Ένας γαλλικός δορυφόρος πρόκειται να μελετήσει την “κρυφή πλευρά” των καταιγίδων

Στα τέλη του 2019, ο γαλλικός δορυφόρος Taranis θα ξεκινήσει να μελετά την “κρυφή” πλευρά των καταιγίδων καθώς και τα λεγόμενα μεταβατικά φωτεινά συμβάντα (Transient Luminous Events) που ανακαλύφθηκαν πριν από 20 χρόνια.

Ο Taranis είναι ο πρώτος δορυφόρος που έχει σχεδιαστεί για να παρατηρεί φωτεινά, ακτινοβολούμενα και ηλεκτρομαγνητικά φαινόμενα που συμβαίνουν σε υψόμετρα 20 έως 100 χλμ. κατά τη διάρκεια καταιγίδων. Όπως για παράδειγμα, σπάνια φαινόμενα όπως είναι αυτό των “sprites”, ηλεκτρικές εκκενώσεις δηλαδή, που προκαλούνται από τη συσσώρευση ηλεκτρικών φορτίων και διαρκούν μόλις 20 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Ο δορυφόρος είναι εξοπλισμένος με μια μικρή μηχανή 185 κιλών που βρίσκεται στη φάση της συναρμολόγησης στο Γαλλικό Εθνικό Κέντρο Διαστημικών Μελετών (Centre National d’Etudes Spatiales/CNES). Ο Τάρανις, θεός του ουρανού και της καταιγίδας στη γαλλική κελτική μυθολογία, αποτελεί την πρώτη αποστολή στο διάστημα που είναι αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στη μελέτη αυτών των φαινομένων. Σε πολική τροχιά σε υψόμετρο 600 χλμ., ο δορυφόρος θα καλύπτει ολόκληρο τον πλανήτη μέσα σε 36 ώρες και θα καταγράφει το μέγιστο αυτής της φωτεινής δραστηριότητας, χάρη στα τέσσερα φωτομετρικά και τις δέκα μικρο-κάμερες που διαθέτει.

Οι επιστήμονες όμως έχουν ανακαλύψει κι έναν άλλο τύπο φαινομένων καταιγίδας. Υπό ορισμένες συνθήκες, η καταιγίδα συμπεριφέρεται σαν έναν επιταχυντή σωματιδίων και παράγει μια εξαιρετικά σύντομη έκρηξη των ακτινών γάμμα που είναι παρόμοια σε ένταση με τη δύναμη μιας πυρηνικής έκρηξης, αλλά διαρκεί πολύ λιγότερο.

Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για φυσικό φαινόμενο, δεν παύει να είναι ανησυχητικό, επειδή, σύμφωνα με τους επιστήμονες, αποτελεί έναν εν δυνάμει κίνδυνο για τον εξοπλισμό και το προσωπικό των ιδιωτικών τζετ ή των στρατιωτικών αεροσκαφών καθώς σε αντίθεση με τα αεροπλάνα, μπορούν μερικές φορές να πετάξουν πάνω από τις καταιγίδες.

Στο πρόγραμμα Taranis που είναι πλήρως χρηματοδοτούμενο από το Cnes για περίπου 110 εκατομμύρια ευρώ, συμμετέχουν ερευνητές από την Πολωνία, την Τσεχική Δημοκρατία και τις ΗΠΑ (από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και τη NASA). Ο δορυφόρος αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2019 από την περιοχή Κουρού της Γουιάνας και η αποστολή του θα διαρκέσει από δύο έως τέσσερα χρόνια.

ΠΗΓΗ: Francetvinfo