Οι μαύρες τρύπες είναι πηγή εκπομπής των νετρίνων

Σε μια σημαντική ανακάλυψη προχώρησαν επιστήμονες, εντοπίζοντας την προέλευση ενός υψηλής ενέργειας, απίστευτα μικροσκοπικού σωματιδίου “φαντάσματος”, ονόματι νετρίνο, σε μια μεγάλη μαύρη τρύπα σε απόσταση 4 δισ. ετών φωτός περίπου από την Γη (blazar) στον αστερισμό του Ορίωνα.

Η σχετική ανακοίνωση έγινε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Science.

Σημειώνεται ότι το νετρίνο είναι ένα υποατομικό σωματίδιο, που μοιάζει πολύ με το ηλεκτρόνιο, αλλά δεν έχει ηλεκτρικό φορτίο ενώ η μάζα του είναι πολύ μικρή. Η αλληλεπίδραση του νετρίνο με την ύλη είναι .

Η ανακάλυψη ξεκίνησε στο Observatory Neutrino IceCube κοντά στο Νότιο Πόλο τον περασμένο Σεπτέμβριο όταν ένα πλέγμα ανιχνευτών που βρισκόταν βαθιά μέσα στο φύλλο πάγου της Ανταρκτικής, εντόπισε τη διαδρομή ενός μόνο νετρίνο σε 3D.

Αυτό κατέστη δυνατόν επειδή τα νετρίνα μπορούν να διασχίσουν εξαιρετικά μεγάλες αποστάσεις στο σύμπαν σε ευθεία γραμμή, χωρίς να αποκλίνουν από την πορεία. Άλλοι τύποι σωματιδίων υψηλής ενέργειας δεν μπορούν να το κάνουν.

Πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη στην αστροφυσική των πολλαπλών αγγελιοφόρων (multimessenger) καθώς τα νετρίνα, τα φωτόνια και τα βαρυτικά κύματα μπορούν να προέρχονται από την ίδια πηγή, βοηθώντας να κατανοήσουμε καλύτερα το σύμπαν.