Αστρονόμοι εντόπισαν δέκα καινούρια φεγγάρια του πλανήτη Δία

Ακόμη δέκα φεγγάρια του Δία –του πέμπτου κατά σειρά πλανήτη ξεκινώντας από τον Ήλιο- ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν αστρονόμοι με επικεφαλής τον Σκοτ Σέπαρντ του Carnegie Institution for Science στην Ουάσινγκτον, ο οποίος εντόπισε συνολικά 12 μικρά φεγγάρια του Δία, συμπεριλαμβανομένων των 10 που περιγράφηκαν πρόσφατα από τους ειδικούς.

Ως φεγγάρι ορίζεται κάθε αντικείμενο, ανεξαρτήτως μεγέθους, το οποίο περιστρέφεται γύρω από έναν πλανήτη, όχι από τον Ήλιο. Μόνο οι δύο εσωτερικοί πλανήτες στο ηλιακό μας σύστημα–ο Ερμής και η Αφροδίτη–δεν έχουν κανένα.

Μέχρι σήμερα οι επιστήμονες γνώριζαν ότι, ο πλανήτης Δίας- γίγαντας αερίων- περιβαλλόταν από 69 φεγγάρια, ενώ με τη νέα ανακάλυψη υπολογίζουν ότι αυτά αυξήθηκαν σε 79, συμπεριλαμβανομένου  ενός “οδηγού προς την λάθος κατεύθυνση”, ο οποίος πιθανότατα θα συντριβεί συντριβεί πάνω σε άλλα φεγγάρια που ακολουθούν την ίδια διαδρομή, αλλά με ανάποδη φορά.

Τα νέα φεγγάρια διαφέρουν σε μέγεθος–από περίπου έξι δέκατα του ενός μιλίου (1χλμ) ως 2,5 μίλια (4χλμ). Αυτό είναι ελάχιστο συγκριτικά με τη διάμετρο του Δία των 88.846 μιλίων (142.984 χλμ).

Τα «νέα» φεγγάρια του Δια, σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας, είναι πιθανόν αντικείμενα, τα οποία “αιχμαλωτίστηκαν” από την ισχυρή βαρυτική έλξη του πλανήτη, με τον σχηματισμό τους κατά την πρώιμη περίοδο του ηλιακού συστήματος.

“Ο Δίας είναι σαν μια μεγάλη ηλεκτρική σκούπα γιατί είναι τόσο ογκώδης. Αυτά τα αντικείμενα ξεκίνησαν να περιστρέφονται γύρω από τον Δία αντί να πέσουν μέσα του. Επομένως θεωρούμε ότι είναι κάτι ενδιάμεσο, ανάμεσα σε βραχώδεις αστεροειδείς και παγωμένους κομήτες. Άρα είναι κατά το ήμισυ πάγοι και κατά το ήμισυ βράχοι”, δήλωσε ο Σέπαρντ.

Σύμφωνα με τους αστρονόμους, το πιο ενδιαφέρον από τα νέα φεγγάρια είναι η Βαλετούντο, που πήρε το όνομά του από την δισέγγονη του ρωμαϊκού Δία, την θεά της υγείας και της καθαριότητας.

Όπως εξηγεί ο επιβλέπων της ερευνητικής ομάδας: “Η Βαλετούντο κινείται στον αυτοκινητόδρομο ανάποδα, επομένως είναι πολύ πιθανό να συγκρουστεί με αυτά τα άλλα αντικείμενα. Προφανώς έχει συγκρουστεί μαζί τους στη διάρκεια των ετών”.

Τα 79 γνωστά φεγγάρια του Δία είναι, μέχρι σήμερα, τα περισσότερα που διαθέτει πλανήτης στο ηλιακό σύστημα και ακολουθούν τα 62 που έχουν εντοπιστεί γύρω από τον Κρόνο. Όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, είναι πιθανό τα μικρότερα φεγγάρια του Κρόνου να μην έχουν εντοπιστεί ακόμη και επομένως ίσως στο μέλλον να επιβεβαιωθεί ότι ο πλανήτης αυτός έχει γύρω του ισάριθμα (κατά προσέγγιση) φεγγάρια με τον Δία.