Συνέντευξη του Καλλιτεχνικού Διευθυντή των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ Αναστάσιου Συμεωνίδη στον Γιώργο Καρυωτάκη.

Δύο χρόνια από την επαναλειτουργία της ΕΡΤ και το «στοίχημα» για την επιτέλεση του ρόλου της δεν αφορά μόνο την ενημέρωση και την εύρυθμη λειτουργία της, αλλά και το κομβικό κομμάτι του Πολιτισμού. Τα  Μουσικά Σύνολα, αναπόσπαστο κομμάτι του μουσικού μας πολιτισμού, δίνουν τον δικό τους τόνο στην προσπάθεια αυτή της ανασύνταξης. «Τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ δεν είναι μια πολυτέλεια», όπως μας επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής τους, Αναστάσιος Συμεωνίδης.  Η προσφορά τους, πολιτιστική, εκπαιδευτική, κοινωφελής, αγκαλιάζει και διατρέχει με την παρουσία της, το κέντρο και την περιφέρεια, αναμεταδιδόμενη σε κάθε άκρο της χώρας, ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ Αναστάσιος Συμεωνίδης
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ Αναστάσιος Συμεωνίδης

 

ΕΡ: Κύριε Συμεωνίδη, ποιος είναι ο ρόλος των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ στο εγχώριο πολιτιστικό γίγνεσθαι;

ΑΠ: H προσφορά των ΜΣ στα μουσικά πράγματα αλλά και την κοινωνία είναι πάρα πολύ σημαντική. Το έργο μας δεν είναι μόνο πολιτιστικό αλλά ταυτόχρονα εκπαιδευτικό και κοινωφελές. Στις οικονομικά δύσκολες εποχές που ζούμε θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους του Έλληνες να παρακολουθήσουν εκδηλώσεις υψηλού επιπέδου με ένα συμβολικό εισιτήριο ή ακόμη και δωρεάν.

 

ΕΡ: Ποια είναι η δραστηριότητα των Μ.Σ. στο πλαίσιο του εξωστρεφούς προσανατολισμού τους, ιδιαίτερα μετά την επαναλειτουργία της ΕΡΤ;

ΑΠ: Τα τελευταία δύο χρόνια μετά το άνοιγμα πάλι της ΕΡΤ έχουμε δώσει πάνω από 50 συναυλίες, έχουνε γίνει ηχογραφήσεις για μεταδόσεις στο Γ΄ Πρόγραμμα, υπάρχουν μεταδόσεις τηλεοπτικές, έχουμε επισκεφτεί πολλές πόλεις της επαρχίας σε περιοδείες από την Κρήτη μέχρι και βόρεια στη Θεσσαλονίκη και τη Βέροια.

Συνεργαζόμαστε με τους δήμους, έχουμε κάνει μια ανοικτή πρόσκληση στους δήμους, με την οποία η ΕΡΤ παραχωρεί τα Μουσικά της Σύνολα, για κάθε μορφής συναυλία.

Υπάρχει ένας προγραμματισμός και συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Θεσσαλονίκης, σε όλα τα Φεστιβάλ, εμφανίσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών, με την Εθνική Λυρική Σκηνή, συνεργασία στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τρία σύνολα έχει η ΕΡΤ και θα έλεγα ότι καλύπτουμε όλο το φάσμα της μουσικής.

 

ΕΡ: Ποιος ήταν ο αντίκτυπος του κλεισίματος της ΕΡΤ στα Μουσικά Σύνολα;

ΑΠ: Όταν έκλεισαν τα Μουσικά Σύνολα το πλήγμα στον τομέα του πολιτισμού αλλά και της εκπαίδευσης ήταν πραγματικά πολύ μεγάλο, διότι όλες αυτές οι δράσεις σταμάτησαν και μην ξεχνάτε ότι η ΕΡΤ έχει τη δυνατότητα της μετάδοσης της τηλεοπτικής και της ραδιοφωνικής. Άρα κάθε συναυλία μας δεν είναι ένα προϊόν που απευθύνεται μόνο στα χίλια άτομα που θα είναι στο θέατρο αλλά είναι ένα προϊόν που θα πάει σε όλη την Ελλάδα.  Προβλήματα σαφώς υπάρχουν. Τα προβλήματα που προϋπήρχαν του ανοίγματος δεν λύθηκαν ως δια μαγείας, προσπαθούμε να τα βάλουμε σε μια σειρά, ώστε, τα διοικητικά και κυρίως τα εργασιακά θέματα να μπουν σε μία σειρά λύσης. Δεν είναι τόσο εύκολο, γιατί η γενικότερη κατάσταση της χώρας και το θέμα της τρόικας που περιορίζει τις προσλήψεις, δεν μας επιτρέπει να καλύψουμε κάποιες κενές θέσεις. Αυτό γίνεται σταδιακά, με πολύ μεγάλη προσπάθεια των μουσικών, αλλά κρατάμε το ίδιο επίπεδο των συναυλιών μας, πέρα από τα προβλήματα που έχει άλλωστε κάθε άλλος χώρος, εσωτερικά. Ναι, θέλουμε την βοήθεια από το κράτος για να στήσουμε όπως πρέπει να είναι τα μουσικά σύνολα, το «πως» το γνωρίζουμε, απλά θέλουμε βοήθεια για να γίνει αυτό…

 

ΕΡ: Ποια είναι η υπεραξία που αποδίδει στην κοινωνία, στη μουσική μας παιδεία και καλλιέργεια η ύπαρξη του θεσμού των Μ.Σ.;

ΑΠ: Τα Μουσικά Σύνολα είναι το «δόρυ» της ΕΡΤ σε μία επίθεση, η «ασπίδα» μπορεί να είναι κάποια άλλα κομμάτια. Εμείς επειδή έχουμε την άμεση επαφή με το κοινό , ο πολιτισμός είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι για  να πλησιάσει η ΕΡΤ ,να μην είναι απλά ένας ραδιοτηλεοπτικός σταθμός ψυχρός. Άλλωστε σε όλο τον κόσμο κάθε ραδιοφωνία έχει θεσμοθετημένα ΜΣ. Ανήκουμε στην EBU στην οποία είναι όλοι οι σταθμοί της Ευρώπης έχουμε δει μια πολύ μεγάλη ανταπόκριση και συνεργασία. Υπενθυμίζω πως μόλις είχε κλείσει η ΕΡΤ υπήρξαν πολλές κινήσεις στήριξης. Η ιταλική RAI αμέσως ενδιαφέρθηκε και ακόμη και τώρα μας ρωτάει ποια είναι η κατάσταση της ΕΡΤ και των Μ.Σ. Στη Νάπολη, ο δήμαρχος έβγαλε ένα ντοκιμαντέρ που αφορούσε στο κλείσιμο των Μουσικών Συνόλων  και μάλιστα είχε και την μουσικό που έκλαιγε στην τελευταία συναυλία των ΜΣ. Αυτό βραβεύτηκε πανευρωπαϊκά ως ντοκιμαντέρ και τώρα έρχεται ο δήμαρχος της Νάπολης και μας προσκαλεί με δικά τους έξοδα, το 2018, να πάμε να παίξουμε στο αρχαίο θέατρο του Σαν Κάρλο και στο πλαίσιο των 450 χρόνων ελληνισμού στη Νάπολη.

Η συμφωνική ορχήστρα του Ισραήλ με τον διακεκριμένο αρχιμουσικό τον Ζούμπι Νέτα, σε μία εμφάνισή της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τηλεοπτικά, βγήκε με τον αρχιμουσικό και όλους τους μουσικούς της ορχήστρας και δήλωσαν τη στήριξή τους για την επαναλειτουργία των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ.

Δεν είναι πολυτέλεια τα Μουσικά Σύνολα!  Έχουμε ένα κομμάτι εκπαιδευτικό όπου φανταστείτε ότι έρχονται κάθε μέρα παιδιά από σχολεία και βλέπουν πρόβες. Πηγαίνουμε εμείς και κάνουμε συναυλίες ειδικά για παιδιά. Στο κοινωνικό κομμάτι έχουμε επισκέψεις διάφορες σε νοσοκομεία συζητάμε τώρα να πάμε στις φυλακές γυναικών στη Θήβα… Είναι ένα τεράστιο φάσμα δραστηριοτήτων που καλύπτουν τα Μουσικά Σύνολα και είναι αδιανόητο να κλείσουν τη στιγμή που και στην Ελλάδα δεν έχουμε την πολυτέλεια των πολλών ορχηστρών ή των πολλών χορωδιών.  Σκεφτείτε ότι στη Ρουμανία, -δεν σας λέω στη Γερμανία-, υπάρχουν 27 κρατικές ορχήστρες! Στην Ελλάδα είναι δύο, η μία στην Αθήνα, η Κρατική Αθηνών και η άλλη στη συμπρωτεύουσα η Κρατική Θεσσαλονίκης , η Λυρική που είναι η όπερα και η ΕΡΤ… Είναι δηλαδή μετρημένες στα δάχτυλα. Και από αυτά τα σύνολα, η ΕΡΤ έχει την άμεση προβολή.

 

ΕΡ: Πως υποδέχεται η κοινωνία και το φιλόμουσο κοινό τόσο την αθηνοκεντρική όσο και την κατά τόπους εν Ελλάδι δραστηριότητα των Μ.Σ. από την επαναλειτουργία της ΕΡΤ;

ΑΠ: Όπως αντιλαμβάνεστε δεν απευθυνόμαστε μόνο στο φιλόμουσο κοινό της Αθήνας αλλά όλης της Ελλάδας. Έχουμε επίσης τους ραδιοφωνικούς σταθμούς σε όλη τη χώρα και μας ζητάνε να τους επισκεφθούμε. Μας ζητούν να πάμε να παίξουμε στην Κομοτηνή, κομβικής σημασίας πόλεις, να εμφανιστούμε εκεί. Τώρα η χορωδία μας είναι στη Μήλο και μετά, τέλη Ιουλίου, θα βρίσκεται στη Σαντορίνη, η Συμφωνική Ορχήστρα, τέλη Ιουλίου, στη Σπάρτη στο αρχαίο θέατρο στο Σαϊνοπούλειο, τον Σεπτέμβριο θα πάμε στην Κρήτη για μία όπερα που θα γίνει στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού, στη Λάρισα ξανά η χορωδία στο Αρχαίο Θέατρο κλπ. Είναι πάρα πολλά τα αιτήματα που έχουμε από την περιφέρεια και δυστυχώς δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε σε όλα, αλλά είμαστε ανοιχτοί να πάμε σε όσο περισσότερα γίνεται. Πιστέψτε με, το ενδιαφέρον που δείχνει η περιφέρεια είναι τεράστιο γιατί εκεί τους λείπει, δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες. Στην Αθήνα έχεις και κάποια θέατρα και κάποιες εναλλακτικές. Και πάλι βλέπω όμως ότι στην Αθήνα το κοινό αγκαλιάζει πολύ τα Μουσικά Σύνολα. Επίσης, κάναμε τον Μάϊο μια συναυλία στη Θεσσαλονίκη, όπου η Συμφωνική Ορχήστρα είχε να επισκεφθεί τη συμπρωτεύουσα δέκα χρόνια και υπήρξε μια απίστευτη συμμετοχή με sold out συναυλία και λίστα αναμονής πολλών ατόμων. Ήταν κάτι το οποίο ήταν πραγματικά συγκλονιστικό, δεν το έχουμε ξαναζήσει…

 

ΕΡ: Θεωρείτε ότι επιδέχεται βελτίωσης η προβολή του έργου και της προσφοράς των Μ.Σ. και με ποιους τρόπους;

ΑΠ: Η προβολή του έργου των Μουσικών Συνόλων θα έλεγα ότι δεν πάσχει τόσο πολύ. Εγώ επιμένω στο ότι αν λυθούν κάποια πράγματα οργανωτικά και διοικητικά το καλό προϊόν από μόνο του αυτοπροβάλλεται. Όταν δουλεύουν καλά τα Μουσικά Σύνολα, τότε αυτοπροβάλλονται.

 

ΕΡ: Ποιες είναι οι προοπτικές;

ΑΠ: Οι προοπτικές, ελπίζω… με τη λύση του εργασιακού θέματος… γιατί οι μουσικοί που εντάσσονται στα ΜΣ δεν εντάσσονται στο ειδικό μισθολόγιο… Είναι οι μόνοι! Ενώ στο ειδικό μισθολόγιο είναι οι μουσικοί των άλλων κρατικών ορχηστρών. Αυτό σημαίνει ότι κάνουμε την ίδια δουλειά και αμειβόμαστε το 1/3 από τους άλλους. Ταυτόχρονα, δεν μπορούμε να έχουμε και το ίδιο οργανόγραμμα που έχουν οι άλλες ορχήστρες. Είναι αδιανόητο… σα να έχεις δύο αυτοκίνητα κα  το ένα από αυτά να κινείται με ρεζέρβα λάστιχο αλλά ζητάμε και από τα δύο να βγουν στον αυτοκινητόδρομο και να τρέξουν…

Μοιράσου το άρθρο: