Κίνα: Ανακαλύφθηκε μικρόσωμος δεινόσαυρος με φτερά όπως αυτά των νυχτερίδων

Έναν μικρόσωμο δεινόσαυρο, που έμοιαζε με ιπτάμενο σκίουρο και πετούσε με φτερά νυχτερίδας, ανακάλυψαν Κινέζοι παλαιοντολόγοι στη βορειοανατολική Κίνα. Ο δεινόσαυρος ονομάστηκε Αμποπτέρυξ. Είχε μέγεθος λίγο μεγαλύτερο από αυτό μιας κίσσας, με μήκος 32 εκατοστά και βάρος περίπου 300 γραμμάρια.

Ο Αμποπτέρυξ (Ambopteryx longibrachium) –που έζησε πριν από 163 εκατομμύρια χρόνια- ήταν ένας «πρόγονος» των πουλιών και βοήθησε στην μετέπειτα εμφάνισή τους, καθώς και στην εξέλιξη της ικανότητάς τους να πετούν. Πρόκειται τον δεύτερο δεινόσαυρο με μεμβρανώδεις φτερούγες, που ανακαλύφθηκε μετά τον Γι Τσι («παράξενη φτερούγα» στα μανδαρινικά κινέζικα). Ο Γι Τσι έζησε δύο έως τρία εκατομμύρια χρόνια αργότερα από τον Αμποπτέρυξ. Ένα κακοδιατηρημένο απολίθωμά του είχε βρεθεί το 2015 στη βορειοδυτική Κίνα.

Πριν από περίπου 150 εκατομμύρια χρόνια οι δεινόσαυροι ξεκίνησαν τις πρώτες «δοκιμαστικές» πτήσεις τους ώσπου εμφανίστηκαν τα πρώτα πουλιά. Σε αντίθεση, ωστόσο, με τα πουλιά ο δεινόσαυρος Αμποπτέρυξ διέθετε μεμβρανώδεις φτερούγες που έμοιαζαν με εκείνες των πτερόσαυρων, των ιπτάμενων ερπετών που εμφανίστηκαν πριν 230 εκατομμύρια χρόνια, καθώς και των νυχτερίδων.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Μιν Γουάνγκ του Ινστιτούτου Παλαιοντολογίας των Σπονδυλωτών και Παλαιοανθρωπολογίας της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της μελέτης τους στο επιστημονικό περιοδικό Nature. Το καλοδιατηρημένο απολίθωμα του μικρόσωμου δεινοσαύρου -ο οποίος μπορεί να μην ήταν ιδιαίτερα ικανός στο πέταγμα και ίσως περνούσε τον περισσότερο χρόνο του επάνω στα δέντρα- επιτρέπει στους επιστήμονες να μελετήσουν λεπτομερώς τον μαλακό ιστό των φτερούγων του, το φτέρωμα του σώματος του, ακόμη και το περιεχόμενο του στομαχιού του (όπως αποκαλύφθηκε έτρωγε τόσο φυτά όσο και άλλα ζώα).

Ο παλαιοντολόγος Στέφεν Μπρουσάτε του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου δήλωσε σχετικά με τον Αμποπτέρυγα: «Το νέο απολίθωμα επιβεβαιώνει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι πράγματι υπήρξαν δεινόσαυροι με φτερούγες σαν των νυχτερίδων. Η εξέλιξη του πετάγματος δεν ήταν μια ομαλή σταδιακή πορεία από τους δεινόσαυρους στα πουλιά. Μεσολάβησε πολύς πειραματισμός».

Από τη μεριά του, ο επικεφαλής της έρευνας ανέφερε: «Οι ανακαλύψεις του Αμποπτέρυγα και του Γι Τσι αλλάζουν τελείως την άποψη μας για την προέλευση του πετάγματος των πουλιών. Για πολύ καιρό πιστεύαμε ότι τα φτερά ήταν το μόνο μέσο πτήσης. Όμως οι νέες ανακαλύψεις δείχνουν σαφώς ότι οι μεμβρανώδεις φτερούγες εξελίχθηκαν επίσης σε μερικούς δεινόσαυρους στενά σχετιζόμενους με τα πουλιά. Τελικά, το εύρος και η ποικιλία του πειραματισμού σχετικά με το πέταγμα είναι μεγαλύτερα από ό,τι προηγουμένως νομίζαμε. Και ίσως να έχουμε δει μόνο την κορυφή του παγόβουνου».

Φωτογραφία: Min Wang-Chinese Academy of Sciences