Τα ρομπότ και η τεχνητή νοημοσύνη αποτελούν ήδη μέρος της καθημερινότητάς μας. Αν η συζήτηση έχει ήδη ξεκινήσει σχετικά με τον ρόλο των ρομπότ στον τομέα της εργασίας, τι θα συμβεί στον χώρο της δημιουργίας; Αυτό το ερώτημα θέτει η έκθεση με τίτλο «Καλλιτέχνες και ρομπότ» που θα φιλοξενηθεί από τις 5 Απριλίου έως τις 9 Ιουλίου στο Grand Palais στο Παρίσι.

Η πρωτότυπη αυτή έκθεση εστιάζει σε μια άλλη πτυχή της υψηλής τεχνολογίας, αυτή  της τεχνητής φαντασίας. Μπορεί ένα ρομπότ να αντικαταστήσει έναν ζωγράφο ή έναν γλύπτη; Η τεχνητή φαντασία και δημιουργικότητα γεννιέται μπροστά στα μάτια μας, σε μια καινοτόμο έκθεση, αμφισβητώντας την ίδια την ουσία της ανθρώπινης φύσης.

Η έκθεση φιλοξενεί περίπου είκοσι καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις (1989-2017) που έχουν κατασκευαστεί από λογισμικά ηλεκτρονικών υπολογιστών, προγραμματισμένα και εγκατεστημένα από καλλιτέχνες δεκατριών εθνικοτήτων και που φιλοξενούνται στις συλλογές πολλών μουσείων σε όλο τον κόσμο. Πίνακες, γλυπτά, κινηματογράφος και μουσική: όλες οι δημιουργίες που παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση είναι ο καρπός των συνεργασιών μεταξύ των καλλιτεχνών και ρομποτικών προγραμμάτων!

Η έκθεση χωρίζεται σε τρεις ενότητες:

Εισαγωγή

Η πρώτη ενότητα ταξιδεύει τους επισκέπτες πίσω στον χρόνο στη δεκαετία του ’50 και την κινητική τέχνη. Ο πρωτοπόρος Γάλλος καλλιτέχνης Jean Tinguely (1925-1991) είχε δημιουργήσει μια σειρά μηχανημάτων ζωγραφικής που λειτουργούν με έναν ηλεκτρικό κινητήρα και τα οποία, χάρη στην παρέμβαση του κοινού, παράγουν μοναδικά σχέδια.

Η μηχανή που δημιουργεί

Στην ενότητα αυτή, έχουμε ρομπότ που δημιουργούν έργα κι ενεργοποιούνται με τη βοήθεια βραχιόνων που σχεδιάζουν, ζωγραφίζουν ή χαράζουν. Τα ρομπότ αυτά κινούνται με τη βοήθεια μηχανισμών και μια ικανότητα αντίληψης χάρη στην επιστήμη των υπολογιστών. Έργα των Jean Tinguely, Nam June Paik, Nicolas Schöffer, Leonel Moura, του Arcangelo Sassolino και άλλων καλλιτεχνών φιλοξενούνται σε αυτή την ενότητα.

Προγραμματισμένη εργασία

Στη δεύτερη ενότητα, τα ρομπότ δίνουν στο έργο τη μορφή, την κίνηση και τη διαδραστική του ιδιότητα μέσα από τα έργα των Manfred Mohr, Ιάνη Ξενάκη, Demian Conrad, Raquel Kogan και άλλων.

Η χειραφέτηση των ρομπότ

Στην τρίτη ενότητα οι επιμελητές της έκθεσης αμφισβητούν την τεχνητή νοημοσύνη η οποία φαντάζεται πως υπηρετεί το σώμα και την τεχνογνωσία. Καλλιτέχνες όπως οι Oscar Sharp, Daft Punk, Pascal Haudressy, Memo Akten, ORLAN και Takashi Murakami εστιάζουν στην χειραφέτηση των ρομπότ μέσα από τα έργα τους.

 

 

 

 

Μοιράσου το άρθρο: