Έρευνα: Ο Ερμής έχει έναν μεταλλικό πυρήνα σχεδόν ίδιο σε μέγεθος με αυτόν της Γης

O Ερμής, ο μικρότερος και κοντινότερος στον Ήλιο πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος, όπως και η Γη, διαθέτει έναν εξωτερικό πυρήνα από υγρό μέταλλο, ενώ υπήρχαν αμφιβολίες για το αν έχει επίσης έναν στερεό μεταλλικό πυρήνα στο εσωτερικό του και για το πόσο μεγάλος είναι αυτός.

Έχοντας αναλύσει τις γεωδαιτικές παρατηρήσεις του σκάφους Messenger της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), οι επιστήμονες εκτιμούν ότι ο Ερμής διαθέτει πράγματι έναν στερεό εσωτερικό μεταλλικό πυρήνα, ο οποίος μάλιστα έχει σχεδόν το ίδιο μέγεθος με τον αντίστοιχο στερεό σιδερένιο πυρήνα της Γης (η οποία είναι πολύ μεγαλύτερη).

Δεδομένου ότι ο μεταλλικός του πυρήνας καταλαμβάνει σχεδόν το 85% του όγκου του πλανήτη, ο Ερμής θυμίζει, κατά κάποιο τρόπο, μπάλα κανονιού, αναφέρουν οι ειδικοί. Για τη μελέτη του πλανήτη, επί τέσσερα χρόνια συνολικά, το σκάφος Messenger είχε τεθεί σε τροχιά γύρω από τον Ερμή τον Μάρτιο του 2011, κατεβαίνοντας σε ύψος έως 105 χιλιομέτρων, προτού αυτοκαταστραφεί στην επιφάνεια του τον Απρίλιο του 2015.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Αντόνιο Τζένοβα του Πανεπιστημίου Σαπιέντσα της Ρώμης και πρώην ερευνητή του Κέντρου Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA, το σιδερένιο κομμάτι του πυρήνα του Ερμή έχει διάμετρο περίπου 2.000 χιλιόμετρα και καταλαμβάνει το ήμισυ του πυρήνα, ο οποίος -μαζί με το λιωμένο τμήμα- έχει συνολική διάμετρο 4.000 χιλιομέτρων.

Σε ό,τι αφορά τον πλανήτη μας, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η Γη διαθέτει ένα στερεό μεταλλικό πυρήνα διαμέτρου 2.400 χιλιομέτρων, που αποτελεί λίγο περισσότερο από το ένα τρίτο του συνολικού πυρήνα της.

Ο επικεφαλής της έρευνας δήλωσε: «Το εσωτερικό του Ερμή είναι ακόμη ενεργό εξαιτίας του λιωμένου πυρήνα που τροφοδοτεί το αδύναμο -σε σχέση με το γήινο- μαγνητικό πεδίο του πλανήτη».

Οι ερευνητές δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της μελέτης τους στο περιοδικό γεωφυσικής “Geophysical Research Letters”.

Φωτογραφία: NASA/ Johns Hopkinks University