Έρευνα: Γονίδιο γερνά τον εγκέφαλο μετά από τα 65

Ένα γονίδιο, που κάνει τον εγκέφαλο ενός ανθρώπου να γερνάει απότομα μετά από την ηλικία των 65 ετών, ανακάλυψαν επιστήμονες στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με τα πορίσματα της μελέτης, όσοι έχουν το εν λόγω γονίδιο, αρχίζουν να δείχνουν δέκα έως δώδεκα χρόνια πιο γερασμένοι στον εγκέφαλο σε σχέση με τους συνομηλίκους τους, που δεν έχουν την ίδια παραλλαγή του γονιδίου.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή παθολογίας και νευρολογίας, ‘Ασα Αμπέλιοβιτς του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, ανέλυσαν γενετικά δεδομένα από νεκροψίες 1.904 ατόμων που δεν είχαν νευροεκφυλιστικές παθήσεις όσο ζούσαν.

Το γονίδιο ΤΜΕΜ106Β, στο οποίο οι επιστήμονες εστίασαν το ενδιαφέρον τους, είναι αρκετά κοινό. Περίπου το ένα τρίτο των ανθρώπων έχουν δύο αντίγραφά του, άλλο ένα τρίτο έχει μόνο ένα αντίγραφο, ενώ το υπόλοιπο ένα τρίτο, κανένα αντίγραφο του συγκεκριμένου γονιδίου.

Ο επικεφαλής της έρευνας, εξήγησε πώς συμβαίνει το ΤΜΕΜ106Β να γερνάει τον εγκέφαλο: «Το ΤΜΕΜ106Β αρχίζει να ασκεί την επίδρασή του μόνο όταν οι άνθρωποι γίνονται 65 ετών. Μέχρι τότε, όλοι βρίσκονται στην ίδια βάρκα, αλλά μετά τα πράγματα αλλάζουν. Όποιος έχει δύο ‘καλά’ αντίγραφα του γονιδίου, δεν έχει πρόβλημα, αλλά όποιος έχει δύο ‘κακά’ αντίγραφά του, ο εγκέφαλός του αρχίζει να γερνάει γρήγορα».

Χάρη στην ανακάλυψη για το εν λόγω γονίδιο, σχετικά με το πώς αυτό επηρεάζει γενικότερα τη γήρανση του εγκεφάλου σε πολλούς ανθρώπους, μπορεί να αναπτυχθούν νέες θεραπείες στο μέλλον για διαταραχές όπως η νόσος Αλτσχάιμερ.

Σε κάθε περίπτωση ο κύριος κίνδυνος της νευροεκφύλισης του εγκεφάλου δεν φαίνεται να είναι κάποιο γονίδιο, αλλά η ίδια η γήρανση. Όπως αποκαλύπτεται, βέβαια, υπάρχουν γονίδια όπως το APOE και το ΤΜΕΜ106Β, που μπορεί να επιταχύνουν τη γήρανση του εγκεφάλου. Οι ερευνητές αναρωτιούνται κατά πόσο είναι δυνατό να αναπτύξουν φάρμακα που θα στοχεύουν σε αυτό το γονίδιο και θα το διορθώνουν, έτσι ώστε ο εγκέφαλός να μη γερνά γρηγορότερα.