Έρευνα: Ανακαλύφθηκε το αρχαιότερο, πιθανόν, μάτι στον κόσμο

Το απολίθωμα του αρχαιότερου, πιθανότατα, ματιού στον κόσμο, που έχει ηλικία περίπου 530 εκατομμυρίων ετών, ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν επιστήμονες στην Εσθονία.

Σύμφωνα με τις ερευνητικές υποθέσεις, το μάτι ανήκε σε θαλάσσιο οργανισμό που εξαφανίστηκε πριν από πολλά χρόνια. Κατά πάσα πιθανότητα, το πανάρχαιο μάτι ανήκει σε ένα πλάσμα (είδος τριλοβίτη) με την ονομασία Schmidtiellus reetae.

Το εύρημα θυμίζει αρκετά μια πρόωρη «εκδοχή» των ματιών που εμφανίστηκαν σε πιο εξελιγμένους ζωντανούς οργανισμούς, όπως τα καβούρια, οι λιβελούλες και οι μέλισσες.

«Η ανακάλυψή μας αποκαλύπτει κάτι αξιοσημείωτο: ότι η δομή και η λειτουργία των ματιών έχει ελάχιστα αλλάξει κατά το τελευταίο μισό δισεκατομμύρια χρόνια», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Ίουαν Κλάρκσον.

Σημαντικό είναι πως οι επιστήμονες μπόρεσαν να μελετήσουν το εσωτερικό του ματιού και την ανατομία του. Το εσωτερικό του οργάνου φέρει 100 μικροσκοπικά φωτοευαίσθητα κύτταρα (ομματίδια) που υπάρχουν και σε σύγχρονα μάτια, αν και σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό. Μια σημαντική διαφορά είναι πως, το παλαιοζωικό μάτι δεν διαθέτει φακό.

Η εκτίμηση των ειδικών από τη Βρετανία, τη Γερμανία και την Εσθονία, με επικεφαλής τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου Ίουαν Κλάρκσον, είναι πως ο πανάρχαίος οργανισμός είχε, μάλλον, κακή όραση. Εντούτοις μπορούσε να διακρίνει όλα τα εμπόδια και τις πιθανές απειλές προκειμένου να επιβιώνει.

Φωτογραφία: Gennadi Baranov