Στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση της τροπολογίας για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αρκαδίας, Γιώργος Παπαηλιού, είπε, μεταξύ των άλλων, τα εξής :

«1) Τα «κόκκινα» δάνεια αποτελούν βρόχο για την ελληνική οικονομία, διότι προκαλούν ασφυξία στους δανειολήπτες και στις τράπεζες.

Οι μεν δανειολήπτες ζουν υπό τον συνεχή κίνδυνο να τεθούν ή και τίθενται εκτός οικονομικής δραστηριότητας και κοινωνικής ζωής, οι δε τράπεζες αδυνατούν να εκπληρώσουν την αποστολή τους, και, ανακεφαλαιοποιούμενες κατά διαστήματα με δημόσιους πόρους, επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος και εν τέλει τον ελληνικό λαό.

Το πρόβλημα διογκώθηκε με την οικονομική κρίση-τη χρεοκοπία της χώρας, τις «μνημονιακές» πολιτικές λιτότητας και συνακόλουθα την ύφεση, το «κλείσιμο» χιλιάδων επιχειρήσεων, την κατακόρυφη άνοδο της ανεργίας, τη μείωση ή και την εξαφάνιση των εισοδημάτων.

Δυστυχώς, δεν αντιμετωπίστηκε έγκαιρα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, με αποτέλεσμα να έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις.

Κατά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ τον Ιανουάριο 2015, δεν υπήρχε οποιαδήποτε προστασία της πρώτης κατοικίας των δανειοληπτών, αφού η ισχύς της μέχρι τότε νομοθετικής ρύθμισης είχε λήξει την 31.12.2014.

Εξάλλου, οι ανακεφαλαιοποιήσεις των τραπεζών επί των προηγούμενων κυβερνήσεων έγιναν, χωρίς μέριμνα για τα «κόκκινα δάνεια», που συνιστούν συστατικό στοιχείο αυτών (των ανακεφαλαιοποιήσεων).

Χωρίς τη ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών είναι κολοβή και καταδικασμένη να αποτύχει.

Βάσει όλων αυτών, αφέθηκε απροστάτευτη η λαϊκή κατοικία από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Αυτό δεν ήταν αμέλεια αλλά στρατηγική επιλογή, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της απουσίας προστασίας για τους αδύναμους και ευάλωτους αλλά και στη στρατηγική της «αριστερής παρένθεσης».

2) Η ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας, αποτελούσε και αποτελεί κεντρική προτεραιότητα για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Έτσι, μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας επετεύχθη η παράταση ισχύος του νόμου «Κατσέλη» και η εξέλιξη του με τις παρεμβάσεις του νόμου «Σταθάκη».

Με τη σχετική τροπολογία, η εκκρεμότητα αίρεται με μια ρύθμιση που προστατεύει τη συντριπτική πλειοψηφία των δανειοληπτών, με επιπρόσθετη πρόβλεψη και για τα επιχειρηματικά δάνεια που διασφαλίζονται με υποθήκη επί της πρώτης κατοικίας των επιχειρηματιών δανειοληπτών.

3) Οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια που συνιστούν τον πυρήνα της προστασίας της πρώτης κατοικίας, όπως προβλέπονται από την τροπολογία, είναι :

Το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν πρέπει να είναι ανώτερο του ποσού των 130.000 ευρώ ανά πιστωτή και των 100.000 ευρώ αν πρόκειται για επιχειρηματικό δάνειο.

Η κάλυψη αφορά την πρώτη κατοικία, αντικειμενικής αξίας έως 250.000 ευρώ για στεγαστικά, επισκευαστικά ή καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, ενώ αντίστοιχα για τα επιχειρηματικά δάνεια με προσημείωση της πρώτης κατοικίας, η αντικειμενική αξία του ακινήτου δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 175.000 ευρώ.

Επίσης, η ύπαρξη άλλης, πέραν της κύριας κατοικίας, ακίνητης περιουσίας ή μεταφορικών μέσων του αιτούντος δεν κωλύει την υποβολή της αίτησης, αρκεί η αντικειμενική αξία της λοιπής ακίνητης περιουσίας και των μεταφορικών μέσων, να μην υπερβαίνει το διπλάσιο της συνολικής προς ρύθμιση οφειλής και πάντως το ποσό των 80.000 ευρώ.

Οι υπαγόμενοι στο νέο πλαίσιο θα καταβάλλουν μέχρι και το 120 % της αξίας της κύριας κατοικίας τους με χαμηλό επιτόκιο και σε χρονική περίοδο, που μπορεί να φθάνει μέχρι και τα 25 χρόνια.

Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη ώστε το επιτόκιο της ρύθμισης να είναι ιδιαίτερα χαμηλό, προκειμένου η μηνιαία δόση να είναι χαμηλή.

Επιπλέον προβλέπεται για πρώτη φορά η επιδότηση των καταβαλλομένων δόσεων από το Δημόσιο για όλη τη διάρκεια της ρύθμισης.

Η διαδικασία της ρύθμισης θα διεξάγεται ηλεκτρονικά, ενώ αν δεν επιτευχθεί συμφωνία, ο οφειλέτης δικαιούται να ζητήσει τη ρύθμιση των οφειλών του δικαστικά.

Τα όρια του οικογενειακού εισοδήματος διαμορφώθηκαν κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να αντιστοιχούν στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, όπως αυτές καθορίζονται από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, προσαυξημένες κατά 70 %.

Συμπερασματικά, προωθείται η συγκεκριμένη ρύθμιση, διότι κατά τη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τις τράπεζες και την ΕΚΤ η κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε από τη θέση των δανειοληπτών, αυτών που η κρίση οδήγησε σε κατάσταση αδυναμίας ανταπόκρισης στις δανειακές υποχρεώσεις τους, και όχι από τη θέση των τραπεζών.

Πρόκειται για ρύθμιση με κοινωνικό πρόσημο. Έχει έντονη κοινωνική διάσταση, αλλά και δημοσιονομική και τραπεζική, αφού αποσκοπεί στην εξυγίανση των χαρτοφυλακίων των Τραπεζών από τα «κόκκινα δάνεια».

4) Χωρίς αμφιβολία το καλύτερο είναι ο εχθρός του καλού. Αυτό ισχύει και για την τροπολογία.

Ειπώθηκε από αρμόδια υπουργικά χείλη, ότι οι ρυθμίσεις της τροπολογίας θα κριθούν στην πράξη και επομένως μπορεί να χρειαστούν σε μέλλοντα χρόνο προσαρμογές, προσθήκες, βελτιώσεις κλπ.

Ενδεικτικά να επισημανθούν τρία ζητήματα που χρήζουν αντιμετώπισης : Αυτά, των συνεπών δανειοληπτών, ώστε να επιβραβεύονται, των εγγυητών των δανείων, ώστε να μη μένουν «ξεκρέμαστοι». Επιπλέον δε αυτό των «κόκκινων» δανείων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ύψους περίπου 200 εκατομμυρίων ευρώ το καθένα, που, στο πλαίσιο του τριγώνου της διαπλοκής, δανειοδοτήθηκαν από τις τράπεζες με «δανεικά και αγύριστα»».

δελτίο Τύπου
φωτό: Στ. Ζορμπαλάς

Μοιράσου το άρθρο: