Εντοπίστηκε το κέντρο του γαργαλήματος στον εγκέφαλο θηλαστικών

Το βασικό κέντρο του γαργαλήματος στον εγκέφαλο των θηλαστικών εντόπισαν Γερμανοί επιστήμονες, κάνοντας πειράματα σε αρουραίους.

Οι νευρώνες που οφείλονται για την «ενεργοποίηση» της αίσθησης του γαργαλήματος ανακαλύφθηκαν στο σωματοκινητικό φλοιό του εγκεφάλου των ζώων έπειτα από δοκιμές, που περιλάμβαναν μπόλικες στιγμές… γαργαλητού.

Ο σωματικινητικός φλοιός του εγκεφάλου επεξεργάζεται τα ερεθίσματα της αφής. Αν κανείς ερεθίσει συγκεκριμένους νευρώνες αυτής της περιοχής μέσω ηλεκτροδίων, όπως έκαναν οι ερευνητές, τότε αυθόρμητα γεννιέται η αίσθηση του γαργαλήματος. Αμέσως τα ζώα ξεσπάνε σε παροξυσμούς ήχων, αντίστοιχους με τα ανθρώπινα γέλια.

«Είναι εντυπωσιακές οι ομοιότητες ανάμεσα στους αρουραίους και στους ανθρώπους, καθώς σαφώς και οι δύο ευχαριστιούνται τόσο πολύ το γαργάλημα» δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας, δρ. Μίκαελ Μπρεχτ.

Οι επιστήμονες του Κέντρου Υπολογιστικής Νευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου Χούμπολντ του Βερολίνου, ανακάλυψαν ότι, όπως συμβαίνει και στους ανθρώπους, οι αρουραίοι ευχαριστιούνται το γαργάλημα μόνο όταν έχουν καλή διάθεση και όχι στρες.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιστημόνων το γαργάλημα έπαιζε ανέκαθεν εξελικτικό ρόλο στις κοινωνικές επαφές και στο «χτίσιμο» δεσμών μεταξύ των ζωντανών οργανισμών. Ίσως αυτή η εξήγηση να διαφωτίζει το γιατί είναι τόσο δύσκολο να γαργαλήσει κανείς τον εαυτό του (κάτι που φαινόταν μυστήριο ακόμη και στον Αριστοτέλη). Από την άλλη, παραμένει μυστήριο γιατί μερικά μόνο ζώα και όχι όλα, ανταποκρίνονται θετικά στο γαργάλημα.