Με αφορμή την παράσταση Κλάρα Σούμαν, τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας, που ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων σε σκηνοθεσία Μιλτιάδη Φιορέντζη, συναντήσαμε τη συγγραφέα Μαρία Γιαγιάννου.

Μας ξενάγησε στον ρομαντικό και ανταγωνιστικό κόσμο του ζεύγους Ρόμπερτ και Κλάρας Σούμαν. Μας σύστησε τη χαρισματική Κλάρα, που έλαμψε με το ταλέντο της σε έναν κόσμο ανδρών, ισορροπώντας στα «21 χέρια της» 8 εγκυμοσύνες, 4 απώλειες τέκνων, έναν σύζυγο που πέρασε το κατώφλι από τη μουσική ιδιοφυία στην παράνοια, έναν αμφιλεγόμενο έρωτα με έναν άλλο σπουδαίο συνθέτη της εποχής και εκατοντάδες συναυλίες ανά την Ευρώπη. Μας μίλησε για τον έρωτα, την καλλιτεχνική δημιουργία, τη συγγραφή, τη μουσική, τη γυναίκα δημιουργό αλλά και τη διττή φύση εντός και εκτός μας.

Η Κλάρα Σούμαν είναι μία παράσταση για ένα πιάνο, μια φωνή και δύο πνεύματα, η οποία αυτοπαρουσιάζεται ως «διακεκομμένη σεάνς επικοινωνίας με τα μεγάλα πνεύματα». Πνευματισμός και πνευματικότητα, συναντώνται στην όλο πνεύμα πένα της Μαρίας Γιαγιάννου. Πώς όμως λειτουργεί για εκείνη η συγγραφική διαδικασία; Ταυτίζεται με την ηρωίδα της; Πόσο δικό της κομμάτι πρόβαλε στην Κλάρα και πόσα κομμάτια δικά της βρίσκει βγαίνοντας «Εκτός Εαυτού» για να τη συναντήσει; Όπως μας πληροφορεί ο Ρόμπερτ Σούμαν -δια χειρός Μαρίας Γιαγιάννου- «υπάρχει ένα είδος μικροβίου με την εύγλωττη ονομασία Diplozoon Paradoxum. Όταν το θηλυκό και το αρσενικό ενώνονται, μένουν για πάντα συγχωνευμένα και μεγαλώνουν δίχως τροφή – το ένα μέσα στο άλλο για το υπόλοιπο της ζωής τους.»

Ούσα και η ίδια μέλος ενός ζεύγους δημιουργών, ως σύντροφος του συγγραφέα Γιώργου Λαμπράκου, αισθάνονται ποτέ Diplozoon Paradoxum;

Η συμβίωση συγκρούεται με τη συγχώνευση και η αρσενική φύση με τη θηλυκή δημιουργώντας την εύγλωττη απορία: Ποιος κατάπιε τον άλλον, ο Ρόμπερτ την Κλάρα ή το αντίστροφο; Το κείμενο σε παρασύρει στη δίνη ενός έρωτα δίχως όρους και όρια, με περίσσεια υπερβολή… Ήταν ο έρωτας του ζεύγους Σουμάν «Μια ερωτική εξτραβαγκάντσα» με «Μπαλαντέρ» τον Γιοχάνες Μπραμς;

Στο κείμενο η εξάχρονη Κλάρα εμφανίζεται να υποκλίνεται σε ένα αβγό. Το καλλιτεχνικό αυγό της συγγραφέως πάντως είναι η δουλειά του πατέρα της, του ζωγράφου Απόστολου Γιαγιάννου, που λειτουργεί ως μήτρα από την οποία ξεπηδά, σύμφωνα με τον γλαφυρό και γεμάτο εικόνες λόγο της Μαρίας. Το αυγό όμως περιέχεται και σε μια από τις γυάλες που κομίζει επί σκηνής ο βαρύτονος Νικόλας Καραγκιαούρης. Ένα σκηνοθετικό εύρημα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, που λειτουργεί ως αίνιγμα για τους θεατές και επιδέχεται πολλών ερμηνειών.

Με «μήτρα» τα εικαστικά, σπουδές στην Επικοινωνία, τα ΜΜΕ, την Πολιτιστική Διαχείριση και τη Φιλοσοφία της Τέχνης, η Μαρία Γιαγιάννου ακολούθησε την παιδική της κλίση στη γραφή. Η ανάγκη μιας πιο άμεσης επικοινωνίας την οδήγησε στο θέατρο, όπου το χαρτί μετατρέπεται σε σώμα και ο Λόγος ηχεί, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα το δημιουργό στην άμεση αντίδραση των θεατών.

Γυναίκες – κένταυροι, πιανίστες – αυτόματα με κοινό παρανομαστή τον έρωτα, τη διαφορετικότητα, τον διχασμό, τη διττή φύση, αλλά και το χιούμορ: στα έργα της Γιαγιάννου – πεζοποιήματα, μυθιστορήματα, δοκίμια και θεατρικά – επανέρχεται συχνά το δίπολο ως μοτίβο, μια διαλεκτική που ανοίγεται μέσα από την ιδέα του διπλού – ή και πολλαπλού – εαυτού. Από το αριστοφανικό ανδρόγυνο και το δίπολο «Νους-Σώμα» μέχρι τη διάσπαση του μεταμοντέρνου υποκειμένου και τα παραστατικά διχασμένα πρόσωπα επί σκηνής του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων.

«Η μουσική δίνει ήχο σε αυτά που θα ήταν καλύτερα να μείνουν στην σιωπή» μας λέει η Κλάρα Σούμαν. Η Γιαγιάννου αγαπά να μετατρέπει τη μουσική σε λόγο, ενώ εκφράζει μέσω του Ρόμπερτ Σούμαν τον θαυμασμό της για το αντίστροφο: «Η πιο θαυμάσια αλχημεία δεν είναι να μετατρέψεις τον χαλκό σε χρυσάφι, αλλά τον λόγο σε μουσική». Ως προς τη σχέση της με τη μουσική, δηλώνει λάτρης των μπλουζ, του φλαμένκο και της Κάλλας, ενώ έχει γράψει και στίχους για ένα τραγούδι.

Στο ακόλουθο βίντεο η συγγραφέας διαβάζει ένα απόσπασμα από την επιστολογραφία του ζεύγους Σούμαν, διευκρινίζοντάς μας ότι δεν αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο.

Συντελεστές της παράστασης

  • Συγγραφέας: Μαρία Γιαγιάννου
  • Σύλληψη-Σκηνοθεσία-Δραματουργία: Μιλτιάδης Φιορέντζης
  • Συνεργάτης Δραματουργίας-Διαμόρφωση πρόβας: Μαρία Όλγα Αθηναίου
  • Σκηνογραφία-Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
  • Γλυπτική: Περικλής Πραβήτας
  • Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
  • Ηχητικός σχεδιασμός: Νίκος Παλαμάρης
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Αριάννα Χατζηγαλανού
  • Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
  • Promo teaser: Χρυσάνθη Μπαδέκα

Ερμηνεύουν

  • Πιανίστρια: Βικτωρία Κιαζίμη
  • Βαρύτονος: Νικόλας Καραγκιαούρης
  • Ηθοποιοί: Μαρία Όλγα Αθηναίου, Μιλτιάδης Φιορέντζης

info

Κλάρα Σούμαν: Τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας 

  • Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής»
  • Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη
  • Τηλ.: 210.8217877
  • Παραστάσεις:  2, 13, 19, 20 και 27 Μαρτίου 2108
  • Ωρα: 21:00

*Ευχαριστούμε τις φιλόξενες εκδόσεις Γαβριηλίδη για την παραχώρηση του χώρου όπου πραγματοποιήθηκε η συνέντευξη

Μοιράσου το άρθρο: