Τετραήμερο εργαστηρίων και συζητήσεων στην ΑΣΚΤ

Με αφορμή το διετές και εν εξελίξει εικαστικό εγχείρημα με τίτλο The Garden: All the Fearful and Joyful Things Joining One to the Other της καλλιτέχνιδος Τζένης Μαρκέτου, το οποίο θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο κοινό στις 21- 24 Σεπτεμβρίου 2018 στην Παλαιά Βιβλιοθήκη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, διοργανώνεται μία σειρά εργαστηρίων, συζητήσεων και κατασκευών σε συνεργασία με νέους από σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από σχολεία της Αθήνας, της Ανατολικής Αττικής και camps.

Η έκθεση έχει σχεδιαστεί και επιμεληθεί από την Τζένη Μαρκέτου σε συνεργασία με την Ασιμίνα Κουτσογιάννη από το Antonas Office και στοχεύει στην ικανοποίηση των ιδεών των νεαρών ενηλίκων δημιουργώντας έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο τόπο δράσης, πειραματισμού και παραγωγής, όπου οι νεαροί μαθητές οργανώνουν δημόσια προγράμματα και εργαστήρια με δικές τους θεματικές και ενδιαφέροντα, παραστάσεις και συζητήσεις.

Η Παλαιά Βιβλιοθήκη της ΑΣΚΤ μετασχηματίζεται εν μέρει σε Κήπο έρευνας και συνάντησης, που είναι εξίσου παιδική χαρά, καθώς ένα στούντιο τέχνης και μια περιεκτική έκθεση, που αλλάζει συνεχώς σύμφωνα με την επιλογή του θεατή.

Η Marketou σε συνεργασία με τους μαθητές, τους αρχιτέκτονες και τους άλλους καλλιτέχνες δημιουργεί διάφορα interactive έργα για χρήση από τους επισκέπτες.

Η έκθεση οργανώνεται σε συνεργασία με το Goethe Institut Athen, τα Πολιτιστικά Θέματα ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής, το Maker Space και την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας. Η είσοδος σε όλα τα εργαστήρια και τις συζητήσεις είναι ελεύθερη.

Πρόγραμμα Εργαστηρίων  

1) Παρασκευή 21/09, 10.00 – 12.00

Βιωματικό Εργαστήριο: Πειραματική Μουσική

Εισηγήτρια: Βάλια Χριστοπούλου, Δρ. Μουσικολογίας, καθηγήτρια στο Μουσικό Σχολείο Παλλήνης 

Με το Σύνολο Πειραματικής Μουσικής του Μουσικού Σχολείου Παλλήνης

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 15. Για τη συμμετοχή στο εργαστήρι δεν απαιτούνται προϋπάρχουσες μουσικές γνώσεις. Όλοι οι συμμετέχοντες πρέπει να έχουν μαζί τους κινητό τηλέφωνο με χρονόμετρο. Απαραίτητη προϋπόθεση η έγκαιρη άφιξη στο εργαστήρι.

2) Σαββατο 22/09, 11.00 – 14.00 

Βιωματικό Εργαστήριο: Θα μου πεις μια ιστορία;

Εισηγήτρια: Ροδάνθη Δημητρέση (αφηγήτρια, εικαστικός, παιδαγωγός , καλλιτεχνική δημιουργός Action Art Θεσσαλονίκη)

Παιχνίδια γλώσσας και φαντασίας, Ζωντάνεμα της εικόνας μέσα από το σώμα και τις λέξεις. Πλάσιμο  ιστορίας, αφήγηση.

3) Κυριακή 23/09, 13.00 -14.30

Βιωματικό Εργαστήριο: Creating the queer body with children

Εισηγητής Tomas Diafas (καθηγητής ισπανικής γλώσσας, performance artist συγγραφέας)

Αριθμός συμμετεχόντων: 15-25

Ένα εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στην Documenta 14, όπου τα παιδιά και οι νέοι καλούνται να συμμετέχουν σε μια συζήτηση για “όλα όσα δε μας αφήνουν να είμαστε, όλα όσα θέλουμε να είμαστε”. Οι απαντήσεις θα αποτυπωθούν από τους συμμετέχοντες σε έναν μεγάλο καμβά και σε ρολά από λευκό χαρτί  σχηματίζοντας έναν κόσμο χωρίς κοινωνικά πρέπει. Τα αποτελέσματα θα γίνουν μέρος του ΚΗΠΟΥ και της έκθεσης.

4) Δευτέρα, 24/09, 10.00 – 13.00

Βιωματικό Εργαστήριο: Μια βαλίτσα για την Ευρώπη

Εισηγήτρια: Μαρία Λέτσιου ((Ph.D) εικαστικός καλλιτέχνης, παιδαγωγός τέχνης και ερευνήτρια, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) 

Αριθμός συμμετεχόντων: 20 – 25 μαθητές μέχρι 18 ετών

Ένα project κοινωνικά εμπλεκόμενης τέχνης, αρχική ιδέα της Bernadette Thomas, εκπαιδευτικού και ερευνήτριας από τη Γερμανία. Η ιδέα “Μια βαλίτσα για την Ευρώπη” έχει ως αφορμή τη μετακίνηση ατόμων και τα νέα κύματα προσφύγων που αναδιαμορφώνουν τη σύνθεση του πληθυσμού στην Ευρώπη και αλλού. Αυτές οι νέες κοινωνικές συνθήκες προκαλούν φόβο σε πολλούς ανθρώπους. Ποια ιδέα της κουλτούρας υπάρχει πίσω από τον φόβο; Αυτό και άλλα ερωτήματα διερευνώνται μέσα από τα μάτια και την κριτική αντιμετώπιση των νέων στο εικαστικό εργαστήρι, όπου η κατασκευή  των εικόνων αποτελεί το πεδίο διερεύνησης προσωπικών και συλλογικών νοημάτων του πολιτισμού.

5) 21 – 24/09, 12.00 – 19.00

Συλλογικό Βιωματικό Εργαστήριο: Τhe evergrowing 

Εισηγήτριες (Ειρήνη Βαλληνδρά, Βασιλική Λέκκα και Μαρίνα Νάκη) Τελειόφοιτες Αρχιτέκτονες, Αρχιτεκτονική Σχολή Αθηνών

Ανοιχτό στο κοινό και για μαθητές αλλά και για σπουδαστές της Σχολής Καλών Τεχνών

Κατασκευή μιας μεταβαλλόμενης πλαστικής μορφής από οργανικά υλικά, που θα αναπτύσσεται στον χώρο σαν ανάμνηση ενός έμψυχου όντος, που συμβολίζει τη λήθη του φυσικού κόσμου. Παράλληλα με τη δημιουργία του έργου οι συμμετέχοντες μπορούν να εκφράζουν σκέψεις και να αποδίδουν σενάρια εξέλιξης του πρωτογενούς αντικειμένου, χρησιμοποιώντας διάφορα αναπαραστατικά μέσα. Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν είναι καλάμια 60 εκ., σπάγκος, και σχοινιά και υπολογίζουμε ότι θα διαρκέσει 3 ώρες.

6) Σάββατο 22/09, 15.30 – 18.30 

Εργαστήρια και Performances από μαθητές της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά

α) Βιωματικό Εργαστήριο: Τραύματα

Εισηγήτρια:  Μαριλένα Κοτζιά  

β) Βιωματικό Εργαστήριο Μοδας: Paper Fashion

Εισηγήτρια:  Μελίνα Κοντοσφύρη 

γ) Performance: Poetry Reading

Εισηγήτρια:  Νιόβη Γενναδίου

δ) Performance: Koukouli

Εισηγητές:  Αλέξανδρος Παπαγεωργίου  – Μελίνα Κοντοσφύρη 

Πρόγραμμα Συζητήσεων

Κυριακή 23/09, 18.00 -20.00

PLAY: Το δικαίωμα των παιδιών στο παιχνίδι

H συζήτηση είναι ανοιχτή στους μαθητές, δασκάλους και κοινό με βασικό στόχο να συζητηθεί η έννοια του ελεύθερου ‘παιχνιδιού’ ως μέσου εκπαιδευτικής και κοινωνικής εμπλοκής. H συζήτηση έχει σκοπό να επανεξετάσει τις συνέπειες της προσωπικής δέσμευσης, της αλληλεγγύης, της εκπαίδευσης, της ανάπτυξης της κοινότητας και της δημοκρατίας, αλλά και τον κοινωνικό, πολιτικό και τον δυνητικό ρόλο των παιδιών μέσω του παιχνιδιού, της χαράς και της τέχνης.

Εισηγητές: Τζένη Μαρκέτου, εικαστικός, καθηγήτρια τέχνης, Κατερίνα Αλεξιάδη, υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων ΔΔΕ Αν. Αττικής

Ομιλητές: Ελένη Κολοβού, Γιώργος Μόσχος, Βάσιας Τσακόπουλος

H Ελένη Κολοβού θα συζητήσει τις μαθησιακές δυνατότητες που προσφέρουν τα παιχνίδια πόλης. Με το παιχνίδι «Μια βόλτα στο Πάρκο» θα διερευνηθεί η σχέση μεταξύ άυλων και υλικών δικτύων του αστικού χώρου. Θα παρουσιαστούν σημεία από την εφαρμογή της περιοδεύουσας έκθεσης «Νέες Πατρίδες», εμπνευσμένης από αληθινές ιστορίες μεταναστών. Θα συζητηθεί ένα προσχέδιο συνεργατικού σχεδιασμού για μαθητές μιας εφαρμογής με στόχο την προώθηση της άσκησης  στο κέντρο της Αθήνας. Θα διερευνηθούν ευκαιρίες για νέα γνώση και εμπειρίες στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ φυσικών και ψηφιακών δικτύων που συνθέτουν την εμπειρία της πόλης.

Ο Γιώργος Μόσχος θα αναπτύξει το πώς υλοποιείται, πώς οριοθετείται και πώς συχνά παρεμποδίζεται το δικαίωμα των παιδιών στο παιχνίδι και στη συμμετοχή στην πολιτιστική και καλλιτεχνική ζωή, σε ένα κόσμο γεμάτο φοβίες, “πρέπει” και “μη”.

Ο Βάσιας Τσοκόπουλος θα αναφερθεί σε βιωματικές εμπειρίες για την έννοια του παιχνιδιού, καθώς επίσης θα μιλήσει και για τέχνη και παιχνίδι για ανθρώπους με νοητική αναπηρία στο Εργαστήριο Ειδικής Αγωγής “Μαργαρίτα”.

 

Δευτέρα 24/09, 18.00 -20.00

Τέχνη και πόλεμος. Προς έναν νέο διεθνισμό της εκπαίδευσης

Στη συζήτηση συμμετέχουν:

Μπάμπης Μπαλτάς, Παιδαγωγική Ομάδα «Το Σκασιαρχείο»

Γιώργος Γαλάνης, Ένα σχολείο για τη Γάζα

Αντρέας Ζαφείρης, Ένα σχολείο για το Ντονπάς

Γιάννης Βαρούτας, Ένα σχολείο για το Κομπάνι

Τα σχολεία είναι χώροι που πυκνώνουν τα δημόσια νοήματα και οι εγγραφές του κοινωνικού.  Οι πρωτοβουλίες για τη δημιουργία τους, όπως στις περιπτώσεις αυτές που έχουμε πολέμους ή καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (Παλαιστίνη,  Τσιάπας, Λουγκάνσκ, Κομπάνι) είναι αφορμή για συζήτηση για έναν αντεστραμμένο διεθνισμό. Τι σημαίνει να συνεργάζεται η παιδαγωγική με τα κοινωνικά κινήματα και να έχουμε τη δημιουργία σχολείων που αποβλέπουν στην ιδέα ότι τα παιδιά και οι δάσκαλοι είναι πολίτες του κόσμου και τι σημαίνει αυτό να προσλαμβάνεται εκ νέου ως δημιουργία μιας πολιτικής των καταπιεσμένων για το σήμερα και το αύριο της εκπαίδευσης;

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος