NASA: Το νέο «Τροχιακό Παρατηρητήριο Άνθρακα» θα εγκατασταθεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Ένα νέο επιστημονικό όργανο που έστειλε η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) θα μπορεί να παρακολουθεί τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα της Γης, αναφορικά με την εκπομπή και την μετέπειτα απορρόφησή του από τον πλανήτη μας.

Το «Τροχιακό Παρατηρητήριο ‘Ανθρακα» (Orbiting Carbon Observatory ή OCO-3) εκτοξεύθηκε από τη Φλόριντα το Σάββατο (4/5) πάνω σε ένα πύραυλο Falcon της Space X.

Το νέο παρατηρητήριο άνθρακα συναρμολογήθηκε από τα υπόλοιπα τμήματα του δορυφόρου  OCO-2,  ο οποίος είχε τεθεί σε τροχιά το 2014 για τον ίδιο σκοπό. Το OCO-2 κινείται σε ηλιο-σύγχρονη πολική τροχιά, που του επιτρέπει να παρακολουθεί μια τοποθεσία μόνο την ίδια ώρα της μέρας, ενώ το OCO-3 πάνω στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό θα «παρακολουθεί» τις ίδιες τοποθεσίες σε διαφορετικές στιγμές της μέρας. Ακόμη το νέο «Τροχιακό Παρατηρητήριο ‘Ανθρακα» – η κατασκευή του οποίου κόστισε 110 εκατομμύρια δολάρια- καλύπτει μια έκταση περίπου 6.400 τετραγωνικών χιλιομέτρων, 16 φορές μεγαλύτερη από αυτή του OCO-2.

Σχεδόν 40 δισεκατομμύρια τόνοι διοξειδίου του άνθρακα εκπέμπονται κάθε χρόνο στην ατμόσφαιρα, κυρίως μέσω της καύσης των ορυκτών καυσίμων. Περίπου η μισή από αυτή την ποσότητα παραμένει στην ατμόσφαιρα με συνέπεια την κλιμάκωση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής. Η υπόλοιπη ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα απορροφάται από τα φυτά και τους ωκεανούς του πλανήτη μας.

Όπως αναφέρεται σε σχετικά δημοσιεύματα του (BBC και Nature) το Παρατηρητήριο OCO-3  θα εγκατασταθεί έξω από το ιαπωνικό τμήμα του ISS και προβλέπεται να είναι σε λειτουργία για διάστημα τριών ετών. Και άλλα παρατηρητήρια, όπως οι ευρωπαϊκοί δορυφόροι Sentinel θα προστεθούν για τη «χαρτογράφηση» του ατμοσφαιρικού διοξειδίου στο μέλλον.

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ/BBC/Nature