Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανακάλυψαν ανθρώπινα σκελετικά βλαστικά κύτταρα

Ανθρώπινα σκελετικά βλαστικά κύτταρα στα οστά εμβρύων και ενηλίκων κατάφεραν να απομονώσουν, για πρώτη φορά, επιστήμονες στις ΗΠΑ.

Με την ανακάλυψή τους, οι ερευνητές -με επικεφαλής τον κυτταρικό βιολόγο Μάικλ Λονγκέικερ, της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια– ανοίγουν τον δρόμο για την εφαρμογή νέων μεθόδων με σκοπό τη θεραπεία παθήσεων και τραυμάτων που αφορούν τον σκελετό (αρθρίτιδα, κατάγματα, οστεοπόρωση κ.λ.π.).

«Με δεδομένο το τρομερό ιατρικό βάρος που προκαλούν οι εκφυλιστικές, νεοπλασματικές, μετατραυματικές και μεταχειρουργικές σκελετικές διαταραχές, πιστεύουμε ότι ο εντοπισμός ανθρώπινων σκελετικών βλαστικών κυττάρων θα δώσει νέες δυνατότητες μοριακής διάγνωσης και θεραπείας για τις σκελετικές παθήσεις», εξήγησε ο επικεφαλής της έρευνας.

Παθήσεις όπως η οστεοαρθρίτιδα, η οστεοπόρωση, αιματολογικές διαταραχές, περιπτώσεις καρκίνου, αλλά και τραύματα που δεν θεραπεύονται, ενδέχεται να οφείλονται σε δυσλειτουργία του σκελετού, αναφέρουν οι επιστήμονες.

Οι ιστοί των οστών μπορούν, σε πολλές περιπτώσεις, να αναγεννιόνται από μόνοι τους, αλλά στην περίπτωση των ιστών του ανθρώπινου σκελετού η δυνατότητα αυτή είναι ιδιαίτερα περιορισμένη, αν όχι απίθανη, επισημαίνουν οι ειδικοί. Μέχρι στιγμής, λίγες είναι οι θεραπείες που μπορεί να επιλέξει κανείς για τη βελτίωση της λειτουργίας του ανθρώπινου σκελετού. Σε ένα βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι έως τώρα δεν είχαν απομονωθεί βλαστικά κύτταρα.

Χάρη στην πρόοδο των Αμερικάνων επιστημόνων εντοπίστηκαν πολυδύναμα βλαστικά κύτταρα, τα οποία αφού καλλιεργήθηκαν στο εργαστήριο έκαναν εφικτή τη δημιουργία νέων οστών και χόνδρου. Επιπλέον, οι ερευνητές εντόπισαν και μια ακόμα πηγή τέτοιων βλαστικών κυττάρων: Το άχρηστο λίπος από τη λιποαναρρόφηση.

«Σε εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο γίνεται λιποαναρρόφηση και μετά αυτό το λίπος πετιέται ως ιατρικό απόβλητο. Όμως αυτό το υλικό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία σκελετικών βλαστικών κυττάρων» ανέφερε ο Μάικλ Λονγκέικερ.

Οι επιστήμονες, που μέσα στα επόμενα χρόνια σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν πολλές ακόμα δοκιμές προκειμένου να βεβαιωθούν για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα της μεθόδου τους, ήδη ελπίζουν στην αξιοποίηση των σκελετικών βλαστικών κυττάρων για την αντικατάσταση κατεστραμμένων οστών και αρθρώσεων και για τη θεραπεία εκφυλιστικών σκελετικών παθήσεων. Προς διερεύνηση παραμένει επίσης το αν και κατά πόσο τα συγκεκριμένα βλαστικά κύτταρα μπορούν να δημιουργηθούν σε ποσότητες.

Φωτογραφία: CC Manu5 SA 4.0