Το ιαπωνικό θέατρο Νο συναντά την Ομηρική Οδύσσεια στην Επίδαυρο

Μια από τις σπουδαιότερες θεατρικές συναντήσεις αναμένεται να ζήσουμε στις 24 και 25 Ιουλίου στην Επίδαυρο  – στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών – χάρη στη συνεργασία του Μιχαήλ Μαρμαρινού με το θέατρο Νο της Ιαπωνίας και τον μέγα δάσκαλο, Γκένσο Ουμεουάκα, πάνω στη ραψωδία λ της Οδύσσειας, την περίφημη Νέκυια.

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σκηνοθετεί και ο Gensho Umewaka μεταστοιχειώνει την κάθοδο του Οδυσσέα στον Άδη με τον τρόπο του θεάτρου Νο. Η μεταφυσική ποίηση και η υψηλή αφαίρεση της ιαπωνικής θεατρικής γλώσσας συναντούν τον επικό ποιητικό λόγο του Ομήρου στην από κοινού κατάβαση στον κόσμο των νεκρών.

Είναι η πρώτη φορά στα 800 χρόνια του ιαπωνικού θεάτρου, που καταπιάνεται με ένα κείμενο που δεν είναι ιαπωνικό, αλλά από την άλλη πλευρά ανήκει στη θεματολογία (ο κόσμος των νεκρών) που απασχολεί το Νο.
Στην ονομαζόμενη και «Νεκυομαντεία ή Νέκυια» ραψωδία λ, ο Οδυσσέας αφηγείται πώς, από νόστο για την πατρίδα του και με παρότρυνση της Κίρκης, επιχείρησε την κάθοδο στον Αδη, προκειμένου να λάβει από τον μάντη Τειρεσία χρησμό για την επιστροφή του στην Ιθάκη.

Το ιαπωνικό θέατρο Νο συναντά την Ομηρική Οδύσσεια στην Επίδαυρο
Nekyia ©Νίκος Βουρλιώτης

Ο δάσκαλος του Νο, Γκένσο Ουμεουάκα, μαγεύτηκε από την ατμόσφαιρα της Επιδαύρου: «Μέχρι πρόσφατα σκεφτόμουν το περιεχόμενο της συνεργασίας μας, αλλά από τη στιγμή που στάθηκα στο κέντρο της ορχήστρας, αισθάνθηκα μια γαλήνη, μια οικειότητα. Κατάλαβα γιατί η Επίδαυρος μαγεύει τους ηθοποιούς και βεβαιώθηκα ότι εκεί μπορεί να ζωντανέψει η αληθινή ψυχή του θεάτρου Νο» και προσέθεσε: «Θέλω να δείξω στο ελληνικό κοινό την αρχική μορφή του θεάτρου Νο, που απολαμβάνουν οι θεατές στην Ιαπωνία. Θα σας παρουσιάσω τη ραψωδία λ, με τις παραδόσεις και τις τεχνικές του ιαπωνικού θεάτρου».

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, από την πλευρά του, τόνισε: «Η Νέκυια είναι μία από τις αρχαιότερες καταγραφές της επίσκεψης ενός ζωντανού ανθρώπου στο βασίλειο των νεκρών. Ο δυτικός κόσμος δεν διαθέτει την κατάλληλη γλώσσα για να προσεγγίσει αυτή τη ραψωδία. Αντίθετα, το θέατρο Νο είναι το ιδανικό όχημα για κάτι τέτοιο: διαθέτει μια γλώσσα ποιητική, μια γλώσσα που στηρίζεται στη σιωπή και στην αφαίρεση. Ως λόγος, το Νο είναι υψηλή λογοτεχνία, υψηλή ποίηση».

Ο θίασος αποτελείται από 4 πρωταγωνιστές, 10 άτομα που θα αποτελούν τον χορό, 4 μουσικούς και 2 βοηθούς σκηνής, οι οποίοι είναι αναγκαίοι για την εξέλιξη της δράσης στο ιαπωνικό θέατρο.

Όσοι βρεθούν στην Επίδαυρο θα γίνουν μάρτυρες μιας “κοινής” σκηνοθεσίας, μιας συνάντησης και, όπως δήλωσε ο Γκένσο Ουμεγουάκα, «δεν θα κάνουμε μια βαρετή παράσταση. Θα παίξουμε καλά και θα καταλάβετε τι κάνουμε, τι ήρθαμε να σας πούμε».

Η παράσταση θα παρουσιαστεί πρώτα στο Τόκιο, στις 15 Ιουλίου.

«Από εδώ και μετά να θυμάσαι πως οι νεκροί δεν έχουν σκιά και δεν ανοιγοκλείνουν τα μάτια». – Πλούταρχος

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος