Η ατζέντα της «επόμενης μέρας» μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και οι πρωτοβουλίες που θα πρέπει να αναληφθούν τέθηκαν στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υπό τον πρωθυπουργό. Άμεσα αλλά και μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να πάρουν τον δρόμο για τη Βουλή μια σειρά νομοσχεδίων προς ψήφιση. Να αλλάξει σταδιακά η καθημερινότητα του πολίτη παράλληλα με την υλοποίηση της συμφωνίας με τους δανειστές είναι ο στόχος της κυβερνητικής πολιτικής, επεσήμανε ο πρωθυπουργός.

`Οπως τόνισε ο κ. Τσίπρας είναι ανάγκη να μείνει όρθια η κοινωνία και να αισθανθεί ότι βγαίνει από το σκοτάδι της κρίσης στο φως της δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης. Ταυτόχρονα απηύθυνε μήνυμα αποφασιστικότητας και αισιοδοξίας παρουσιάζοντας σειρά νομοσχεδίων που βρίσκουν το δρόμο τους, και τούτο παρά την εκκωφαντική σιωπή ή την προκλητική διαστρέβλωση από την αντιπολίτευση και την πλειοψηφία των μέσων ενημέρωσης.

Σύμφωνα με κυβερνητική ενημέρωση μετά το τέλος του Υπουργικού Συμβουλίου κατατέθηκε και βρίσκεται ήδη στις Επιτροπές της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με το οποίο εισάγονται θετικές διατάξεις για τους ΟΤΑ, τους εργαζόμενους, τους πολίτες και την Πολιτεία.

Με βάση τις διατάξεις του:

  • Επικαιροποιείται, αναμορφώνεται και εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των ΔΕΥΑ.
  • Παρέχονται κίνητρα σε εργαζόμενους ορεινών και μικρών νησιωτικών ΟΤΑ, με την πρόβλεψη της δυνατότητας διασφάλισης δωρεάν σίτισης και κατάλληλου καταλύματος διαμονής σε ιατρικό/νοσηλευτικό προσωπικό, εκπαιδευτικούς, υπαλλήλους του ΕΚΑΒ, της αστυνομίας, πυροσβεστικής, λιμενικού κλπ.
  • Δίνεται η δυνατότητα χορήγησης αντιμισθίας σε αντιδημάρχους που μέχρι σήμερα δεν λάμβαναν αποζημίωση για τη συμμετοχή στα δημοτικά συμβούλια μη αστικών δήμων, αλλά και σε δημοτικούς συμβούλους που διαμένουν σε μεγάλη απόσταση από την έδρα του δήμου τους.
  • Προβλέπεται η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών προς ΟΤΑ α’ βαθμού με πολύ ευνοϊκούς όρους.
  • Αποδίδονται τα χρηματικά διαθέσιμα από τον καταργηθέντα «Φόρο Ζύθου» σε μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς δήμους.
  • Επεκτείνεται η υποχρέωση παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας και στους συμβασιούχους η δυνατότητα καταβολής αποζημίωσης για μη χορηγηθέντα ΜΑΠ προηγούμενων ετών (τα οποία οι εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να προμηθευτούν με ίδιους πόρους) και προβλέπεται για πρώτη φορά η επιβολή προστίμων (που θα παρακρατούνται από τους ΚΑΠ), για ΟΤΑ που παραβιάζουν τη νομοθεσία για την ασφάλεια και υγεία στην εργασία.
  • Επεκτείνεται η χορήγηση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε ειδικότητες εργαζομένων των ΟΤΑ που αυτονόητα θα έπρεπε να το λαμβάνουν (όπως εργάτες βιολογικού καθαρισμού, εργάτες συντήρησης αποχετευτικών δικτύων, απολυμαντές, εργάτες αποφρακτικών μηχανημάτων κα).
  • Αποκαθίσταται η καταβολή της «προσωπικής διαφοράς» σε δημοτικούς αστυνομικούς και άλλες κατηγορίες υπαλλήλων, από τους οποίους είχε περικοπεί μετά τη θέση τους σε αυτοδίκαιη διαθεσιμότητα από την προηγούμενη κυβέρνηση.
  • Θεσμοθετείται και οργανώνεται το «Μητρώο Πολιτών», για την ηλεκτρονική διασύνδεση των βάσεων δεδομένων δημοτολογίων και ληξιαρχίων, με σκοπό την πάταξη της γραφειοκρατίας και την απαλλαγή των πολιτών από την υποχρέωση προσκομιδής των σχετικών πιστοποιητικών.
  • Συγκροτείται η Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση από την πολιτεία των ζητημάτων απόκτησης ιθαγένειας.
  • Δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να δημοπραττούν υλικά που προκύπτουν από την ανακύκλωση των απορριμάτων, στο πλαίσιο εξορθολογισμού της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.

Το νομοσχέδιο αυτό θα έχει ψηφισθεί μέχρι τις αρχές του Αυγούστου και τον Σεπτέμβρη το Υπουργείο Εσωτερικών θα ολοκληρώσει τη μεταρρύθμιση του υφιστάμενου πλαισίου με τις αναγκαίες θεσμικές αλλαγές στον «Καλλικράτη».

Σήμερα κατατίθεται νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών το οποίο μεταξύ άλλων ρυθμίζει την υποχρεωτική αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών στον τομέα της φορολογίας και επιχειρείται να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής, με βασική στόχευση την αντιμετώπιση συγκεκριμένων πρακτικών επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού των πολυεθνικών εταιρειών.

Επίσης:

  • Προστίθενται κατηγορίες αγαθών στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ – αγροτικά εφόδια – τα οποία εκ παραδρομής δεν περιλήφθηκαν στον τελευταίο νόμο του Υπ. Οικονομικών
  • Διευρύνεται, η υφιστάμενη προστασία επί καταθέσεων σε πιστωτικά ιδρύματα σε ατομικό ή κοινό λογαριασμό, έναντι κατασχέσεων του Δημοσίου μέχρι του ποσού των χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ και ως προς τις τυχόν τοποθετήσεις σε λογαριασμό πληρωμών στα εγκαταστημένα στη χώρα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος.
  • Επιχειρείται ακόμη, η ανακούφιση των πληγέντων από τον σεισμό στις δημοτικές ενότητες του δήμου Λέσβου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, μέσω της φορολογικής ελάφρυνσης.
  • Ρυθμίζεται ο χρόνος καταβολής των δόσεων για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2016 και διορθώνονται τεχνικά λάθη που προκλήθηκαν στη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων.
  • Στο πλαίσιο της ορθολογικής διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας και της κοινωνικής και γενικότερα, της αναπτυξιακής πολιτικής του Κράτους, αλλά και προς τον σκοπό της εξοικονόμησης πόρων, παραχωρούνται δημόσια ακίνητα, με τη συντήρηση και διαχείριση των οποίων επιβαρύνεται το Δημόσιο, σε φορείς του δημοσίου τομέα (υπηρεσίες, Ο.Τ.Α. κ.λπ.), που δύνανται να τα διαχειριστούν και να τα συντηρήσουν, για την κάλυψη στεγαστικών, λειτουργικών, οικονομικών και λοιπών αναγκών τους.

Σήμερα επίσης ολοκληρώνεται η ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον ΟΑΣΘ.

Ειδικότερα:

  • Θεσπίζονται λοιπόν δύο νέοι φορείς, ο ρυθμιστικός – εποπτικός Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και η θυγατρική του, ο εκτελεστικός Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε . Η Ο.Σ.Ε.Θ έχει τον συντονισμό, έλεγχο, εποπτεία όλων των ειδών των αστικών συγκοινωνιών (λεωφορεία, Μετρό, Τραμ, θαλάσσιες μεταφορές). Η Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε. αναλαμβάνει την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου με λεωφορεία, μετρό, τραμ.
  • Ο ΟΑΣΘ, περνά στο ελληνικό δημόσιο και εκκαθαρίζεται για λόγους προστασίας της εθνικής οικονομίας και για την προστασία διασφάλιση του κοινωνικού αγαθού της δημόσιας υπηρεσίας αστικής συγκοινωνίας.
  • Το Υπουργείο συνεχίζει το Σεπτέμβρη με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα αφορούν:
    α) σε νέα συστήματα ελέγχων της διαχείρισης και εκτέλεσης των δημόσιων και ιδιωτικών έργων,
    β) στην ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων και
    γ) στη ρύθμιση των διαμεσολαβητικών δραστηριοτήτων στις μεταφορές

Επίσης μέχρι τις αρχές Αυγούστου θα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση.

Οι διατάξεις αφορούν:

  • την διοίκηση των ιδρυμάτων
  • την λειτουργία των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών (Π.Μ.Σ.)
  • την προώθηση του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας μέσω και της ίδρυση των περιφερειακών ακαδημαϊκών συμβουλίων
  • την θέσπιση τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου στα τμήματα πενταετούς φοίτησης σε συνδυασμό με τέναρξη διαδικασίων επίλυσης των επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων Τ.Ε.Ι.
  • την δημιουργία διετών δομών στο πλαίσιο των ΑΕΙ που θα περέχουν επαγγελματικά πιστοποιητικά Ευρωπαϊκών προδιαγραφών
  • την λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.).

Συγκεκριμένα για την διοίκηση των ιδρυμάτων:

Επανέρχεται τα ακαδημαϊκό άσυλο, εκλέγονται οι Αντιπρυτάνεις με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, επανέρχεται η φοιτητική συμμετοχή στα όργανα, η Σύγκλητος διευρύνεται. Καταργούνται τα δυσλειτουργικά Συμβούλια Ιδρυμάτων.

Για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ):

  • Ενισχύεται η ελεύθερη πρόσβαση των φοιτητών στα Π.Μ.Σ. ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση. Ορίζεται ποσοστό των φοιτητών που απαλλάσσονται των τελών φοίτησης, όπου υπάρχουν, βάσει οικονομικών κριτηρίων.
  • Ενισχύεται η ίδρυση δωρεάν Π.Μ.Σ. Προσμετράται θετικά η λειτουργία τέτοιων Π.Μ.Σ. κατά τις επιχορηγήσεις των ιδρυμάτων.
  • Θεσπίζεται υποχρέωση ύπαρξης αναλυτικών προϋπολογισμών με αιτιολόγηση και τελική έγκρισή τους από το Υπουργείο.

Για τον ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας:

Θεσμοθετούνται σε επίπεδο περιφέρειας, τα Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας (Α.Σ.Α.Ε.Ε.), που συγκροτούνται από εκπροσώπους όλων των Α.Ε.Ι. και των Ερευνητικών Κέντρων.
Το Α.Σ.Α.Ε.Ε. χαράσσει στρατηγική συνολικά για όλα τα ιδρύματα της περιφέρειας, προωθώντας τις συνέργιες μεταξύ των ιδρυμάτων, χωρίς να εμπλέκεται στα της καθημερινής διοίκησης.

Για τις πενταετείς σπουδές και τα επαγγελματικά προσόντα:

Η απονομή του ενιαίου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου στα Τμήματα που έχουν πενταετή προγράμματα σπουδών και η δημιουργία επιτροπών με εκπροσώπους των μηχανικών των Πολυτεχνικών Σχολών αλλά και των Σχολών Μηχανικών των Τ.Ε.Ι., δημιουργούν για πρώτη φορά όροι επίλυσης του ζητήματος των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων Τ.Ε.Ι.
Ενισχύεται η μεταλυκειακή επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με την δημιουργία διετών δομώνεντός των Α.Ε.Ι., για αποφοίτους Επαγγελματικα Λύκεια που θα απονέμουν επαγγελματικά πιστοποιητικά Ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

Για την λειτουργία των Ειδικών Λογαρισμών Κονδυλίων Έρευνας:

Δημιουργείται ένα θεσμικό πλαίσιο που να αποτυπώνει τις βασικές αρχές του δημόσιου λογιστικού προσαρμοσμένες στις ανάγκες διαχείρισης των ερευνητικών προγραμμάτων.

Τα παραπάνω υλοποιούνται με την συμβολή δύο νέων θεσμών που έχουν ήδη ιδρυθεί και λειτουργούν:

Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και Ανθρώπινου Δυναμικού όπου γίνονται οι διερευνήσεις σχετικά με τα πτυχία και την αγορά εργασίας, έρευνες για το μέλλον των επαγγελμάτων κτλ.

Επιτροπή για τα Οικονομικά της Εκπαίδευσης.

Επιπλέον η επιτροπή που ετοιμάζει το σχέδιο συγχώνευσης των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά, σε Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, έχει ήδη αρχίσει τις εργασίες της και μέχρι τέλος του μήνα θα καταλήξει σε συγκεκριμένο χρονοδιαγραμμα και τις διεργασίες αξιολόγησης.

Επίσης μέχρι τις αρχές Αυγούστου θα έχει ψηφισθεί το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που αφορά αφενός στην πρωτοβάθμια υγεία, αφετέρου στην επίλυση ευρύτερων προβλημάτων στη δημόσια υγεία.

Συγκεκριμένα:

  • Με το νομοσχέδιο διευρύνεται ο «δημόσιος χώρος» στην Υγεία και προδιαγράφεται ο επικουρικός ρόλος του ιδιωτικού τομέα, στην κατεύθυνση πάντα της καθολικής κάλυψης του πληθυσμού, της ισότητας στην πρόσβαση και της οικονομικής προστασίας ιδίως των πιο αδύνατων μελών της κοινωνίας.
  • Ανασυγκροτείται η Δημόσια Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας σε ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο παροχής υπηρεσιών υγείας με πυρήνα τον λήπτη υπηρεσιών υγείας.
    Ο ρόλος των υφιστάμενων δομών πρωτοβάθμιας περίθαλψης (Μονάδες Υγείας ΠΕΔΥ και Κέντρα Υγείας αγροτκού τύπου ), οι οποίες εφεξής ονομάζονται Κέντρα Υγείας, κατοχυρώνεται και ενισχύεται. Ειδική μέριμνα προβλέπεται για την αναβάθμιση των Εργαστηρίων τους .
  • Δημιουργούνται παράλληλα νέες αποκεντρωμένες δομές, περιφερειακές των Κέντρων Υγείας , οι Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ), που απευθύνονται σε συγκεκριμένο πληθυσμό , στελεχώνονται από διεπιστημονική ομάδα υγείας, που περιλαμβάνει οικογενειακούς γιατρούς και παιδιάτρους, νοσηλευτές, επισκέπτες υγείας, κοινωνικό λειτουργό.
  • Κάθε πολίτης, ασφαλισμένος ή ανασφάλιστος θα έχει τον δικό του οικογενειακό γιατρό, τον δικό του σύμβουλο σε θέματα υγείας, τον υπεύθυνο για την παρακολούθηση και διαχείριση των προβλημάτων υγείας του, για την τήρηση του Ατομικού του Ηλεκτρονικού Φακέλου, για την ολιστική και ποιοτική φροντίδα του.
  • Ο ΕΟΠΥΥ θα συνεχίσει να συμβάλλεται με ιδιώτες ιατρούς που θα παρέχουν υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στα ιατρεία τους για την κάλυψη των αναγκών όπου χρειάζεται και όπου οι δημόσιες δομές δεν επαρκούν.
  • Επίσης σε κάθε Κέντρο Υγείας συγκροτείται και λειτουργεί Οδοντιατρική Ομάδα που θα ελέγχει τη στοματική υγεία του πληθυσμού ευθύνης .
  • Αναβαθμίζεται η μαιευτική φροντίδα στο ΕΣΥ και αναδεικνύεται ο συμβουλευτικός και υποστηρικτικός ρόλος των μαιών στην πρόληψη του γυναικολογικού καρκίνου , στην κύηση και στον τοκετό.
  • Αξιοποιούνται οι Επισκέπτες Υγείας με σκοπό την προαγωγή της υγείας του ατόμου, της οικογένειας, της κοινότητας και του σχολικού πληθυσμού και την πραγματοποίηση δράσεων και παρεμβάσεων στην κοινότητα για θέματα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
  • Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της δημόσιας λογοδοσίας και του κοινωνικού ελέγχου των μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο όμως αντιμετωπίζονται και άλλα κρίσιμα και επείγοντα προβλήματα της δημόσιας υγείας, των γιατρών και των ασθενών:

Συγκεκριμένα προβλέπονται:

  • Διαγραφή των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ. χρεών των ανασφάλιστων πολιτών, που προέρχονται από τη νοσηλεία τους σε δημόσιες δομές υγείας πριν την ψήφιση του ν. 4368/2016.
  • Ενίσχυση και ανάπτυξη των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των νοσοκομείων του ΕΣΥ, με τη δημιουργία 500 περίπου πρόσθετων στις υπάρχουσες νέων θέσεων ιατρικού προσωπικού και την άμεση πρόσληψη αντίστοιχου αριθμού μόνιμων ειδικευμένων ιατρών.
  • Ίδρυση Γενικού Νοσοκομείου στην Κάρπαθο, δυναμικότητας 22 κλινών, η κατασκευή του οποίου είναι στο τελικό στάδιο της ανέγερσής (ανεγείρεται με πόρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ».
  • Παροχή κινήτρων στους ιατρούς για τη στελέχωση του Γενικού Νοσοκομείου Θήρας: 1) ο χρόνος της υπηρεσίας των επικουρικών ιατρών υπολογίζεται εις διπλούν σε σχέση με την υπόλοιπη υπηρεσία τους σε άλλα δημόσια νοσοκομεία. 2) παρέχεται η δυνατότητα στους Ο.Τ.Α. να παρέχουν με όποιον δυνατό τρόπο στους ιατρούς του Γ.Ν. Θήρας δωρεάν σίτιση, δωρεάν κατάλυμα διαμονής ή και χρηματικά επιδόματα για την κάλυψη των αναγκών τους αυτών.
  • Καθορισμός του πλαισίου και των προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας των Μονάδων Ημερήσιας νοσηλείας (Μ.Η.Ν.) –δημόσιων και ιδιωτικών- ώστε αυτές να λειτουργούν ως μονάδες υγείας που παρέχουν διακριτές και σαφώς προσδιορισμένες υπηρεσίες υγείας (νοσηλεία χωρίς διανυκτέρευση), σε σχέση με τις υπηρεσίες υγείας που παρέχουν οι φορείς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης. Μπαίνει τέλος στο χάος των ιδιωτικών Μ.Η.Ν. και θεσμοθετείται –για πρώτη φορά- η ίδρυση Μ.Η.Ν., εκτός από τα νοσοκομεία του ΕΣΥ και στα στρατιωτικά και πανεπιστημιακά νοσοκομεία και στα Ν.Π.Ι.Δ. (Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου).
  • Παράταση της θητείας των επικουρικών ιατρών και του λοιπού επικουρικού προσωπικού των νοσοκομείων μέχρι τις 31-12-2018, δηλαδή μέχρι την ολοκλήρωση των προσλήψεων του μόνιμου προσωπικού.

7. Εντός των επόμενων ημερών κατατίθεται εξάλλου νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που αποτελείται από διατάξεις εφαρμοστικές του νόμου 4387/2016.

Παράλληλα, η κυβέρνηση επεξεργάζεται και θα καταθέσει μετά την εκκίνηση των εργασιών της Βουλής στο τέλος Αυγούστου και άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες σε κρίσιμους τομείς.
Ενδεικτικά: το νομοσχέδιο για την ψηφιακή πολιτική και τη διαστημική εταιρεία, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας για την αντιμετώπιση της αδήλωτης και απλήρωτης εργασίας, νομοσχέδιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τα νωπά προϊόντα, νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος για τα αυθαίρετα, νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Υπουργείου Ναυτιλίας, του Υπουργείου Εξωτερικών για το Ινστιτούτο της Βενετίας και άλλα.

Σχετική είδηση

Συνεδριάζει το Υπουργικό Συμβούλιο για τα υπό κατάθεση νομοσχέδια

Μοιράσου το άρθρο: