Δύο ιστορικά  φιλμ νουάρ σε επανέκδοση από τις 18 Ιουνίου, σε ένα ενιαίο πρόγραμμα από τη NEW STAR. Πρόκειται για τα δύο αριστουργήματα του είδους: « Ο Δολοφόνος της Λεωφόρου», της Ida Lupino και «Παράκαμψη», του Edgar G. Ulmer.

Ο δρόμος τα ενώνει   

Τα ενώνει μια λεωφόρος. Τα χωρίζει μια οχταετία. Τα συνδέει το τυχαίο και το οτοστόπ. Δύο  μίνι κλασικά. Από τον Έντγκαρ  Ούλμερ και την Παράκαμψη (1945) στον Δολοφόνο της λεωφόρου (1953) της Αΐντα Λουπίνο.

Ασπρόμαυρα, υπνωτικά, ρευστά, δύο ταπεινά νουάρ που ανέπτυξαν το μύθο τους ευθύς με το τέλος του πολέμου αυτό του  Ούλμερ, λίγο μετά την αρχετυπική Διπλή ταυτότητα τη δεκαετία του Μακάρθι το άλλο της Λουπίνο.

Δύο μίνι, κλασικά, δύο μικρά σοκ, με στέρια δομή, στιλιστική σκηνοθεσία. Η Λουπίνο αναφέρεται στις παρενέργειες του οτοστόπ. Δεν δείχνει να κρύβει μια ηθικολογία. Όταν δύο ψαράδες παραλαμβάνουν έναν ψυχοπαθή κατάδικο, μαθαίνουν πως ο χρόνος τους τελειώνει, η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει. Μένουν οι ανατροπές, οι μυθοπλαστικές στροφές.

Φ​ιλμ νουάρ είναι κινηματογραφικός όρος που χρησιμοποιείται κυρίως για να ορίσει ένα συγκεκριμένο στυλ σε αστυνομικές ταινίες του Χόλιγουντ που δίνουν έμφαση στον κυνισμό των χαρακτήρων και τα συναισθηματικά – ερωτικά τους κίνητρα.

Η κλασική περίοδος του φιλμ νουάρ στις ΗΠΑ εκτείνεται από τις αρχές της δεκαετίας του ’40 μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’50. Οι ταινίες αυτής της εποχής χαρακτηρίζονται από χαμηλό φωτισμό και έντονες ασπρόμαυρες αντιθέσεις, επιρροές από το γερμανικό εξπρεσιονισμό. Επίσης, πληθώρα ιστοριών και συμπεριφορών χαρακτήρων προέρχονται από το χώρο του αστυνομικού μυθιστορήματος στις ΗΠΑ κατά την περίοδο της Οικονομικής Ύφεσης.

 

Ο Δολοφόνος της Λεωφόρου

«Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ» της IDA LUPINO

Με τους: Edmond O’Brien (Roy Collins), Frank Lovejoy (Gilbert Bowen), William Talman (Emmet Myers a.k.a. the Hitch-Hiker), Jose Torvay, Sam Hayes, Wendel Niles, Jean del Val, Clark Howard, Nativadad Vacio

Σύνοψη

Ένα ταξίδι αναψυχής μετατρέπεται σε εφιάλτη όταν δύο φίλοι παίρνουν με ωτο-στοπ έναν ψυχοπαθή κατάδικο ο οποίος τους ανακοινώνει ότι στο τέλος του ταξιδιού θα τους σκοτώσει. Σαν να μην έφτανε αυτό, η ιδιαιτερότητα που έχει στο ένα μάτι του το οποίο μένει μόνιμα ανοικτό, δεν τους αφήνει να γνωρίζουν πότε κοιμάται και πότε είναι ξύπνιος. «Ο Δολοφόνος της Λεωφόρου»  είναι το πρώτο φιλμ νουάρ σκηνοθετημένο από γυναίκα το 1953.

 

 

 

«ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ» του  ​ΕΝΤΓΚΑΡ ΤΖ.ΟΥΛΜΕΡ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Σκηνοθεσία: Έντγκαρ Τζ. Ούλμερ

​ ​Σενάριο: Μάρτιν Γκόλντσμιθ

​ ​Με τους: Τομ Νιλ, Αν Σάβατς, Κλόντια Ντρέικ, Έντμουντ Μακντόναλντ, Τιμ Ράιαν, Έστερ Χάουαρντ, Πατ Γκλίσον

Σύνοψη:

Ο Al Roberts παίζει πιάνο τα βράδια σε ένα μπαρ. Είναι ερωτευμένος με την Sue και αποφασίζει να πάει να την βρει με ωτο-στοπ στην Καλιφόρνια. Γνωρίζει τότε έναν ευγενικό χαρτοπαίκτη που δέχεται να τον πάρει με το αυτοκίνητό του. Όταν ο οδηγός παθαίνει καρδιακή προσβολή, μια σειρά από τυχαία γεγονότα μπλέκουν τον Al Roberts σε προβλήματα.

 

 

 

Μοιράσου το άρθρο: