Η τέχνη της κοινωνικής συνοχής και δράσης στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

«Από την απαισιοδοξία της νόησης στην αισιοδοξία της πράξης». Αδιαφιλονίκητη πρωταγωνίστρια στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης αναδεικνύεται η τέχνη ως κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο, μια τέχνη που φέρνει στην επιφάνεια κρίσιμα ζητήματα της εποχής και επιχειρεί να αποτελέσει μοχλό σκέψης, συλλογικής κινητοποίησης και δράσης.

Το θέμα της εξόρυξης χρυσού στις Σκουριές, η Κοιλάδα του Διαβόλου στην Τοσκάνη, ένα χωριό στη Βόρεια Γαλλία που απειλείται από την οικιστική ανάπτυξη είναι μερικές από τις περιπτώσεις στις οποίες καλλιτέχνες όπως η Angela Melitopoulos και η Angela Anderson, η Bertille Bak, η Marinella Senatore, ο Μιχαήλ Καρίκης και ο Ivan Argote δούλεψαν επιτόπου για να δημιουργήσουν τα έργα τους μαζί ή με τη συνέργεια τοπικών κοινωνικών ομάδων και κινημάτων. Το αποτέλεσμα της δουλειάς τους αυτής παρουσιάζεται στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε, που λειτουργεί ως τις 30 Σεπτεμβρίου, στο Περίπτερο 6 της Helexpo – ΔΕΘ (είσοδος από Λεωφ. Στρατού & 3ης Σεπτεμβρίου).

Την επιμέλεια της κεντρικής έκθεσης με τίτλο «Από την απαισιοδοξία της νόησης στην αισιοδοξία της πράξης», έχει η Κατερίνα Γρέγου, ιστορικός Τέχνης-ανεξάρτητη.

Η Angela Melitopoulos δημιουργεί βίντεο-δοκίμια, βίντεο εγκαταστάσεις, φωτογραφίες, ντοκιμαντέρ και ηχητικά έργα, ενώ συνεργάζεται συχνά με πολιτικά δίκτυα, θεωρητικούς της τέχνης και εικαστικούς. Στο φιλμ Αποκαλύπτοντας την καταστροφή (2013-2015) συνεργάστηκε με την εικαστικό πολλαπλών μέσων Angela Andersen. Το 2013 άρχισαν να καταγράφουν τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και ψυχολογικές συνέπειες της εξόρυξης χρυσού στις Σκουριές από την καναδική εταιρεία Eldorado, στην οποία η ελληνική κυβέρνηση πούλησε τα δικαιώματα εξόρυξης καθώς η εταιρία είχε προβεί σε παραβάσεις (σ.σ. στις 19/8/2015 με απόφαση της κυβέρνησης σταμάτησαν οι εργασίες στις Σκουριές και δόθηκε στην εταιρία περιθώριο ενός έτους για να συμμορφωθεί με τις προδιαγραφές της σύμβασης που είχε παραβιάσει) . Το φιλμ παρουσιάζει τη μαζικής κλίμακας καταστροφή της δασικής αυτής περιοχής στη βόρεια Χαλκιδική, τις συγκρούσεις των ακτιβιστών με την αστυνομία και όσους δουλεύουν στο ορυχείο, αναδεικνύοντας τα αντικρουόμενα συμφέροντα. Πρωταγωνιστές είναι οι κάτοικοι της περιοχής, οι οποίοι φοβούνται ότι το αντίτιμο για τα βραχυπρόθεσμα οικονομικά οφέλη της εξόρυξης χρυσού θα είναι βαρύ για το περιβάλλον και τις ζωές τους. Το 2012 οργανώθηκε ένα κίνημα πολιτών που οργάνωσε διαδηλώσεις κατά της επένδυσης. Η κάμερα της Angela Melitopoulos κατέγραψε τις κινητοποιήσεις το 2013 και δύο χρόνια αργότερα επέστρεψε για γυρίσματα στην περιοχή που έχει αναδειχθεί σε πεδίο μάχης με αβέβαιη έκβαση.

Η τέχνη της κοινωνικής συνοχής και δράσης στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
“Τα παιδιά της ανησυχίας” (2013-2014) του Μιχαήλ Καρίκη στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης / κωδ. 2.4 Mikhail Karikis…., Μιχαήλ Καρίκης, Τα παιδιά της ανησυχίας (στιγμιότυπο του βίντεο), 2013-2014, στερεοφωνικός ήχος & HD βίντεο, 15’ 30’’, Παραχώρηση του καλλιτέχνη

Το πρότζεκτ Τα παιδιά της ανησυχίας (2013-2014) του Μιχαήλ Καρίκη εκτυλίσσεται στην Κοιλάδα του Διαβόλου στην Τοσκάνη, όπου επινοήθηκε η βιώσιμη ηλεκτροπαραγωγή πριν από 100 χρόνια και κατασκευάστηκε ο πρώτος γεωθερμικός σταθμός ηλεκτρικής ενέργειας. Περίπου 5.000 άνθρωποι κατοικούσαν μέχρι πρόσφατα στα βιομηχανικά χωριά της περιοχής, μετά όμως την εισαγωγή τεχνολογιών αυτοματοποίησης από τις εταιρείες του κλάδου, η ανεργία αυξήθηκε ραγδαία και τα χωριά εγκαταλείφθηκαν μαζικά από τους κατοίκους τους. Το έργο του Καρίκη παρουσιάζει πτυχές της ιστορίας, της παρακμής και των προοπτικών της περιοχής. Το βίντεο Τα παιδιά της ανησυχίας (2013-2014), κεντρικό τμήμα μιας πολυσύνθετης εγκατάστασης, δείχνει παιδιά να κυριεύουν ένα εγκαταλελειμμένο εργατικό χωριό και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Επίσης παρουσιάζεται η φωτογραφική σειρά Οράματα (2014) που δείχνει τα παιδιά να κοιμούνται σε αγωγούς και να αφουγκράζονται τη γη καθώς και μια ταινία γυρισμένη με κάμερα Super-8, που καταγράφει το όραμα των παιδιών για τη χρήση των σπιτιών στο ερημωμένο χωριό μέσα από μελλοντολογικές ζωγραφιές και πολεοδομικά σχέδια. Η εγκατάσταση περιλαμβάνει επίσης ένα πολύχρωμο κειμενικό έργο με τίτλο Η αγάπη είναι ο θεσμός της επανάστασης (2014) και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που αναπαριστά την ιστορία του εργοστασίου ηλεκτρικής ενέργειας.

Η τέχνη της κοινωνικής συνοχής και δράσης στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
“Faire le mur” (2008) της Bertille Bak στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης / κωδ. 1…., Bertille Bak, Faire le Mur, 2008 (στιγμιότυπο του φιλμ), Φιλμ, χρώμα, ήχος, 17’ Παραγωγή: Le Fresnoy, Studio National des Arts, Contemporains, Tourcoing, Γαλλία Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Galerie Xippas

Το Barlin στη Βόρεια Γαλλία, πρώην χωριό μεταλλωρύχων, είναι το σκηνικό του βίντεο Faire le mur (2008). Οι κάτοικοι κινδυνεύουν να δουν τα σπίτια τους να γκρεμίζονται στον βωμό της οικιστικής ανάπτυξης. Η Bertille Bak μεταμορφώνει τις διαμαρτυρίες των κατοίκων σε μια ηρωική μάχη με έναν αόρατο εχθρό, τον οποίο εκπροσωπεί στο φιλμ ένας τεράστιος εκσκαφέας. To βίντεο εκτυλίσσεται σαν παραμύθι γυρισμένο με τη μορφή ντοκιμαντέρ, δημιουργώντας μια σουρεαλιστική ατμόσφαιρα, όπου μπερδεύονται η φαντασία με την πραγματικότητα. Η εξέγερση των χωρικών –οι οποίοι αποκλείουν έναν δρόμο, χτίζουν έναν τοίχο, πετάνε τούβλα, ρυμουλκούν τροχόσπιτα, οδηγούν συγκρουόμενα αυτοκινητάκια από λούνα παρκ– παρουσιάζεται σε μια ποιητική, θεατρική μορφή, που εμπλουτίζει την επαναστατική συμπεριφορά τους με τα στοιχεία του παιχνιδιού και του χιούμορ. Στο έργο Rayonnage (2015), η καλλιτέχνης προσκάλεσε τους διωγμένους κατοίκους του χωριού να δημιουργήσουν μια ταπισερί με θέμα τη Σχεδία της Μέδουσας του Gericault, ως σύμβολο της δικής τους μοίρας και άλλες ταπισερί με βάση σκηνές διώξεων σε έργα ζωγράφων, όπως οι Poussin, Goya και Scheffer. Το έργο της Bak προσφέρει ένα εναλλακτικό όραμα της πραγματικότητας και δείχνει πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε με ελπίδα ακόμα και μια απειλητική κατάσταση μέσω της κοινωνικής συνοχής και της συλλογικής δράσης.

Η τέχνη της κοινωνικής συνοχής και δράσης στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Σειρά από κεντήματα και έργα ζωγραφικής της Anila Rubiku στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης / κωδ. RUBIKU Anila Rubiku Defiants’ Portraits#1-12, 2014 εγκατάσταση (σίδηρος, κέντημα σε λινό και μεταξωτό ύφασμα, ακουαρέλα σε χαρτί Arches), 300 x 600 εκ., Παραχώρηση του καλλιτέχνη

Στην Αλβανία, τα κρούσματα ενδοοικογενειακής βίας κατά γυναικών θεωρούνται οικογενειακή υπόθεση και οι σύζυγοι που κακοποιούν τις γυναίκες τους σπάνια κάθονται στο εδώλιο. Υπήρξαν περιπτώσεις γυναικών που σκότωσαν τους βίαιους συζύγους τους και καταδικάστηκαν με ποινές κάθειρξης από τα δικαστήρια, τα οποία συνήθως δεν αναγνωρίζουν ελαφρυντικά. Η Anila Rubiku οργάνωσε σε συνεργασία με ψυχολόγο εργαστήρια με μια ομάδα κακοποιημένων γυναικών που εκτίουν ποινές φυλάκισης στα Τίρανα, και αξιοποίησε τα έργα τέχνης που δημιούργησαν για να αποκαλύψει τη μοίρα τους, την έλλειψη πρόνοιας και την ανεπαρκή νομική προστασία τους. Η Anila Rubiku δημιούργησε σειρά από κεντήματα και έργα ζωγραφικής που παρουσιάζουν σιδερόφρακτα παράθυρα ως ψυχικά πορτρέτα των ίδιων των γυναικών. Τα κεντήματα δημιουργήθηκαν στο χέρι από την Anila Rubiku και, σύμφωνα με την ίδια, ο χρόνος που αφιέρωσε στη δημιουργία τους συμβολίζει τον χρόνο που έχουν περάσει οι γυναίκες αυτές στη φυλακή. Τα φραγμένα παράθυρα, όπως και η ενέργεια της συμμετοχής των ίδιων των γυναικών σε μια δημιουργική πράξη, μπορούν να ερμηνευτούν ως διαφορετικά είδη ελπίδας, ως προσμονή της δυνητικής ελευθερίας. Ορισμένες από τις σιδεριές εφάπτονται και δεν αφήνουν κενό ανάμεσά τους, άλλες όμως έχουν κοπεί με πριόνι ή είναι λυγισμένες, δίνοντας υπόσχεση για ένα μέλλον ελευθερίας.

Η τέχνη της κοινωνικής συνοχής και δράσης στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
“Activissime” του Ivan Argote στην 5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης / κωδ. ARGOTE3, Ivan Argotte, Venceremos (Θα νικήσουμε), 2014, Μικτή τεχνική, 70 x 45 x 12 εκ., Παραχώρηση της D+T Project Gallery, Βρυξέλλες

Την ιδέα του δημόσιου χώρου, της κοινωνίας των πολιτών και του ρόλου μας σε αυτήν διερευνά ο Ivan Argote χρησιμοποιώντας βίντεο, φωτογραφία, κολάζ, γλυπτική, ζωγραφική και περφόρμανς. Τη δεκαετία του 1970, ο δάσκαλος πατέρας του, πολιτικά ενεργός και ακτιβιστής, οργάνωσε μια «τάξη διαμαρτυρίας» με τους μαθητές του σχολείου όπου δίδασκε. Αυτή η πρωτοβουλία ενέπνευσε το πρότζεκτ Activissime, μια σειρά εργαστηρίων που οργανώνει ο Argote από το 2011. Σε συνεργασία με παιδιά ηλικίας 4 έως 9 ετών, οργανώνει κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας για ζητήματα που απασχολούν τα παιδιά.

Στο πλαίσιο της Μπιενάλε, ο καλλιτέχνης οργάνωσε εργαστήρι με παιδιά από σχολεία της Θεσσαλονίκης. Η δράση δεν αφορά μόνο την ομαδική δημιουργία –αφίσες και πλακάτ με συνθήματα– αλλά παράλληλα υπογραμμίζει τη σημασία θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η ελευθερία της έκφρασης και το δικαίωμα στη διαμαρτυρία, την οποία θα πρέπει να γνωρίσουν τα παιδιά από μικρή ηλικία.

Ο Argote παρουσιάζει στην έκθεση και τα έργα Μωβ (2015) και Μόνοι (2011 – σε εξέλιξη). Στο Μωβ διαφάνειες και κολάζ συνδέουν ξεθωριασμένες φωτογραφίες Kodachrome και Ektachrome με κοινωνικές στιγμές του ‘60 και του ‘70. Το Alone είναι μια σειρά φωτογραφικών στιγμιότυπων, στα οποία σκύλοι δεμένοι έξω από καταστήματα ή σούπερ μάρκετ, περιμένουν τους ιδιοκτήτες τους να επιστρέψουν. Λυπημένη αλλά υπομονετική, η στάση των σκύλων μαρτυρά την προσδοκία τους ότι σύντομα θα πάψουν να είναι δεμένοι.

Το έργο της Marinella Senatore (βίντεο, εγκαταστάσεις, περφόρμανς, ήχος και σχέδιο) αποσκοπεί στη διερεύνηση εννοιών, όπως η αίσθηση της κοινότητας και τη δημιουργία μιας συλλογικής μνήμης μέσω της κοινής δράσης. Εμπλέκει στη διαδικασία ολόκληρες κοινότητες και απελευθερώνει τις δημιουργικές δυνάμεις των ανθρώπων μέσα από τον χορό, τον κινηματογράφο, την περφόρμανς, τη λογοτεχνία και τη χειροτεχνία. Το Movie Set (2012) είναι ένα πραγματικό σετ κινηματογραφικής παραγωγής, με κάμερα, ήχο, φώτα, καθρέπτες, μπάρες για χορό και μηχανές καπνού, που δίνει τη δυνατότητα να δημιουργηθούν ταινίες, βίντεο και φωτογραφίες και να ανέβουν θεατρικές παραστάσεις, οι οποίες μπορούν να κινηματογραφηθούν. Το Movie Set γεννήθηκε στο πλαίσιο του Rosas –κινηματογραφικής όπερας σε τρεις πράξεις. Εκατοντάδες άτομα σε τρεις πόλεις, συνταξιούχοι οδηγοί λεωφορείων, φοιτητές, ακτιβιστές των δικαιωμάτων των φύλων, χορωδίες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της καλλιτέχνιδας και συμμετείχαν στη συγγραφή του πρωτότυπου λιμπρέτου και στη σκηνοθεσία της ταινίας. Σήμερα το Movie Set εξακολουθεί να λειτουργεί ως στούντιο παραγωγής και βρίσκεται στη διάθεση των επισκεπτών της έκθεσης που μπορούν να το «κλείσουν» και να το χρησιμοποιήσουν (Πληροφορίες: τηλ.2310589141 & 143).

Οι ξεναγήσεις στην κεντρική έκθεση θα ξεκινήσουν πάλι το Σάββατο 29 Αυγούστου.

INFO
Χώρος: Περίπτερο 6 της Helexpo – ΔΕΘ, είσοδος από Λεωφ. Στρατού & 3ης Σεπτεμβρίου).
Χρόνος: έως 30 Σεπτεμβρίου 2015
Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Τρίτη-Κυριακή 10:00-18:00 (15 & 16.08 κλειστά)

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος