί τον τεχνολογικό τομέα της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αντίθετα στις διεθνείς τάσεις, και ότι αναδιατάσσει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας «χωρίς στρατηγικό σχέδιο, χωρίς πραγματικές συναινέσεις και στη βάση πολιτικών εκβιασμών».

Παράλληλα, τόνισε ότι το νέο σύστημα που προβλέπεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «κατηγοριοποιεί» τις σχολές σε εκείνες που διατηρούν αυξημένο κύρος και σε εκείνες που απαξιώνονται πλήρως».

Ακόμη, επέκρινε την κατάργηση του ΣΑΕΠ, λέγοντας: «Εν μέσω ακαδημαϊκής χρονιάς, προχωράτε στην κατάργηση της αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων Κολλεγίων στην Ελλάδα, κατά παράβαση του ενωσιακού δικαίου, όπως σας εφιστά την προσοχή και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής».

Για νομοσχέδιο-σκούπα που αφορά στα ζητήματα της σύνδεσης των ιδρυμάτων με την κερδοφορία του κεφαλαίου, ενώ τα ζητήματα της καθημερινότητας των φοιτητών βρίσκονται στον αέρα, έκανε λόγο ο ΓΓ του ΚΚΕ.

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας σημείωσε ότι «ουσιαστικά λέτε στους νέους να βάλουν τα πτυχία τους σε κορνίζα, να παραιτηθούν από την απαίτηση να δουλεύουν στο αντικείμενο που σπούδασαν. Μεγαλύτερη προσφορά στους μεγαλοεργοδότες που ζητούν μειωμένες απαιτήσεις από τους νέους και τις νέες, δεν υπάρχει».

«Έχετε αποδειχτεί ο καλύτερος μαθητής της ΕΕ, άξιος συνεχιστής των πιο «λαμπρών» παρακαταθηκών που άφησαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης», είπε απευθυνόμενος στην κυβέρνηση ο κ. Κουτσούμπας.

«Τι ζητάει το κεφάλαιο; Απλά πράγματα. Μια μεγάλη δεξαμενή αποφοίτων, με τους μισθούς να συμπιέζονται όλο και προς τα κάτω. Αυτό είναι και το βασικό νόημα των συγχωνεύσεων ανάμεσα στα άλλα. Αυτό καταφέρνει η κυβέρνησή σας και με τις συγχωνεύσεις που συζητάμε σήμερα», υπογράμμισε ο ΓΓ του ΚΚΕ.

«Είναι ένα νομοσχέδιο-μαμούθ με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεμπερδεύει με τις εκκρεμότητες των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται, τα τελευταία χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής.

«Είναι ένα νομοσχέδιο κάτω από το άγρυπνο μάτι του ΣΕΒ και με βάση τις οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ», είπε ο κ. Δελής και κατήγγειλε ότι οι διατάξεις οδηγούν σε «σχολές Φρανκεστάιν», γιατί με την πλήρη απορρόφηση των ΤΕΙ από τα όμορα τους πανεπιστήμια, απορροφώνται ακόμη και σχολές με ετερόκλητα αντικείμενα. Είπε, επίσης, ότι με το νομοσχέδιο «φροντιστηριοποιείται και δεν αναβαθμίζεται το Λύκειο» και ότι η κυβέρνηση μετατρέπει το Λύκειο σε ακόμη μεγαλύτερη και άγρια αρένα ανταγωνισμού, με περισσότερες εξετάσεις- πανελλαδικές, περιφερειακές, ενδοσχολικές – και την ίδια ώρα, τα πανεπιστήμια προσαρμόζονται ακόμα πιο σφιχτά στους στόχους των μεγαλοεπιχειρηματιών.

«Παρών» επί της αρχής και των άρθρων του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας θα ψηφίσει η Ένωση Κεντρώων. «Σκοπός δεν είναι να νομοθετούμε όπως μας βολεύει, αλλά να προσαρμόζονται οι διαδικασίες στους πολίτες. Δεν δόθηκε ο αναγκαίος χρόνος να συζητήσουμε όσο θα έπρεπε το νομοσχέδιο στη Βουλή», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας.

Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο έρχεται απελπιστικά αργά και το πιο πιθανό είναι να μην εφαρμοστεί. «Δηλαδή, τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν με «χ» μαθήματα αλλά αν γίνουν εκλογές τον Οκτώβριο, δεν θα ξέρουν τι θα συμβεί», είπε ο κ. Μεγαλομύστακας, σημειώνοντας ότι το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από πολλά κενά υλοποίησης. Ο βουλευτής επανέλαβε τις προτάσεις της Ένωσης Κεντρώων, όπως υποχρεωτική εκπαίδευση 30 ωρών, κτίρια φιλικά στο περιβάλλον, ανακατανομή πόρων και αύξησή τους για την Παιδεία. Ο κ. Μεγαλομύστακας ζήτησε την υιοθέτηση των αποφάσεων του Συνηγόρου του Παιδιού.

Σημειώνεται ότι το ΚΙΝΑΛ αποχώρησε από τη νομοθετική διαδικασία. Η Δημοκρατική Συμπαράταξη δεν θα συμπράξει σε ένα νομοσχέδιο που διαλύει τη δημόσια εκπαίδευση, δήλωσε η Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Επικρίσεις από την αντιπολίτευση για τη διαδικασία του επείγοντος

Με την έναρξη της συνεδρίασης, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας κατήγγειλε ότι «στραγγαλίζεται ο δημοκρατικός διάλογος, συρρικνώνεται και ευτελίζεται η κοινοβουλευτική διαδικασία».

«Ένα νομοσχέδιο που φιλοδοξεί να ανασυντάξει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας και ταυτόχρονα να κάνει μια μεγαλόπνοη και μεγαλεπίβολη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, υποχρεούται να υποστεί τη βάσανο και τη διαδικασία του δημοκρατικού κοινοβουλευτικού διαλόγου με άνεση», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ και πρόσθεσε: «δυστυχώς, έχει προσημειωθεί ο δημοκρατικός κοινοβουλευτικός διάλογος με τη βιασύνη την οποία επέδειξε ο υπουργός καθώς επικαλέστηκε τη δυνατότητα μιας συμπιεσμένης διαδικασίας, αυτής του επείγοντος». Η σκωπτική φράση του κ. Τζαβάρα ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να φέρνει ως ψηφίσματα τα νομοσχέδια, προκάλεσε αντιδράσεις από τα έδρανα της κυβερνητικής πλειοψηφίας και του προεδρεύοντος Γιώργου Βαρεμένου.

«Ζήσαμε τη δημοκρατία, κύριε Τζαβάρα, με το σχέδιο Αθηνά», σχολίασε ο προεδρεύων Γιώργος Βαρεμένος.

«Αυτά που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ όταν η ΝΔ έφερνε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος το ένα μετά το άλλο νομοσχέδιο, το κάνει τώρα η ΝΔ», παρατήρησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι φέρνει το νομοσχέδιο σε περίοδο που σχολεία και πανεπιστήμια είναι κλειστά, όπως άλλωστε έχει συμβεί με όλα τα σοβαρά νομοσχέδια του υπουργείου Παιδείας στο παρελθόν.

«Πριν από 1,5 χρόνο κάλεσα στο γραφείο μου τα κόμματα για να δούμε το ζήτημα της Γ΄ Λυκείου. Από τον Σεπτέμβριο του 2017, μόνο το Ποτάμι έστειλε συγκεκριμένες προτάσεις. Γιατί δεν εστάλη καμία πρόταση; Αυτό δεν είναι ευτελισμός του διαλόγου; Το πρόβλημα σας είναι ότι το νομοσχέδιο είναι μεγάλο; Έπρεπε να μας ζητήσετε να σας στείλουμε βοηθούς να σας βοηθήσουν στην ανάγνωση», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου και επισήμανε ότι το νομοσχέδιο βρισκόταν για μεγάλο διάστημα στη διαβούλευση, πυροδοτώντας αντιδράσεις.

«Ο κ. υπουργός επικαλείται τον μακρό χρόνο της διαβούλευσης. Η Βουλή δεν είναι όργανο που συμμετέχει στη διαβούλευση. Η Βουλή είναι κυρίαρχη έκφραση του κράτους που υλοποιεί τη λαϊκή κυριαρχία και συζητάει με δικά της μέσα και αποφαίνεται με συγκεκριμένο κυριαρχικό τρόπο», σχολίασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Κ. Τζαβάρας.

Πηγές: Πρώτο Πρόγραμμα, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μοιράσου το άρθρο: