Η παχυσαρκία και οι επιπλοκές που δημιουργεί (καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτης και ορισμένοι τύποι καρκίνου) θα ευθύνονται για το 72% των θανάτων παγκοσμίως μέχρι το 2020, την ίδια ώρα που 40 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο από πείνα (στοιχεία από Greenpeace στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Διατροφής). Στην Ελλάδα, το φαινόμενο της παχυσαρκίας λαμβάνει όλο και περισσότερο επιδημικές διαστάσεις στον παιδικό πληθυσμό της χώρας. Μια από τις αιτίες που τα Ελληνόπουλα παχαίνουν είναι και η οικονομική κρίση. Επιστήμονες αναλύουν το ζήτημα αποκλειστικά στο ert.gr .

Η Μεσογειακή Διατροφή είναι αναγνωρισμένη από όλες τις ιατρικές ενώσεις του κόσμου ως το διατροφικό μοντέλο με τα περισσότερα οφέλη για τον οργανισμό. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, οι Έλληνες ακολουθούσαν διατροφικές συνήθειες που στηρίζονταν σε μεγάλο βαθμό στη Μεσογειακή Διατροφή, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τη μακροζωία τους. Όμως, σήμερα παρατηρείται όλο και μεγαλύτερη απομάκρυνση των Ελλήνων, και κυρίως των παιδιών, από τη Μεσογειακή Διατροφή, χωρίς καμία γεωγραφική εξαίρεση.

Ερευνητική Ομάδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου μελετά εδώ και 3 χρόνια τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών στην Ελλάδα. Ένα από τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας είναι ότι μόλις 2 στους 10 μαθητές ακολουθούν διατροφικές συνήθειες που βασίζονται στη Μεσογειακή Διατροφή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προγράμματος ΕΥ ΖΗΝ του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, οι περισσότερες Έλληνες μαθητές:

      • δεν τρώνε πρωινό γεύμα,
      • δεν καταναλώνουν ικανοποιητικές μερίδες γαλακτοκομικών την εβδομάδα,
      • τρώνε φαγητά τύπου fast food περισσότερες από μία φορά την εβδομάδα και
      • καταναλώνουν ποικίλα γλυκίσματα επίσης περισσότερες από μία φορά την εβδομάδα.

Αν και δεν υπάρχουν ακόμα συγκεκριμένα στοιχεία επιστημονικής έρευνας στην Ελλάδα, η οικονομική κρίση φαίνεται να είναι συνυπεύθυνη για τις κακές διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων.

Μεσογειακή Διατροφή: το διαμάντι της παγκόσμιας διατροφής

Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι:

  • Οι άνθρωποι που ακολουθούν πιστά την μεσογειακή διατροφή έχουν κατά μέσο όρο 47% μικρότερη πιθανότητα να εμφανίσουν καρδιοπάθεια μέσα στην επόμενη δεκαετία, σε σχέση με τους συνομήλικούς τους που δεν ακολουθούν τις ίδιες διατροφικές συνήθειες.
  • Η Μεσογειακή διατροφή λειτουργεί πιο προστατευτικά για την καρδιά από ό,τι η σωματική άσκηση (ελληνική επιστημονική έρευνα).
  • Τα οφέλη της Μεσογειακής Διατροφής για τα άτομα που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου καρδιαγγειακού κινδύνου, όπως οι καπνιστές και οι διαβητικοί, είναι τεράστια. Μια Μεσογειακή Διατροφή πλούσια σε παρθένο ελαιόλαδο ή σε ξηρούς καρπούς, όπως αυτή που συνηθίζεται στην Ελλάδα, στην Ισπανία και στην Ιταλία, μειώνει κατά 30% τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού, σε σχέση με όσους τρώνε τροφές με χαμηλά λιπαρά, μια άλλη υγιεινή διατροφή, που όμως αποδεικνύεται κατώτερη της Μεσογειακής διατροφής από άποψη υγείας (ισπανική επιστημονική έρευνα).
  • Η Μεσογειακή Διατροφή που βασίζεται στο πλούσιο σε αντιοξειδωτικά συστατικά, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, σχετίζεται με καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου και του νου των ηλικιωμένων (ισπανική επιστημονική έρευνα).
  • Οι άνθρωποι που ακολουθούν συστηματικά τη Μεσογειακή Διατροφή έχουν αυξημένες πιθανότητες να ζήσουν παραπάνω χρόνια. Η συγκεκριμένη διατροφή σχετίζεται με αυξημένο μήκος των τελομερών (ή τελομεριδίων) των χρωμοσωμάτων, ενός βασικού βιοδείκτη για το προσδόκιμο ζωής (αμερικανική επιστημονική έρευνα).
  • Οι γυναίκες που ακολουθούν πιστά την μεσογειακού τύπου διατροφή, εμφανίζουν σημαντικά μειωμένο κίνδυνο (πάνω από το μισό) για εμφάνιση καρκίνου της μήτρας (ιταλική επιστημονική έρευνα).

*Η Γλυκερία Ψαρρά είναι διατροφολόγος-διαιτολόγος, επιστημονική συνεργάτης στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

 

Ρεπορτάζ: Τζένη Χαραλαμπίδου 

kids-eating

Μοιράσου το άρθρο: