ESOF 2018: Τοξικολογία, τεχνητή νοημοσύνη και βελτίωση της μνήμης

Η έρευνα για την προστασία των πολιτών από τα χημικά όπλα εξελίσσεται έτσι ώστε να ανταποκριθεί στις πραγματικότητες του σύγχρονου πολέμου κατά της τρομοκρατίας. Επιστημονικές ομάδες χρησιμοποιούν τη μηχανική μάθηση και την τεχνητή νοημοσύνη για να βρουν, να συνθέσουν και να αναλύσουν επικίνδυνες χημικές ουσίες. Την τέταρτη ημέρα του ESOF 2018, ερευνητές συζήτησαν για τις πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται για την ανεύρεση νέων, αγνώστων τοξικών ουσιών και τη σημασία της χαρτογράφησης του χημικού σύμπαντος.

Σε έρευνα που δημοσιεύθηκε χθες στα επιστημονικά περιοδικά Nature και Science,  με τίτλο “Λογισμικό προβλέπει καλύτερα την τοξικότητα χημικών ουσιών από τα πειράματα σε ζώα”, o Thomas Hartung, τοξικολόγος στο πανεπιστήμιο Johns Hopkins που ασχολείται με την έρευνα αυτή, παρουσίασε τα αποτελέσματα χρήσης ενός λογισμικού AI το οποίο εφαρμόζεται σε εννέα τοξικολογικές εξετάσεις. Αυτό το λογισμικό λαμβάνει τεράστιες ποσότητες δεδομένων και μπορεί να προβλέψει, με υψηλό ποσοστό ακρίβειας, με ακρίβεια 87%, διάφορα είδη τοξικότητας συγκριτικά με τα πειράματα που πραγματοποιούνται σε πειραματόζωα. Επομένως, αυτά τα προγράμματα θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν ορισμένα τυπικά πειράματα που διεξάγονται σε εκατομμύρια ζώα κάθε χρόνο.

Με τον παγκόσμιο πληθυσμό να ζει περισσότερο, η ψυχική υγεία και η ευημερία είναι ένα από τα καίρια ζητήματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο. Μπορεί μια ποικιλία δραστηριοτήτων, όπως είναι η εκμάθηση μιας νέας γλώσσας, ή ο διαλογισμός να συμβάλλουν στη βελτίωση της μνήμης και της ψυχικής μας υγείας γενικότερα; Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα στοχεύουν να δώσουν οι επιστήμονες που συμμετέχουν σε μια νέα έρευνα.

Πρόκειται για την πενταετή μελέτη Silver Sante που χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ. και που ξεκίνησε το 2016 στη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και τη Γερμανία. Σε αυτή συμμετέχουν εθελοντές ηλικίας 60 ετών και άνω, με διαφορετικά προφίλ υγείας. “Σκοπός της έρευνας είναι να μελετήσουμε διαφορετικές τεχνικές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τα άτομα αυτά να διαφυλάξουν τη δική τους ψυχική υγεία καν να αποδείξουμε (ή όχι) την αποτελεσματικότητά τους”, εξηγεί η Geraldine Poisnel, συντονίστρια της ερευνητικής ομάδας. “Η μελέτη μας είναι μοναδική για πολλούς λόγους. Είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια μελέτη λαμβάνει υπόψη τη συναισθηματική διάσταση της γήρανσης και που χρησιμοποιεί ένα πλήρες και μοναδικό σύνολο μετρήσεων για να αξιολογήσει τους εθελοντές και η οποία περιλαμβάνει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα διαλογισμού”.