Ανακαλύφθηκαν «εκρηκτικές» πηγές ακτίνων-Χ στο σύμπαν

Πηγές «εκρήξεων», που στέλνουν πρόσκαιρα στο διάστημα ισχυρές ακτίνες-Χ ανακάλυψαν στο σύμπαν Αμερικάνοι αστρονόμοι.

Η ανακάλυψη έγινε με τα δύο διαστημικά τηλεσκόπια ακτίνων-Χ, το Chandra της NASA και το XXM-Newton της ESA. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Τζίμι Ίργουιν του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα, εντόπισαν τέτοιες εκρήξεις σε δύο γαλαξίες που απέχουν 47 και 14 εκατομμύρια έτη φωτός αντίστοιχα. Ευτυχώς -προς το παρόν τουλάχιστον- ο γαλαξίας μας δεν διαθέτει τέτοια εκρηκτική πηγή.

Όταν συμβαίνει η έκρηξη των ακτίνων-Χ, τα αινιγματικά αντικείμενα-πηγές γίνονται 100 έως 200 φορές φωτεινότερα μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό, αλλά μετά από μια ώρα περίπου επιστρέφουν στα κανονικά επίπεδα φωτεινότητάς τους.

Οι επιστήμονες ξεχωρίζουν τις «Υπέρλαμπρες Πηγές Ακτίνων-Χ» (ULX) από τα μάγναστρα (magnetars), τα νεαρά άστρα νετρονίων που διαθέτουν ισχυρά μαγνητικά πεδία και επίσης μπορούν να παράγουν απότομα ισχυρές ακτίνες-Χ.