Δέκα μαθητές του 7ου Λυκείου Νέας Σμύρνης, λίγο πριν εκδράμουν για τις καλοκαιρινές διακοπές τους, διαβάζουν και αφηγούνται σύντομα παραμύθια από τη Βόρεια Αμερική στους ηλικιωμένους του Μερόποιου Ιδρύματος στην Καλλιθέα, το Σάββατο 16 Ιουνίου 2018, στις 10:30.

Ρεπορτάζ: Τζένη Χαραλαμπίδου

Την πρωτοβουλία, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Αθήνα – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018, έχει ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός εθελοντών Διαβάζω για τους Άλλους.

Το  Διαβάζω για τους Άλλους, μία φορά κάθε μήνα, συνεργάζεται και με ένα διαφορετικό σχολείο σε μία εθελοντική δράση προσφοράς προς ηλικιωμένους και άλλα άτομα που δεν έχουν πρόσβαση στο βιβλίο και γενικότερα σε αναγνώσματα.

Δέκα μαθητές του 7ου Λυκείου Νέας Σμύρνης που παίρνουν μέρος στη συγκεκριμένη δράση στο Μερόποιου Ιδρύματος στην Καλλιθέα, αφηγούνται tall tales. Είναι οι ιστορίες των αποίκων της Βόρειας Αμερικής. Τα tall tales είναι η γνήσια αμερικανική μορφή, σύντομου παραμυθιού. Πλάστηκε από τους λευκούς αποίκους του Νέου κόσμου. Tall tales σημαίνει υπερβολική ιστορία, παραμύθι, υπό την έννοια του μη πραγματικού. Σταθερό χαρακτηριστικό τους είναι η επίλυση ενός συνήθως υπερβολικού, αφύσικου προβλήματος, με υπερβολικό αφύσικο τρόπο. Γεννήθηκαν για να διασκεδάζουν το κοινό τους στις ώρες της σχόλης. Πρόκειται για σύντομες προφορικές ιστορίες που αντανακλούσαν τις συνθήκες που επικρατούσαν στις ερημιές της Β. Αμερικής, όπου η ζωή ήταν ιδιαίτερα μοναχική και γεμάτη ανασφάλεια.

Όπως τονίζει στο ert.gr, η Άννα Μπότσου, μαθήτρια της Α’ Λυκείου, «ομαδικότητα, δημιουργικότητα, εθελοντισμός, είναι λέξεις αλληλένδετες με την καλλιτεχνική ομάδα του 7ου ΓΕΛ Νέας  Σμύρνης. Μέσω της συλλογικής προσπάθειας για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, όπως η δημιουργία μιας ταινίας ή η ολοκλήρωση μίας εθελοντικής δράσης, μαθαίνουμε να χαμογελάμε και να ονειρευόμαστε!».

Πριν από περίπου δύο χρόνια στο 7ο ΓΕ.Λ Νέας Σμύρνης δημιουργήθηκε μια ομάδα μαθητών, η οποία ξεκίνησε να δουλεύει πάνω σε projects τα οποία σχετίζονται με το σινεμά, όμως σταδιακά απέκτησε και πιο ανθρωπιστικό προσανατολισμό που εκφράζεται με την ενεργό συμμετοχή των μελών της σε εθελοντικές δράσεις που ξεπερνούν το στενό πλαίσιο του σχολείου. Η ομάδα «Homo Ludens» σήμερα αποτελείται από 18 μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου.

Οι εμπνευστές και καθοδηγητές των μαθητών είναι ο Πέτρος Μούγιος, Χημικός, και η Δέσποινα Μπακιρτζόγλου, Φιλόλογος.

«Στο πλαίσιο της ανάληψης δράσεων εθελοντισμού, ήρθαμε σε επαφή με την ΜΚΟ «Διαβάζω για τους Άλλους». Αποφασίσουμε να συμμετέχουμε στη δράση τους Διαγενεακές Αφηγήσεις, έχοντας ως δεδομένη την οικειότητα με ανθρώπους της τρίτης ηλικίας που απέκτησαν τα παιδιά κατά τα γυρίσματα της ταινίας «Δεξαμενή Αγάπης», που γυρίστηκε πέρυσι στον οίκο φροντίδας ηλικιωμένων «Γαλήνη». Έτσι, μετά από οχτώ ώρες εκπαίδευση και πρόβες με τη Χριστίνα Λιόγαρη του «Διαβάζω για τους Άλλους», εννιά παιδιά θα αφηγηθούν Tall Tales, δηλαδή ιστορίες των αποίκων της Βόρειας Αμερικής που έχουν έντονο το στοιχείο του παράλογου, του υπερβολικού…», δηλώνει στο ert.gr ο καθηγητής Πέτρος Μούγιος

Η ομάδα «Homo Ludens» των μαθητών του 7ου Λυκείου Νέας Σμύρνης 

Η «Homo Ludens», στο σύντομο χρονικό διάστημα των δύο ετών, κατέκτησε 10 πανελλήνια βραβεία σε διαγωνισμούς ταινιών μικρού μήκους.

Πιο συγκεκριμένα:

  • 1ο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρίας με θέμα No Smoking Story (2018) , με την ταινία «7000».
  • 1o βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό του Εβραϊκού Μουσείου και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (2018) , με την ταινία «Μπλοκ 15» που γυρίστηκε μέσα στο ομώνυμο ιστορικό κτίριο του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου.
  • 2ο βραβείο στο 2ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους της Δ.Δ.Ε. Β΄Αθήνας, «Filmmakers 2018 – Οι μαθητές κινηματογραφούν…», στην κατηγορία video art, με την ταινία «Wildness».
  • 2ο βραβείο στον 8ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους (2018) που διοργάνωσαν το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, η ΕΡΤ ΑΕ (Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) και η Πρεσβεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ελλάδα, στην κατηγορία μυθοπλασία, με την ταινία «Μπλοκ 15».
  • 1ο βραβείο στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ψηφιακής Δημιουργίας για την Οδική Ασφάλεια (2018) της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», στην κατηγορία κοινωνικό σποτ.
  • 2ο βραβείο στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ιστορικού Ντοκιμαντέρ (2018) με θέμα «Προσεγγίζουμε βιωματικά το παρελθόν: Αφηγήσεις (μαρτυρίες) από την οικογενειακή, την τοπική και τη σύγχρονη εθνική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία» του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» του Ιονίου Πανεπιστημίου και του περιοδικό ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, με το ντοκιμαντέρ «Ο Νέος Κόσμος των Αρμενίων».
  • 2ο βραβείο στον 7ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους (2017) που διοργάνωσαν το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, η ΕΡΤ ΑΕ (Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) και η Πρεσβεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ελλάδα – Μορφωτικό Γραφείο –Σπίτι της Κύπρου στην κατηγορία μυθοπλασία, με την ταινία «Δεξαμενή Αγάπης».
  • 1ο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και του Εβραϊκού Μουσείου (2017), με την ταινία «Το Παιδί, θύμα του Ολοκαυτώματος».
  • 1ο βραβείο στην κατηγορία δράση για τον εθελοντισμό του δικτύου «Νοιάζομαι και Δρω» στον 7ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους (2017) που διοργάνωσαν το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, η ΕΡΤ ΑΕ (Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) και η Πρεσβεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ελλάδα – Μορφωτικό Γραφείο –Σπίτι της Κύπρου, με την ταινία «Δεξαμενή Αγάπης».
  • 2ο βραβείο στο διαγωνισμό «Τα Φύ(λ)λα του Περιβάλλοντος» (2017) της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων του Υπουργείου Εσωτερικών και της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, στην κατηγορία κοινωνικό σποτ.

Σε σχέση με τις εθελοντικές δράσεις των μαθητών, η θεματική τους περιστρέφεται γύρω από τη σχέση των εφήβων με ανθρώπους της τρίτης ηλικίας. Έτσι, η ομάδα συνεργάστηκε από το 2017 με τον Οίκο Φροντίδας Ηλικιωμένων «Γαλήνη» της Εστίας Ν. Σμύρνης πραγματοποιώντας συχνές επισκέψεις (εκεί έγιναν και τα γυρίσματα της ταινίας μικρού μήκους «Δεξαμενή Αγάπης»), ενώ το 2018, ανήμερα των Φώτων, οι μαθητές βρέθηκαν στο Α’ ΚΑΠΗ Ν. Σμύρνης όπου τραγούδησαν τα κάλαντα.

H ομάδα «Homo Ludens» συνεργάστηκε από το 2017 με τον Οίκο Φροντίδας Ηλικιωμένων «Γαλήνη» της Εστίας Ν. Σμύρνης πραγματοποιώντας συχνές επισκέψεις (εκεί έγιναν και τα γυρίσματα της ταινίας μικρού μήκους «Δεξαμενή Αγάπης»), ενώ το 2018, ανήμερα των Φώτων, οι μαθητές βρέθηκαν στο Α’ ΚΑΠΗ Ν. Σμύρνης όπου τραγούδησαν τα κάλαντα.

Οι στόχοι του οργανισμού «Διαβάζω για τους Άλλους» 

Κύριος στόχος του Διαβάζω για τους Άλλους είναι η αύξηση των ηχογραφήσεων και κατ’ επέκταση η παραγωγή ακουστικών βιβλίων για τυφλούς. Για τον λόγο αυτό, σήμερα πραγματοποιούνται ηχογραφήσεις σε διάφορα ιδιωτικά, επαγγελματικά και δημόσια στούντιο ανά την Ελλάδα.

Οι ανάγκες ηχογράφησης για τους μη βλέποντες δεν περιορίζονται σε λογοτεχνικά μόνο βιβλία αλλά και σε κάθε είδους περιοδικά, εγχειρίδια, συνταγές μαγειρικής, παρενέργειες φαρμάκων και οδηγίες χρήσης ηλεκτρικών συσκευών, σχολικά βιβλία και πανεπιστημιακά συγγράμματα.

Για τον λόγο αυτό, κρίνεται απαραίτητο να δημιουργήσει το Διαβάζω για τους Άλλους, μέσα από χορηγίες και δωρεές, περισσότερα στούντιο ηχογράφησης ανά την Ελλάδα, προκειμένου η ηχογράφηση όλων των παραπάνω να μη σταματά ποτέ και ταυτόχρονα να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχουν στη διαδικασία της ηχογράφησης εθελοντές από κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Παράλληλα, το Διαβάζω για τους Άλλους δημιουργεί τη δυνατότητα ζωντανών αναγνώσεων σε ιδρύματα, γηροκομεία, ορφανοτροφεία, νοσοκομεία και όπου αλλού φιλοξενούνται κοινωνικά ευπαθείς πληθυσμοί. Οι αναγνώσεις πραγματοποιούνται από εθελοντές αναγνώστες, κατάλληλα εκπαιδευμένοι ανάλογα με την ανάγκη που καλούνται να καλύψουν, και λαμβάνουν χώρα σε σταθερή εβδομαδιαία βάση.

Oι εθελοντές του Διαβάζω για τους Άλλους έχουν ξεκινήσει να διαβάζουν ιδιωτικά σε ανθρώπους τετραπληγικούς ή και ηλικιωμένους, οι οποίοι αδυνατούν να κρατήσουν στα χέρια τους ένα βιβλίο. Η ιδιαιτερότητα της δράσης αυτής καθιστά απαραίτητη την προηγούμενη εκπαίδευση των εθελοντών και την άριστη συνεννόηση με την οικογένεια του επωφελούμενου.

Καθώς το Διαβάζω για τους Άλλους αναπτύσσεται και ο ιστός των εθελοντών ολοένα και αυξάνεται, πραγματοποιούνται όλο και περισσότερες δράσεις ανάγνωσης. Στόχος είναι να διοργανωθούν δράσεις ανάγνωσης μέσα στις φυλακές, ενηλίκων και ανηλίκων, για κρατούμενους που είναι αναλφάβητοι, αλλά και σε όποιο ίδρυμα στην Ελλάδα το έχει ανάγκη!

Εν τω μεταξύ, καμπάνια συγχρηματοδότησης ενός στούντιο ηχογράφησης ακουστικών βιβλίων διοργανώνουν οι εθελοντές του Διαβάζω για τους Άλλους και μας καλούν να γίνουμε  συνεπιβάτες στο όραμά τους. Διαβάστε το σχετικό άρθρο μας.

Ώς σήμερα, το Διαβάζω για τους Άλλους δραστηριοποιείται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης και Χανιά.

Όσοι ενδιαφέρονται να γίνουν εθελοντές στο Δίκτυο μπορούν να επικοινωνούν μέσω email: [email protected] 

Ρεπορτάζ: Τζένη Χαραλαμπίδου

Σχετικό άρθρο: Όταν τα παιδιά Διαβάζουν για τους Άλλους… (video)

Μοιράσου το άρθρο: