Τεταρτίδες: Η πρώτη βροχή διαττόντων για το 2017

Με τη βροχή των διαττόντων αστέρων, των Τεταρτίδων (Quadrantids), που ξεκίνησε από την και θα κρατήσει ως τις 5 Ιανουαρίου και κορυφώνεται το βράδυ της Τρίτης προς τα χαράματα της Τετάρτης, ξεκίνησε το νέο αστρονομικό έτος.

Η συγκεκριμένη βροχή από «πεφταστέρια» πήρε τ’ όνομά της από έναν αχνό αστερισμό (Quadrans Muralis ή Επιτοίχιος Τετράς, που χρησίμευε ως ένα αρχαίο αστρονομικό εργαλείο πριν την εφεύρεση του τηλεσκοπίου), τον οποίο είχε ανακαλύψει ο Γάλλος αστρονόμος, Ζερόμ Λαλάντ το 1795, αλλά πλέον δεν υπάρχει.

Εφόσον οι κατά τόπους καιρικές συνθήκες επιτρέπουν την παρατήρησή των Τεταρτίδων, εμφανίζουν, στο αποκορύφωμά, τους έως 40 μετέωρα την ώρα, που εισέρχονται στην ατμόσφαιρα της Γης με ταχύτητα άνω των 40 χιλιομέτρων ανά δευτερόλεπτο. Να σημειωθεί ότι, κάποιες χρονιές, έχουν παρατηρηθεί έως και 120 μετέωρα.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι, ο κομήτης ή αστεροειδής «2003 ΕΗ1», που επίσημα ανακαλύφθηκε το 2003, αλλά τον οποίο ίσως είχαν παρατηρήσει πρώτοι οι Κινέζοι, Ιάπωνες και Κορεάτες αστρονόμοι ήδη από το 15ο αιώνα, μπορεί να είναι ο διερχόμενος κομήτης, ο οποίος άφησε πίσω του την ουρά σκόνης και σωματιδίων, που μετατρέπονται σε μετέωρα.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι Τεταρτίδες είναι καλύτερα ορατές στα πιο βόρεια γεωγραφικά πλάτη, ιδίως σε κατεύθυνση βορειοανατολική στον ουρανό.