Τέχνη πάνω στα συντρίμμια

Ένα διαφορετικό τρόπο επιλέγει ο νεαρός καλλιτέχνης, Αμπού Μαλίκ αλ-Σαμί, να δώσει το δικό του μήνυμα απέναντι στον εμφύλιο πόλεμο της Συρίας.

Σε ένα προάστιο της Δαμασκού που υπάρχει χρόνια έλλειψη τροφίμων, νερού και ηλεκτρικής ενέργειας, μια αταίριαστη τοιχογραφία εμφανίστηκε στα συντρίμμια ενός κτιρίου που βομβαρδίστηκε.

Ένα νεαρό κορίτσι να στέκεται πάνω σε ένα σωρό κρανία γράφοντας τη λέξη: Ελπίδα.

Ήταν ένα από τα πολλά έργα του νεαρού καλλιτέχνη Αμπού Μαλίκ αλ-Σαμί που αλλάζουν το σκηνικό πολέμου στην αιματοβαμμένη και ρημαγμένη από τον εμφύλιο χώρα.

Για δυο χρόνια, χαλάσματα, μισογκρεμισμένα κτίρια και ταράτσες γέμιζαν με τα έργα του Σαμί. Η κάθε τοιχογραφία του συνοδευόταν πάντα από λόγια γεμάτα νόημα.

Τα έργα του καλλιτέχνη τράβηξαν τη διεθνή προσοχή, με τον Σαμίκ να συγκρίνεται με τον Banksy, έναν από τους πιο σπουδαίους street artist.

Ο Αμπού Μαλίκ αλ- Σαμί στις αρχές του 2013, ήταν ακόμα ένας έφηβος, ταξίδεψε στην Darayya και εντάχθηκε στον Ελεύθερο Συριακό Στρατό, παίρνοντας μαζί του τα απαραίτητα κόλλες και μολύβια.

Ξεκίνησε να συμμετέχει στις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στην πρωτεύουσα αλλά και να χρησιμοποιεί τις καλλιτεχνικές του ικανότητές.

Την πρώτη ημέρα στη Darayya, διδάχθηκε το πώς πρέπει να πυροβολεί. Την δεύτερη ημέρα τον έστειλαν στην πρώτη γραμμή.

Το 2014 μέσα στη δίνη του εμφυλίου πολέμου συνάντησε έναν καλλιτέχνη που ονομάζεται Majd με παρατσούκλι «μάτι του Darayya”, που τον ενθάρρυνε να ασχοληθούν με την τέχνη του δρόμου.

Οι εμπειρίες του και τα βιώματά του απεικονίζονται στην τέχνη του.

Χαρακτηριστική είναι η πρώτη τοιχογραφία του. Ένα μικρό κορίτσι δείχνει σε ένα στρατιώτη μια ζωγραφισμένη καρδιά κάνοντας του μάθημα.

Ο καλλιτέχνης θέλει να δώσει το μήνυμα της αγάπης που πρέπει να κυριαρχήσει στη Συρία, πράγμα που δεν υπάρχει. Το ενδιαφέρον σε αυτή την τοιχογραφία είναι το πώς ένα μικρό παιδί μπορεί να διδάξει κάτι το τόσο σημαντικό σε κάποιον μεγαλύτερο του. Ίσως επειδή τα λεγόμενα των παιδιών είναι αληθινά χωρίς φθόνο και συμφέροντα.

Ο Σαμί μιλώντας στο BBC τονίζει:

«Όταν έφτασα στο Darayya, ήμουν εντελώς σοκαρισμένος. Υπήρχε τεράστια καταστροφή παντού, και εκείνη τη στιγμή, το καθεστώς είχε καταστραφεί και άρχισε να επιτίθεται σε ανθρώπους. Η κατάσταση ήταν άθλια, δεν μπορούσα να το αντέξω. Όλα ήταν κατεστραμμένα.

Μερικές φορές έπρεπε να δημιουργούμε τη νύχτα έτσι ώστε κάθε φορά που υπήρχε πανσέληνος να εκμεταλλευόμασταν το φως του. Μερικές φορές χρησιμοποιούσα το φως του κινητού μου τηλεφώνου.

Η διαδικασία ήταν πολύ κουραστική. Καθημερινά βρισκόμουνα στην πρώτη γραμμή και μόνο στον ελεύθερο χρόνο μπορούσα να ζωγραφίζω.»

Καθώς περνούσε ο καιρός ο Σαμί ζωγράφισε πάνω από 30 τοιχογραφίες και ύστερα από τραυματισμό στο πεδίο της μάχης τέθηκε εκτός δράσης. Αργότερα, τον Ιανουάριο του 2016 ο φίλος του Majd σκοτώθηκε.

Ωστόσο τα έργα του παραμένουν και ανεξαρτήτως πώς ο κάθε άνθρωπος τα εκλαμβάνει επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για τον «Σύρο Bansky».

ΠΗΓΗ: bbc.com
Φωτογραφία: bbc.com

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος