«Oracle Drawings» (Εικόνες του μαντείου) ονομάζεται το πρότζεκτ που ανέπτυξαν και επιμελήθηκαν η Σωζήτα Γκουντούνα και ο Paul B. Preciado, το οποίο περιλαμβάνει ένα συνεργατικό σκηνικό με συμμετοχική δημόσια εγκατάσταση της Karen Finley και του Αντώνη Βολανάκη, και με εισαγωγικό τελετουργικό από τη Chrysanne Stathacos. Ένα πρότζεκτ για τη Βουλή των Σωμάτων, το Πρόγραμμα Δημόσιων Δράσεων της documenta 14, και το συγκεκριμένο περιβάλλον του Πάρκου Ελευθερίας.

6-7 μ.μ. Chrysanne Stathacos (Pythia’s Warm Breath)
Δουλεύοντας με το κείμενό της Delphi, The Womb of the Eurotic World και The Sibyl του Par Lagerkvist, η Chrysanne Stathacos δημιουργεί ένα τελετουργικό αναπνοής, διαλογισμού και θεραπείας με βότανα και αιθέραια έλαια που προετοιμάζει το έδαφος για το τελετουργικό της Karen Finley.

7-9 μ.μ. Karen Finley και Adonis VolanakisProphecy Remains

Οι καλλιτέχνες γνωρίστηκαν στη Νέα Υόρκη το 2012. Έχουν δουλέψει μαζί ως διδάκτορες στο τμήμα Τέχνης και Δημόσιας Πολιτικής στη Σχολή Tisch του New York University. Η συνεργατική πρακτική τους ενορχηστρώνει μια συμμετοχική ζωντανή εγκατάσταση που αντιπροσωπεύει ένα άνοιγμα και ένα κλείσιμο. Τους αρέσει να πίνουν ελληνικό καφέ. Οι μακροσκελείς συζητήσεις τους περιλαμβάνουν ποικίλη θεματολογία, από την οικονομία του χρηματιστηρίου, τα παράγωγα, τα πρότζεκτ με την κοινότητα, την ανθρωπότητα και τις καθημερινές συναλλαγές έως τη διάσχιση των συνόρων και των ορίων, τις σπονδές και τις ομάδες αυτοβοήθειας.

Η συνεργασία τους αποτέλεσε την έμπνευση για να δημιουργηθεί μια ευκαιρία για επινόηση και συνάθροιση αντί της εστίασης στην αναβίωση και στην πρόκληση του τραύματος και των βασανιστηρίων που κρύβονται μέσα στο στοιχειωμένο οικοδόμημα της ανάκρισης.
Έξω στη δημόσια είσοδο του πάρκου και της φύσης οι καλλιτέχνες δημιουργούν έναν ποιητικό χώρο για την προφητεία και την εγρήγορση. Η περιοχή είναι επενδυμένη με λευκή γάζα που συμβολίζει το ιερό τραύμα ή την περίδεση του χώρου. Περιβάλλει χαλαρά τα δέντρα εν είδει κουρτίνας για τους μάρτυρες και τον ίδιο τον χώρο – είσοδος και αποχώρηση. Εντός της περιοχής που περιβάλλεται από την κουρτίνα, στον χώρο που έχει απομονωθεί, προσφέρεται ελληνικός καφές στο κοινό. Ο καφές ψήνεται επιτόπου και σερβίρεται στα τραπέζια. Αφού πιει τον καφέ, καθένας μαθαίνει πώς διαβάζουν τον καφέ: γυρίζοντας ανάποδα το φλιτζάνι, μπορεί να δει στα κατακάθια που σχηματίζονται τα σχήματα και τις λέξεις. Τότε το φλιτζάνι κάθε ατόμου μαγνητοσκοπείται και η αφήγηση voice-over καταγράφει τι βλέπουν στο μέλλον τους.
Η Karen και ο Αντώνης συνεχίζουν να θέτουν ερωτήματα και να προκαλούν ο ένας τον άλλο: Πώς διαβάζουμε τις προφητείες μας και πώς δίνονται αφού ζητηθούν; Ποιο είναι το μέσο; Τι σβήνουμε; Ποιος κηδεύεται; Τι θα ζωντανεύαμε με μια ανάσα;
Ποιο είναι το θεμέλιο για το μέλλον; Πώς ορίζουμε το θείο; Ποια είναι η πολιτική στιγμή, πώς δημιουργούμε εικόνες μαντείου, πότε διαβάζουμε τα σημάδια; Ποια είναι τα μέρη μιας κοινωνικής περαίωσης και μιας προσωπικής έναρξης;

9-10:30 μ.μ. Συζήτηση με τις καλλιτέχνιδες και τη Σωζήτα Γκουντούνα

H Karen Finley είναι δημιουργός πολυμέσων με έδρα στη Νέα Υόρκη. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε όλο τον κόσμο. Έχει γράψει οκτώ βιβλία, μεταξύ των οποίων και την επετειακή 25η έκδοση του Shock Treatment (City Lights). Έχει λάβει πολλά βραβεία, καθώς και υποτροφία Guggenheim. Η Finley είναι καθηγήτρια τέχνης στο πρόγραμμα Art and Public Policy στο New York University.

Η Chrysanne Stathacos είναι δημιουργός πολυμέσων και σε μια διαδρομή σαράντα χρόνων έχει εκθέσει τα έργα της διεθνώς σε μουσεία, γκαλερί και δημόσιους χώρους. Είναι ιδρυτική διευθύντρια του Dongyu Gatsal Ling Initiatives και έχει εγκαινιάσει το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις τέχνες Expanded Art Ideas στο Artists Space, στη Νέα Υόρκη. Η Stathacos και η συνεργάτιδά της Susan Silas ξεκίνησαν το MOMMY, ένα δίκτυο ιστοτόπων/διανομής που αναδεικνύει τις γυναίκες καλλιτέχνιδες. Ζει μεταξύ Τορόντο και Αθήνας.

Η Σωζήτα Γκουντούνα είναι ακαδημαϊκός και επιμελείται πρότζεκτ με ποικίλα μέσα, έχοντας στο ενεργητικό της συνεργασίες με καταξιωμένους εικαστικούς, περφόρμερ και αρχιτέκτονες. Δίδαξε στο New York University (2015 και 2016) ως πρώτη Andrew W. Mellon Curatorial Fellow στο Performa New York, τον οργανισμό τεχνών με αποκλειστικό σκοπό τη διερεύνηση σε βάθος της σπουδαιότητας της ζωντανής περφόρμανς. Η διδακτορική της διατριβή από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου θεωρείται η πρώτη μονογραφική επισκόπηση του έργου Breath του Beckett, υπό έκδοση από το Edinburgh University Press και στις ΗΠΑ από το Oxford University Press (Νοέμβριος του 2017).

Ο Αντώνης Βολανάκης (1976) είναι καλλιτέχνης που, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, ενορχηστρώνει και συμμετέχει σε ραντεβού στα τυφλά: είναι μια διατομεακή, ερευνητική πλατφόρμα τέχνης που συνδέει κοινότητες και αγνώστους. Έχει επίσης δημιουργήσει συμμετοχικές βίντεο εγκαταστάσεις, περφόρμανς και σειρές φωτογραφιών με θέμα τα μη πατριαρχικά και μη ηγεμονικά αφηγήματα. Διδάσκει στο Tisch/NYU και στο Ωδείο Αθηνών.

Σε συνεργασία με το Goethe-Institut

 

Μοιράσου το άρθρο: