Επιστήμονες δίνουν στοιχεία για τις μεταλλάξεις που μπορεί να σχετίζονται με την εμφάνιση καρκίνου

Σύμφωνα με μια νέα Βρετανική έρευνα αρκούν μία έως δέκα, κατά μέσο όρο, μεταλλάξεις στα γονίδια που υπάρχουν σε ένα κύτταρο για να ξεκινήσει ένας καρκίνος.

Έχοντας αναλύσει γενετικά πάνω από 7.600 όγκους από 29 διαφορετικά είδη καρκίνου, οι επιστήμονες έχουν πλέον στη διάθεσή τους στοιχεία για τον αριθμό των μεταλλάξεων που μπορούν να «πυροδοτήσουν» έναν καρκίνο. Ωστόσο επισημαίνουν ότι ο αριθμός των απαιτούμενων γενετικών μεταλλάξεων διαφέρει πολύ ανάμεσα στα διαφορετικά είδη καρκίνου.

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Πίτερ Κάμπελ του Ινστιτούτου Wellcome Trust Sanger, κατέγραψαν επίσης τα κυριότερα γονίδια που ευθύνονται για τους καρκίνους ενώ, στη συνέχεια, ανακάλυψαν αρκετά νέα γονίδια  που θα μπορούσαν να ευθύνονται για την εμφάνιση καρκίνου, ενώ, όπως είναι προφανές, αρκετά ακόμη αναμένεται να ανακαλυφθούν στο μέλλον.

Μιλώντας για τη σημασία της νέας επιστημονικής ανακάλυψης, ο Πίτερ Κάμπελ ανέφερε: «Δώσαμε απάντηση σε ένα μακρόχρονο ερώτημα στην έρευνα του καρκίνου, το οποίο απασχολεί τους επιστήμονες από τη δεκαετία του 1950: πόσες μεταλλάξεις χρειάζονται σε ένα φυσιολογικό κύτταρο για να μετατραπεί σε καρκινικό. Η απάντηση είναι πολύ λίγες».

Εντούτοις, τα δεδομένα είναι διαφορετικά σε κάθε περίπτωση: Μία μετάλλαξη μόνο αρκεί για έναν καρκίνο του θυρεοειδούς ή των όρχεων, τέσσερις μεταλλάξεις κατά μέσο όρο ανά ασθενή αρκούν για να ξεκινήσει ένας καρκίνος του ήπατος ή του μαστού, ενώ για τους καρκίνους του παχέος εντέρου χρειάζονται συνήθως γύρω στις δέκα μεταλλάξεις.

Ένα ακόμα συμπέρασμα που προέκυψε από τη συγκεκριμένη μελέτη είναι ότι, καθώς ο καρκίνος αναπτύσσεται στα κύτταρα του σώματος, σχεδόν όλες οι μεταλλάξεις διατηρούνται.

Σε σχέση με τις μεταλλάξεις που πυροδοτούν τον καρκίνο, διαπιστώθηκε ότι περίπου οι μισές συμβαίνουν σε γονίδια που ποτέ πριν δεν είχαν θεωρηθεί καρκινικά.

Σε πρακτικό επίπεδο, η έρευνα αναμένεται να βοηθήσει στην ανάπτυξη αποτελεσματικότερων και πιο εξατομικευμένων θεραπειών για τον καρκίνο, αφού ένας από τους στόχους της μελέτης είναι να βοηθήσει στον εντοπισμό συγκεκριμένων -και πιθανώς διαφορετικών για κάθε άνθρωπο- μεταλλάξεων που ευθύνονται για έναν καρκίνο.