Το πρώτο ραδιενεργό μόριο, προερχόμενο από τη σύγκρουση δύο άστρων, εντοπίστηκε στο διάστημα

Tο πρώτο ραδιενεργό μόριο στο διάστημα, συγκεκριμένα ένα ισότοπο του αργιλίου (αλουμινίου), το 26AI, το οποίο δεν υπάρχει στη Γη, ανακοίνωσαν ότι ανίχνευσαν επιστήμονες από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Η παρατήρηση του μορίου –το οποίο  εκτινάχθηκε στο μεσοαστρικό χώρο μετά τη σύγκρουση δύο άστρων- έγινε στον καινοφανή αστέρα CK Vulpeculae, γνωστό και ως Nova Vul 1670, σε απόσταση περίπου 2.000 ετών φωτός από τη Γη.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον αστρονόμο Τόμας Καμίνσκι του αμερικανικού Κέντρου Αστροφυσικής Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν, πραγματοποίησαν τις παρατηρήσεις τους με τα ραδιοτηλεσκόπια ALMA και NOEMA.

Ο μεταβλητός σε λάμψη αστέρας CK Vul στον αστερισμό της Αλώπεκος (Vulpecula) έχει γίνει γνωστός ως η τοποθεσία όπου παρατηρήθηκε από Ευρωπαίους αστρονόμους του 17ου αιώνα μια αστρική έκρηξη (νόβα).

Το 2013 οι αστρονόμοι παρατήρησαν σε ό,τι απέμεινε από την παλιά έκρηξη των άστρων ένα μοριακό νέφος ασυνήθιστης σύνθεσης και αυτό έγινε η αφορμή για να ξεκινήσουν τη μελέτη τους.

Από την έρευνα των ειδικών προέκυψε ότι, το φαινόμενο ήταν στην πραγματικότητα μια σπάνια συγχώνευση δύο άστρων σαν τον Ήλιο, η σύγκρουση των οποίων έγινε αντιληπτή στη Γη ως δημιουργία ενός καινούριου άστρου (μιας «ερυθρής νόβα»).

Τριακόσια σαράντα οχτώ χρόνια μετά  από την πρώτη μελέτη των αστρονόμων, στο σημείο όπου τα απομεινάρια της σύγκρουσης παραμένουν, παρατηρήθηκε και το πρώτο ασταθές ραδιενεργό διαστημικό μόριο, το αργίλιο 26, που διαθέτει στον πυρήνα του 13 πρωτόνια και 13 νετρόνια και βρίσκεται επίσης μαζί με άτομα φθορίου, σχηματίζοντας ένα ισότοπο του μονοφθοριδίου του αργιλίου (26AIF).

Η διάσπαση του ραδιενεργού ισοτόπου του αργιλίου (26ΑΙ) οδηγεί στη δημιουργία ενός σταθερότερου ισοτόπου του μαγνησίου (26Mg), εξηγούν οι επιστήμονες.

Μετά από τα ευρήματα τους οι ερευνητές οδηγήθηκαν στο συμπέρασμα ότι, με μια αστρική σύγκρουση ακόμη και τα βαθύτερα και πυκνότερα στρώματα ενός άστρου είναι πιθανό να εκτεθούν στο διάστημα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιστημόνων εδώ και δεκάδες χρόνια, περίπου δύο αστρικές μάζες του ραδιενεργού μορίου 26ΑΙ είναι διάσπαρτες στο γαλαξία μας, αλλά αν εξαιρέσει κανείς την περίπτωση της δημιουργίας του από αστρικές συγχωνεύσεις, κατά τα άλλα η προέλευση του δεν είναι σαφής.