Τηλεσκόπια αναζητούν εξωγήινους στο «άστρο της Τάμπι»

Η αυξομείωση της λάμψης του γνωστού, μεταξύ αστρονόμων και όχι μόνο, «άστρου της Τάμπι», που πήρε το όνομά του από την αστρονόμο Ταμπίθα Μπογιατζιάν, του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Λουιζιάνα, που το ανακάλυψε, έχει προκαλέσει το έντονο ενδιαφέρον των μελετητών.

Αρκετοί από αυτούς μάλιστα δεν διστάζουν να υποστηρίξουν «ακραία σενάρια», σύμφωνα με τα οποία η λάμψη του αστεριού αυξομειώνεται επειδή την κλέβουν οι εξωγήινοι, με τη χρήση της δικής τους προηγμένης τεχνολογίας (εξελιγμένων κατασκευών). Συγκεκριμένα, ορισμένοι αστρονόμοι που επιλέγουν αυτή τη θεωρία για να εξηγήσουν το…παράξενο φαινόμενο, αναφέρουν ότι η αιτία μπορεί να είναι η κατασκευή από εξωγήινους, γύρω από το άστρο, της λεγόμενης «σφαίρας Ντάϊσον», μιας τεράστιας διάταξης συλλεκτών ενέργειας.

Προκειμένου να ερευνήσουν το αν και κατά πόσο αυτή η εκδοχή, που θυμίζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας, φέρει στο σύνολό της κάποια αλήθεια, οι επιστήμονες σκοπεύουν να αξιοποιήσουν το πρόγραμμα αναζήτησης εξωγήινης νοημοσύνης “Breakthrough Listen” του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Μπέρκλεϊ, το οποίο έχει πρόσβαση στα ισχυρότερα τηλεσκόπια του κόσμου. Και πώς αλλιώς να το πράξουν, αν όχι στρέφοντας ένα από τα τηλεσκόπια αυτά στο μυστηριώδες άστρο της Τάμπι.

Το Breakthrough δημιουργήθηκε πέρυσι και χρηματοδοτείται επί δέκα χρόνια με 100 εκατομμύρια δολάρια από το ομώνυμα Ίδρυμα και τον ιδρυτή του ρώσο δισκετομμυριούχο Γιούρι Μίλνερ, με στόχο να βρει ίχνη νοήμονος εξωγήινης ζωής.

Και αν μέχρι τώρα είναι πολλά τα τηλεσκόπια που στράφηκαν προς το εν λόγω άστρο, οι νέες παρατηρήσεις θα είναι πιο συστηματικές, αφού θα πραγματοποιούνται επί οκτώ ώρες κάθε βράδυ, για πάνω από δύο μήνες, και θα γίνουν με το διαμέτρου 100 μέτρων ραδιοτηλεσκόπιο Γκριν Μπανκ της Δ.Βιρτζίνια.

Το «άστρο της Τάμπι», πιο επίσημα γνωστό ως KIC 8462852, ανακαλύφθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015 και βρίσκεται στον αστερισμό του Κύκνου, σε απόσταση 1.500 ετών φωτός από τη Γη. Το άστρο γίνεται πιο αχνό με ένα περίεργα ακανόνιστο τρόπο, σε ποσοστό έως 22% και για διάρκεια μερικών ημερών, προτού επιστρέψει στην κανονική λάμψη του. Μέχρι σήμερα οι επιστήμονες δεν έχουν βρει κάποια φυσική εξήγηση για να ερμηνεύσουν το φαινόμενο αυτό.