Ανακαλύφθηκαν περιοχές του DNA που σχετίζονται με την αναπαραγωγική συμπεριφορά

Δώδεκα περιοχές του DNA, οι οποίες σχετίζονται με την ηλικία που αποκτούμε το πρώτο μας παιδί και με τον συνολικό αριθμό παιδιών που θα κάνουμε στη διάρκεια της ζωής μας, ανακάλυψε μια επιστημονική ομάδα, με τη συνεργασία Ελλήνων ερευνητών. Τα εικοσιτέσσερα γονίδια που εντοπίστηκαν στις περιοχές αυτές του DNA φαίνεται πως παίζουν κάποιο μικρό ρόλο στην γονιμότητα αντρών και γυναικών.

Οι εν λόγω δώδεκα περιοχές του γονιδιώματος επηρεάζουν σε ποσοστό περίπου 1% το πότε θα γεννηθεί το πρώτο παιδί, καθώς και σε ποσοστό μόνο 0,2% τον συνολικό αριθμό τους. Αν και τα ποσοστά αυτά φαίνονται υπερβολικά μικρά, σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να βοηθήσουν στην πρόβλεψη για το αν μια γυναίκα δεν θα κάνει καθόλου παιδιά στη ζωή της.

Ερευνητές από διάφορες χώρες, ανέλυσαν γενετικά στοιχεία, από 62 προηγούμενες μελέτες, για 238.000 άνδρες και γυναίκες σχετικά με την ηλικία απόκτησης του πρώτου παιδιού, καθώς και για 330.000 άτομα των δύο φύλων σχετικά με το μέγεθος της οικογένειας τους.

Σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχει και μια γενετική παράμετρος που επηρεάζει την απόφαση ενός ανθρώπου να κάνει παιδί, χωρίς ο ίδιος να το συνειδητοποιεί. Σε κάθε περίπτωση, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι το 85% έως 90% των παραμέτρων που παίζουν ρόλο στο αν και πότε κάποιος θα αποκτήσει παιδιά οφείλεται σε προσωπικές επιλογές και κοινωνικούς-περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή πολλών Ελλήνων ερευνητών και ερευνητριών, όπως του Γιώργου Δεδούση και της Ιωάννας-Παναγιώτας Καλαφάτη από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, του Πάνου Δελούκα και της Σταυρούλας Κανόνη από το Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου, καθώς και της Βασιλικής Λαγού από το Πανεπιστήμιο της Λουβέν του Βελγίου, επικεφαλής ήταν η καθηγήτρια Μελίντα Μιλς από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.