Η μεταρρυθμιστική παρέμβαση στην εκπαίδευση της Μειονότητας της Θράκης συνεχίζεται με νέες «δράσεις» εκτός σχολείου ενισχυτικές της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και της αρμονικής κοινωνικοποίησης, αλλά και με το άνοιγμα στην τοπική κοινωνία και την εμπλοκή των γονέων των μαθητών. Με την υλοποίηση δηλαδή του συνθήματος «Πρόσθεση όχι Αφαίρεση. Πολλαπλασιασμός όχι Διαίρεση.»

«Ξεκινάμε με αισιοδοξία αλλά και με μια, όμως, μεγάλη ματαίωση γιατί πέρασαν πολλοί μήνες για να αρχίσει το πρόγραμμα και ουσιαστικά η πρώτη του χρονιά εξανεμίστηκε πλήρως.» δηλώνει η κα Θάλεια Δραγώνα, επιστημονική υπεύθυνη του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων σπεύδοντας να σημειώσει πως ήταν τεράστιες οι γραφειοκρατικές δυσκολίες. «Όχι μόνο για το δικό μας πρόγραμμα, αλλά για όλα τα ερευνητικά προγράμματα. Έχουν αλλάξει πλήρως οι κανόνες και η πολιτεία ήταν ανέτοιμη να χειριστεί τα προγράμματα ΕΣΠΑ. Ερχόμουν στη Θράκη με πολύ μεγάλη συστολή, όμως το κλίμα ήταν πολύ καλό. Οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία μας περίμεναν. Φαίνεται πως όλα αυτά τα χρόνια σπείραμε σπόρους που ανθίζουν εκεί που δεν τους περιμένεις. Μας περίμεναν, βρήκαμε συμμάχους, βρήκαμε αξιόλογο προσωπικό.»

IMG_20170505_232010_1CS Σύμφωνα με την κυρία Δραγώνα η έναρξη του προγράμματος καθυστέρησε μέσα σε ένα πλέγμα μεγάλων και μικρών διαχειριστικών εμποδίων. Οι Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας δουλεύουν με νέους κανόνες που εντάσσονται σε μνημονιακές ρυθμίσεις και καθιστούν τη διαχείριση όλων των προγραμμάτων μια σισύφεια διαδικασία. Όλα τα προγράμματα του πανεπιστημίου βρίσκονται σε παρένθεση. Και εκτός αυτής της δυσλειτουργίας δεν απορροφώνται και τα κονδύλια με ικανοποιητικό τρόπο. Ο υπουργός είναι πλήρως ενήμερος για αυτό και προσπαθεί να απλοποιηθούν κάπως οι διαδικασίες. »

Χωρίς ΚΕΣΠΕΜ για λίγο

Δεύτερη μεγάλη δυσκολία στην επανέναρξη του Προγράμματος η έλλειψη των Κέντρων, των γνωστών ΚΕΣΠΕΜ, που προσέφεραν στα παιδιά μια άλλη ατμόσφαιρά από αυτή των σχολείων. «Στα ΚΕΣΠΕΜ έρχονταν με ευχαρίστηση. Είναι άλλο το πλαίσιο.Πιο ευχάριστο. Πιο παιχνιδιάρικο.» δηλώνει και σημειώνει με βεβαιότητα «θα υπάρξουν σίγουρα ΚΕΣΠΕΜ.» Η υλοποίηση της νέας φάσης ξεκίνησε στις 24 Απριλίου με 800 παιδιά Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας στους δύο Νομούς. «Είναι μικρός ο αριθμός, έχουμε μάθει σε μεγαλύτερους αριθμούς, είναι η αρχή. Θα συνεχίσουν στα θερινά μαθήματα με τον αριθμό τους να αυξάνει συνέχεια» δηλώνει εξηγώντας πως και αυτή τη φορά θα δοθεί βαρύτητα στην ελληνομάθεια και στην κοινωνικοποίηση. Στόχος να βγάλει τα παιδιά από την απομόνωση, από την περιθωριοποίηση. «Τα ΚΕΣΠΕΜ ενέπλεκαν όλη την κοινωνία.Αυτό τώρα, χωρίς τα ΚΕΣΠΕΜ, μας λείπει πάρα πολύ. Κάνουμε μαθήματα μόνο στα σχολεία.Τα οποία ευτυχώς μας άνοιξαν τις πόρτες με πολύ θετική και συνεγατική διάθεση.»

«Οι θετικές διακρίσεις δεν είναι ένα μέτρο που είναι για πάντα. Έχουν νόημα όταν διορθώνεται η κοινωνική αδικία.»

800 παιδιά σε Ροδόπη και Ξάνθη (Ξάνθη, Κύρνο,Όλβιο, Πολύσιτο, Κομοτηνή, Σάππες, Αριαννά ) συναντώνται το Σάββατο, την Κυριακή και κάποια απογεύματα εντός της εβδομάδας με 56 εκπαιδευτικούς, (1.138 ήταν οι αιτήσεις για όλες τις θέσεις) κι εργάζονται σε ολιγομελή τμήματα. Στο έργο σήμερα απασχολούνται σε όλα τα αντικείμενα 84 άτομα. Διδάσκονται γλώσσα, μαθηματικά, φυσική. «Η γλώσσα είναι πάντα η αιχμή του δόρατος. Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ να ανέβει το επίπεδο στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Τα παιδιά που μπαίνουν στην Τριτοβάθμια να πλησιάζουν όλο και πιο πολύ το επίπεδο των υπολοίπων. Οι θετικές διακρίσεις δεν είναι ένα μέτρο που είναι για πάντα. Έχουν νόημα όταν διορθώνεται η κοινωνική αδικία.» εξηγεί η κα Δραγώνα προσθέτοντας ότι φέτος θα λειτουργήσουν τμήματα με νήπια, αλλά και προ νήπια, στα Αριαννά, στις Σάππες, στον Κένταυρο. «Μας ενδιαφέρει πολύ αυτό το «πέρασμα» στο Δημοτικό. Μητέρες και παιδιά θα είναι στα θρανία μαζί».

«Οι γονείς να συνεχίσουν να μας εμπιστεύονται»

Όσον αφορά στις εντυπώσεις που άφησε η υλοποίηση των συνεντεύξεων, που προηγήθηκαν; Η κα Δραγώνα κάνει λόγο για « Εξαιρετικά παιδιά από την Μειονότητα με άψογα ελληνικά, με καλές σπουδές. Μας συγκίνησε η ποιότητα των παιδιών της Μειονότητας που ερχόντουσαν, το κίνητρο τους, τα άψογα ελληνικά τους, το «στήσιμο» αυτών των παιδιών. Ενώ έχεις μια έγνοια ότι τα πράγματα είναι δύσκολα, βλέπεις μια παραίτηση από τη πλευρά των νέων γενικά, στη Θράκη συναντήσαμε τόσο ωραία παιδιά. Η χώρα μας αυτό είναι, ένα μείγμα ώθησης προς τα μπρος και μιας καθήλωσης και πότε το ένα παίρνει κεφάλι και πότε το άλλο.»

Τι είναι, όμως, αυτό που ζητά από τους γονείς και τα παιδιά «Να συνεχίσουν να μας εμπιστεύονται. Να συνεχίσουν να πιστεύουν ότι το μέλλον των παιδιών τους είναι εδώ. Να πιστεύουν ότι κι αυτοί ,όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες, ζούνε δύσκολες στιγμές κι όλοι ελπίζουν ότι κάποια ώρα θα δουν να τελειώνουν. Ότι η ανεργία που μαστίζει τα παιδιά της Μειονότητας, μαστίζει όλη την κοινωνία.Να μην σηκώνουν τα χέρια ψηλά, να μην απελπίζονται.»

«Είναι ένα πρόγραμμα που έχει σοβαρές πολιτικές προεκτάσεις.Κοινωνικό και Πολιτικό χαρακτήρα»

Τέλος, ρωτήσαμε την κα Δραγώνα αν υπάρχει κάτι που να την κάνει περήφανη μετά από είκοσι χρόνια παρουσίας στη Θράκη κι εκείνη χωρίς δεύτερη σκέψη κι εμφανώς συγκινημένη έσπευσε να απαντήσει: «Για πολλά πράγματα είμαι περήφανη. Αυτό το πρόγραμμα είναι ένα από τα λίγα πράγματα στη χώρα μας που έχουν μια συνέχεια κι αυτό δεν αφορά μόνο εμάς, αλλά και την Πολιτεία η οποία έδειξε μια επιμονή στο ίδιο θέμα. «Αυτό το Πρόγραμμα έχει ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα. Αυτό το Πρόγραμμα έχει πολλά να πει στον κόσμο, έχει μοναδικά χαρακτηριστικά» έχει πει ο Jim Cummins, ομότιμος καθηγητής Γλωσσικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, Καναδά. Είμαι περήφανη για τη δική μας ομάδα. Κράτησε μια συνέπεια και μια συνεργατικότητα. Τελικά με τη συνεργασία τα πράγματα γίνονται. Η λέξη συνεργασία χαρακτηρίζει αυτό το πρόγραμμα από την αρχή μέχρι το τέλος. Είμαι περήφανη. Είμαι πολύ ευτυχής που μπορώ αυτό το πρόγραμμα να με διακινεί με το ίδιο πάθος επί είκοσι χρόνια. Είναι σαν ένας έρωτας που δεν τελειώνει. Δεν έχει μειωθεί ούτε κατά κεραία η αγάπη μου γι αυτό που κάνω. Η αγάπη μου για τη Θράκη, η πίστη μου ότι είναι ένα πρόγραμμα που έχει σοβαρές πολιτικές προεκτάσεις.Κοινωνικό και Πολιτικό χαρακτήρα κι αυτό είναι μια μεγάλη δύναμη και προς τα έξω και σε μένα προσωπικά σαν άνθρωπο. Μέσα μου απηχεί μια δύναμη που με κάνει συνεχώς να απογειώνομαι.»
Φώτο: Θάλεια Δραγώνα Φωτογράφος:Μαρία Νικολάου

Μοιράσου το άρθρο: