Νέο τεστ αίματος ανιχνεύει την τοξική πρωτεΐνη της νόσου Αλτσχάιμερ

Ένα σημαντικό βήμα για την έγκαιρη διάγνωση-αντιμετώπιση του Αλτσχάιμερ πραγματοποίησαν επιστήμονες στην Ιαπωνία και στην Αυστραλία, που ανέπτυξαν μια απλή εξέταση αίματος, χάρη στην οποία μπορεί να ανιχνευθεί έγκαιρα η συσσώρευση της τοξικής πρωτεΐνης βήτα αμυλοειδούς στον εγκέφαλο, η οποία σχετίζεται με την άνοια και τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Από τις δοκιμές του τεστ σε 373 ανθρώπους ηλικίας 60 έως 90 ετών (κάποιοι από αυτούς ήταν υγιείς, κάποιοι είχαν ήπια γνωστική έκπτωση και κάποιοι είχαν διαγνωστεί με Αλτσχάιμερ σε αρχικό στάδιο) φάνηκε πως η ακρίβεια των αποτελεσμάτων του φτάνει σε ποσοστό το 90%.

Σύμφωνα με το BBC και το Nature, oι ερευνητές, με επικεφαλής τον μοριακό βιολόγο Κατσουχίκο Γιαναγκισάβα και τον Ιάπωνα νομπελίστα Κοΐτσι Τανάκα, ανέφεραν ότι το τεστ μπορεί να βοηθήσει στο να εντοπίζονται έγκαιρα οι άνθρωποι που πάσχουν από άνοια, ή πρόκειται να έρθουν αντιμέτωποι με τη νόσο Αλτχάιμερ.

Δεδομένου ότι το νέο τεστ μπορεί να εντοπίσει την αύξηση της πρωτεΐνης βήτα αμυλοειδούς, προτού εμφανισθεί το παραμικρό σύμπτωμα Αλτσχάιμερ όπως η εξασθένηση της μνήμης, θεωρείται το πλέον υποσχόμενο επίτευγμα, ως τώρα, για την αντιμετώπιση της νόσου.

Ένας από τους ερευνητές που συμμετείχαν στην ανάπτυξη του νέου τεστ, ο καθηγητής Κόλιν Μάστερς του Ινστιτούτου Φλόρεϊ της Μελβούρνης, ανέφερε: «Μέχρι την ηλικία των 60 έως 70 ετών, περίπου το 30% των ανθρώπων εμφανίζουν σημάδια αύξησης της πρωτεΐνης βήτα αμυλοειδούς στον εγκέφαλό τους και αυτό πλέον μπορεί να ανιχνευθεί με το νέο τεστ αίματος».

Σύμφωνα με πρόβλεψη του ίδιου ερευνητή, οι άνθρωποι στο μέλλον, μετά τα 55 ή τα 60 τους, θα κάνουν το τεστ στο πλαίσιο ενός τακτικού τσεκ-απ ανά πενταετία, για να δουν κατά πόσο κινδυνεύουν από Αλτσχάιμερ.

Μέχρι στιγμής, η νόσος Αλτσχάιμερ είναι ανίατη και αρχίζει να αναπτύσσεται αργά, ακόμη και 30 χρόνια προτού εκδηλωθούν τα πρώτα ορατά συμπτώματα. Ελπίδα και στόχος των επιστημόνων είναι το τεστ να οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων θεραπειών και φαρμάκων για την οριστική καταπολέμηση της νόσου.

Επιπλέον, το τεστ μπορεί να λειτουργεί προειδοποιητικά για όσους χρειάζεται να αλλάξουν συνήθειες προκειμένου να παραμείνουν υγιείς και να προστατευτούν από τη νευροεκφυλιστική νόσο.

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ BBC/ https://www.nature.com