Γαλαξίες με μαύρες τρύπες εμποδίζουν τη γέννηση νέων άστρων

Εκτός από την κλιματική αλλαγή, υπάρχει και η γαλαξιακή «υπερθέρμανση» από γαλαξίες που φιλοξενούν μαύρες τρύπες, τους οποίους οι επιστήμονες ονόμασαν ερυθρούς θερμοπίδακες (γκέιζερ). Πρόκειται για γαλαξίες που φιλοξενούν υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες, οι οποίες κατά καιρούς εκτοξεύουν καυτούς διαστρικούς «ανέμους», που εμποδίζουν τη γέννηση νέων άστρων.

Συνήθως, οι γαλαξίες συμβάλλουν στη μετατροπή των αερίων σε άστρα. Ωστόσο έχουν ανακαλυφθεί πολλοί γαλαξίες-“νεκροταφεία” που φαίνεται να πάσχουν από ένα είδος «κλιματικής αλλαγής» και υπερθέρμανσης, εξαιτίας της οποίας μοιάζουν με ερήμους, αφού δεν ευνοούν τη γέννηση νέων αστεριών.

Για πρώτη φορά, οι επιστήμονες της διεθνούς ομάδας «χαρτογράφησης» του ουρανού Sloan Digital Sky Survey (SDSS), με επικεφαλής τον αστρονόμο Έντμοντ Τσέουνγκ του Πανεπιστημίου του Τόκιο, που μελέτησαν τον μακρινό γαλαξία-ερυθρό θερμοπίδακα «Ακίρα», πιστεύουν ότι έχουν μια απάντηση αναφορικά με τη διαδικασία, που καθιστά τόσο καυτά τα αέρια μερικών γαλαξιών, ώστε αυτά δεν μπορούν πλέον να ψυχθούν, να συμπυκνωθούν και να σχηματίσουν άστρα.

Η απάντηση φαίνεται πως βρίσκεται στις τεράστιες μαύρες τρύπες στο κέντρο των γαλαξιών, οι οποίες δημιουργούν αυτούς τους καυτούς «ανέμους».

Το όνομα «ερυθρός θερμοπίδακας» δόθηκε αφενός επειδή ο καυτός «άνεμος» ξεπηδά ξαφνικά και περιοδικά από την κεντρική μαύρη τρύπα, όπως σε ένα γκέιζερ της Γης, αφετέρου επειδή αυτή η καυτή «ανάσα» στο τέλος αφήνει τον γαλαξία μόνο με ηλικιωμένους ερυθρούς αστέρες και χωρίς καθόλου νεαρά μπλε άστρα.

Οι επιστήμονες έκαναν τη σχετική δημοσίευση της έρευνας τους στο περιοδικό “Nature”.