NASA: Πιθανή ανακάλυψη γιγάντιου κρατήρα πρόσκρουσης κάτω από τους πάγους της Γροιλανδίας (video)

Έναν δεύτερο γιγάντιο κρατήρα αρχαίας πρόσκρουσης μεγάλου μετεωρίτη –που εντοπίστηκε πολύ κοντά σε έναν άλλο κρατήρα που είχε βρεθεί πέρυσι τον Νοέμβριο- πιθανολογούν ότι ανακάλυψαν επιστήμονες της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA).

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση των ερευνητών, ο πρόσφατα ανακαλυφθείς κρατήρας είναι πιθανότατα θαμμένος κάτω από τους πάγους της βορειοδυτικής Γροιλανδίας, βρίσκεται (και αυτός) κοντά στην αεροπορική βάση «Θούλη» και έχει διάμετρο περίπου 36 χιλιομέτρων. Το μέγεθός του τον καθιστά τον 22ο μεγαλύτερο που έχει ποτέ βρεθεί στη Γη, ενώ είναι λίγο μεγαλύτερος από τον πρώτο κρατήρα Hiawatha, διαμέτρου 31 χιλιομέτρων, που είχε εντοπιστεί σε απόσταση 183 χιλιομέτρων.

Για την παρατήρηση και τη συλλογή στοιχείων στο πλαίσιο της μελέτης τους οι ερευνητές, με επικεφαλής τον ειδικό στους παγετώνες δρα Τζόζεφ ΜακΓκρέγκορ του Κέντρου Διαστημικών Πτήσεων Γκόνταρντ της NASA, χρησιμοποίησαν ραντάρ που μπορεί να «βλέπει» κάτω από τον πάγο.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που αποκάλυψαν στους επιστήμονες τα ραντάρ από αέρος και οι δορυφορικές εικόνες, ο νέος κρατήρας (μια σχεδόν κυκλική καταβύθιση του εδάφους) φαίνεται να είναι θαμμένος  κάτω από τους πάγους σε βάθος σχεδόν δύο χιλιομέτρων, έναντι σχεδόν ενός χιλιομέτρου, όπως συνέβαινε στην περίπτωση του πρώτου κρατήρα. Όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, η ηλικία του νέου ευρήματος είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια. Είναι πιθανό να δημιουργήθηκε πριν από 100.000 έως 100 εκατομμύρια χρόνια, ενώ ο κρατήρας που ανακαλύφθηκε πέρσι είναι πιθανότατα νεότερος, με εκτιμώμενη ηλικία 12.000 έως τριών εκατομμυρίων ετών.

Όπως αναφέρουν οι επιστήμονες, είναι σχεδόν σίγουροι ότι ανακάλυψαν τον δεύτερο κρατήρα από πρόσκρουση μετεωρίτη. Η άλλη «ερμηνεία» που δίνουν στην ανακάλυψή τους είναι ότι ίσως πρόκειται για θαμμένη ηφαιστειακή καλντέρα. Ωστόσο διευκρινίζουν ότι, τα ηφαιστειακά πετρώματα δημιουργούν μαγνητικές ανωμαλίες, οι οποίες δεν διαπιστώθηκαν στην τοποθεσία των ερευνών. Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικοί δεν αποκλείουν κάτω από τους πάγους της Γροιλανδίας να κρύβονται και άλλοι κρατήρες, ενδεχομένως μικρότεροι (κάτι που σημαίνει ότι ο εντοπισμός τους θα είναι δυσκολότερος).

Οι επιστήμονες δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της μελέτης τους στο αμερικάνικο περιοδικό γεωφυσικής “Geophysical Research Letters”.

Φωτογραφία: NASA Goddard