Η Ρουμανία, το όνομα της οποίας σημαίνει κάτοικος της Ρώμης στα λατινικά, ήταν το θέμα της εκπομπής «Η Παγκόσμια Φωνή μας» στη Φωνή της Ελλάδας. Μιλήσαμε με τον Βασίλη Χρέλια, αντιπρόεδρο του Ελληνορουμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, επιχειρηματία ιατρικών ειδών, και τον Δημήτρη Σπυριδάκη, ιδιοκτήτη εταιρείας πλοίων στον ποταμό Δούναβη που εξυπηρετεί 10 ευρωπαϊκές χώρες. Υπήρξε εποχή από τις 300 φορτηγίδες στο Δούναβη, οι 200 ήταν ελληνικών συμφερόντων. Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα Ποταμιάνος χρησιμοποιήθηκε ως παρατσούκλι για κάποιον που δούλευε στον ποταμό Δούναβη. Σε νεκροταφεία της Ρουμανίας, στους ελληνικούς τάφους μπορεί να βρεί κανείς ακόμη και γλυπτά του Γιαννάκη Χαλεπά.

Η Ρουμανία, η οποία απέκτησε την ανεξαρτησία της απο την Οθωμανική Αυτοκρατορία στις 9 Μαΐου 1877, έχει 20 εκ. περίπου πληθυσμό και διπλή έκταση σε σχέση με την Ελλάδα. Η χώρα έχει νόμισμα το λέι και είναι μέλος της ΕΕ. Από το 2017, η ρουμανική οικονομία έχει ξεπεράσει σε μέγεθος την ελληνική με το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) να ανέρχεται σε 250 δισ. δολάρια περίπου και το κατά κεφαλή εισόδημα τις 13.000 δολάρια. Το δημόσιο χρέος της Ρουμανίας είναι λίγο πάνω από 35% του ΑΕΠ έναντι 180% και πλέον της Ελλάδας.

Η χώρα παράγει και εξάγει μηχανήματα, σκόμα και αυτοκίνητα αξίας 12 δισ. δολαρίων. Επίσης, παράγει ιατρικά είδη, έπιπλα, γεωργικά προιόντα, δημητριακά κ.τ.λ. ενώ έχει και πετρέλαιο. Οι ‘Ελληνες εκτιμώνται στις 10 χιλιάδες καθώς αρκετοί που είχαν έλθει εδώ αποφάσισαν να επιστρέψουν λόγω της οικονομικής κρίσης.

Βασίλης Χρέλιας, επιχειρηματίας ιατρικών ειδών

Ρουμανία-Βασίλης Χρέλιας

Ο κ. Χρέλιας τόνισε ότι οι Ελληνες ήταν οι πρώτοι που δραστηριοποιήθηκαν επιχειρηματικά στη Ρουμανία και έχουν κάνει καλό όνομα στην χώρα. Ο ίδιος ανέφερε πως η οικονομία αναπτύσσεται με ρυθμό 5% περίπου τα τελευταία χρόνια με την ανεργία στο 4%-5% ενώ πρακτικά δεν υφίσταται στα μεγάλα αστικά κέντρα όπως το Βουκουρέστι. Ο μέσος μισθός στη Ρουμανία ανέρχεται σε 500 ευρώ και στα μεγάλα αστικά κέντρα σε υψηλότερα επίπεδα.

Ο κ. Χρέλιας τόνισε πως πληρώνει μέσο μηνιαίο μισθό κοντά στις 1300 ευρώ στους υπαλλήλους της εταιρείας του. Ερωτηθείς για το κόστος ζωής, ο ίδιος ανέφερε πως είναι παραπλήσιο με της Ελλάδας ενώ φέτος υπήρξαν μεγάλες αυξήσεις τιμών σε αγαθά ευρείας κυκλοφορίας καθώς το λέι διολισθαίνει φέτος. Ο πληθωρισμός ανέρχεται σε 3%-4%.

Η χώρα έχει ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών, όπως π.χ. του μεγάλου σιδηροδρομικού δικτύου της. Ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ βρίσκεται στο 19% και για τα τρόφιμα στο 9%. Ο φόρος εισοδήματος βρίσκεται στο 16% για όλα τα εισοδήματα αλλά υπάρχουν εξαιρέσεις για τις μικρές επιχειρήσεις που είναι μικρότερος.

Οι ασφαλιστικές εισφορές εξαρτώνται απο το είδος επιχείρισης ενώ από πέρυσι άλλαξε το σύστημα και τις πληρώνουν οι εργαζόμενοι. Ομως, είναι υψηλές, συμπλήρωσε.

Είναι πολύ εύκολο να ανοίξει κανείς επιχείρηση στην Ρουμανία σήμερα σε σύγκριση με την εποχή που ήλθαμε εμείς (δεκαετία του 1990), τόνισε ο κ. Χρέλιας. Ομως, σήμερα οι επενδύσεις χρειάζονται κεφάλαια (εντάσεως κεφαλαίου) ενώ τότε χρειάζονταν περισσότερο know-how και εργατικά χέρια.

Η Ρουμανία έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιοκτησίας στην Ευρώπη ενώ στην επαρχία πολλά σπίτια δεν έχουν ακόμη τουαλέτες μέσα στα σπίτια.

«Εμείς δεν πρέπει να πάμε στη Γερμανία. Πρέπει να πάμε σε τέτοιες χώρες που έχουν τις τουαλέτες εκτός σπιτιών,» ανέφερε ο κ. Χρέλιας, προσθέτοντας ότι οι ¨Ελληνες είναι εύκολα προσαρμόσιμοι.

Οι Ρουμάνοι είναι φιλέλληνες, τόνισε. «Εχουν όνειρο να ζήσουν το ελληνικό καλοκαίρι. Μας αγαπάνε,» ανέφερε.

Στο μεγαλύτερο νεκροταφείο του Βουκουρεστίου μπορεί να βρεί κανείς μέσα τα γλυπτά του Γιαννάκη Χαλεπά, κατέληξε, τονίζοντας την ύπαρξη μεγάλων εθνικών ευεργετών από την Ρουμανία όπως ο Ζάππας, ο Χαροκόπος και ο Συγγρός.

Δημήτρης Σπυριδάκης, εφοπλιστής

Romania-Dimitris Spyridakis

Ο κ. Σπυριδάκης, 5ης γενιάς στη ναυτιλία, ξεκίνησε πριν από χρόνια να δραστηριοποιείται στα ποταμόπλοια στον Δούναβη όπου οι Ελληνες έχουν 200 χρόνια ιστορία αλλά είχαν σταματήσει πριν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

O ίδιος ξεκίνησε με ένα Ρουμάνο συνεταίρο να αγοράζει ρυμουλκά πλοία που τραβάνε τις φορτηγίδες μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος στα τέλη του 1980. Οι τελευταίες μεταφέρουν σιτηρά, δομικά υλικά, αυτοκίνητα κ.τ.λ. από χώρα σε χώρα.

O ίδιος παρατήρησε πως οι Ρουμάνοι ήταν πολύ πίσω σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης την εποχή του Τσαουσέσκου, ενώ σήμερα εκπαιδεύονται σε προσομοιωτές (simulators) που στην Ελλάδα δεν υπάρχουν.

ο κ. Σπυριδάκης υπενθύμισε επίσης ότι παλιά οι ‘Ελληνες της Ρουμανίας ήταν απο τους πιο μορφωμένους και γι’ αυτό τον λόγο, οι μισοί περίπου βουλευτές στο πρώτο κοινοβούλιο μετά την απελευθέρωση της χώρας απο τους Οθωμανούς ήταν ελληνικής καταγωγής.

Οι προτομές τους υπάρχουν σήμερα στο ρουμανικό κοινοβούλιο. «Αν πάτε σήμερα στου Σουλινά, μια μικρή κωμόπολη, θα βρείτε μόνο ελληνικά ονόματα στο νεκροταφείο,» συμπλήρωσε.

Το γεγονός ότι έχουμε την ίδια θρησκεία, εορτολόγια κλπ με την Ρουμανία βοηθά, κατέληξε.

Παρουσιαστές-παραγωγοί: Δίπλας Πέτρος, Κοντογιάννης Δημήτρης
Ηχολήπτρια: Ολυμπία Γιαννικοπούλου
Μουσική επιμέλεια: Μαρία Ρεμπούτσικα

Μοιράσου το άρθρο: