Επιστήμονες απάντησαν στο ερώτημα «γιατί η ζέβρα έχει ραβδώσεις;»

Ντύνοντας άλογα σαν ζέβρες, Βρετανοί και Αμερικάνοι ερευνητές,  με επικεφαλής τον Τιμ Κάρι του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Ντέηβις και τον Μάρτιν Χάου του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, κατάφεραν να απαντήσουν στο ερώτημα «γιατί οι ζέβρες έχουν ραβδώσεις;».

Σύμφωνα με την είδηση του πρακτορείου Reuters, και τις σχετικές δημοσιεύσεις στις βρετανικές εφημερίδες The Guardian και The Telegraph, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως οι “ρίγες” της ζέβρας ζαλίζουν και απωθούν τις μύγες και τα έντομα που επιχειρούν να καθίσουν πάνω στο σώμα του ζώου και να το τσιμπήσουν ή να του πιουν το αίμα. Πολλά από τα έντομα αυτά ευθύνονται για τη μετάδοση επικίνδυνων ασθενειών  όπως η αφρικανική τρυπανοσωμίαση ή ασθένεια του ύπνου, που προκαλείται από παράσιτο, το οποίο μεταφέρουν μολυσμένες μύγες τσε-τσε.

Αφού σκέπασαν τα άλογα με ριγέ υφάσματα που θυμίζουν τις ζέβρες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι αλογόμυγες μπερδεύονται τόσο με τις ραβδώσεις ώστε, αντί να προσγειώνονται ομαλά πάνω στα καμουφλαρισμένα άλογα, πέφτουν πάνω τους ή δεν τα πλησιάζουν καν.

Από το πείραμα που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανία φάνηκε πως τα έντομα έχουν την τάση να προσγειώνονται πάνω σε μονόχρωμα άλογα, αλλά παθαίνουν «σύγχυση» όταν πλησιάζουν κοντά στις διαδοχικές ραβδώσεις, σε απόσταση μικρότερη των δύο μέτρων. Αυτό πιθανό οφείλεται στο ότι δεν έχουν καλή όραση, με αποτέλεσμα να αποφεύγουν τελικά να καθίσουν πάνω στη ζέβρα.

«Η ζέβρα, από εξελικτική άποψη, έχει αναπτυχθεί σε μέρη του κόσμου όπου οι μύγες μεταφέρουν αρκετά απαίσιες αρρώστιες, συνεπώς μπορεί να υπάρξουν πολύ μεγάλες συνέπειες από το τσίμπημα μιας μύγας. Κάτι που δεν συμβαίνει με τα εξημερωμένα ζώα», εξήγησε ο επικεφαλής της μελέτης.

Επιστήμονες έχουν προσπαθήσει και στο παρελθόν να δώσουν άλλες εξηγήσεις αναφορικά με το «γιατί οι ζέβρες έχουν ραβδώσεις». Ως εκ τούτου, εναλλακτικά υποστηρίζουν ότι οι ρίγες της ζέβρας τη βοηθούν να ξεφεύγει από τους θηρευτές ή συμβάλλουν στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος του συγκεκριμένου ζώου. Ακόμη υποστηρίζουν ότι οι ραβδώσεις ίσως βοηθούν τη ζέβρα να επιβιώνει, προσαρμοζόμενη στο περιβάλλον της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Οι ερευνητές δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της μελέτης τους στο  επιστημονικό περιοδικό PLoS One.

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ The Guardian/ The Telegraph