ΜΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ,

ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ
Επιμέλεια: Μαρία Σφυρόερα

Η ιστορία των ΜΑΓΕΜΕΝΩΝ με γοήτευσε από τη στιγμή που την πληροφορήθηκα πριν από λίγα χρόνια. Μέχρι τότε δεν είχε τύχει να ακούσω τίποτα γι’ αυτές.

Αν και την εποχή εκείνη έγραφα ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΑΣΗΜΙΑ, προσπάθησα να βρω χρόνο και άρχισα να ερευνώ το θέμα αλλά και την ιστορία της Σαλονίκης. Αμέσως με ξετρέλανε η φυσιογνωμία της πόλης στα μέσα του 19ου αιώνα, το πολύχρωμο και πολύγλωσσο ηχητικό χαλί της, οι διάφοροι λαοί και οι τρεις θεοί που λατρεύονταν εκείνη την εποχή. Αυτά στην αρχή, δεν ήθελα να παρεκκλίνω από το θέμα μου που ήταν η Ανταλλαγή των πληθυσμών και η Καππαδοκία. Όταν τέλειωσα την τριλογία, άρχισα να μελετώ την ιστορία των Μαγεμένων και την ιστορία της κλοπής τους, της πρώτης επίσημα καταγραμμένης αρχαιοκαπηλείας στην ιστορία της Ελλάδας.

Οι Μαγεμένες – Las Incantadas στα λαντίνο, τη γλώσσα των σεφαραδιτών Εβραίων της Σαλονίκης ή Στοά των Ειδώλων για τους Έλληνες, ήταν ένα ρωμαϊκό μνημείο το οποίο βρισκόταν στο κέντρο της πόλης, εξαιρετικής ομορφιάς και μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας.
Η οικία με τις «Μαγεμένες» όπως την κατέγραψαν σε χαρακτικό το 1753 οι Βρετανοί περιηγητές James Stuart (ζωγράφος, αρχιτέκτονας) και Nicholas Revett (αρχιτέκτονας).
Το μνημείο, από τα ύστερα χρόνια του 2ου μ.Χ. αιώνα που φιλοτεχνήθηκε, το σεβάστηκαν όλοι οι κατακτητές της πόλης –και ήταν πολλοί και άγριοι–, το σεβάστηκαν και τα φυσικά φαινόμενα.

Και όμως, το 1864 ο Γάλλος παλαιογράφος Εμμανουέλ Μιλλέρ, με εντολή του αυτοκράτορα της Γαλλίας και τη σύμφωνη γνώμη του Σουλτάνου – η Σαλονίκη είναι ακόμη τουρκοκρατούμενη, φτάνει στην πόλη για να ξεριζώσει το αρχαίο μνημείο των Μαγεμένων και να τις πάει στο Παρίσι, παρά την αντίδραση όλων των κατοίκων, είτε ήταν χριστιανοί, εβραίοι ή μουσουλμάνοι.

Ο Μιλλέρ με τη βοήθεια Τούρκων στρατιωτών και Γάλλων ναυτών κατακρεουργεί στην κυριολεξία το μνημείο, το κομματιάζει και το μεταφέρει στη Γαλλία, προκειμένου τα κομμάτια του να κοσμήσουν τα ανάκτορα και τα σπίτια των ευγενών.

Με αφορμή το ιστορικό αυτό γεγονός έπλασα μια μυθιστορία που «σκαρφάλωσε» πάνω του και το σφιχταγκάλιασε, έγινε ένας κισσός από λέξεις, σκέψεις, συναισθήματα.

Να διευκρινίσω πως στο ιστορικό μυθιστόρημα ΟΙ ΜΑΓΕΜΕΝΕΣ οι ήρωες συμμετέχουν στην απαγωγή των Μαγεμένων είτε προσπαθώντας να την αποτρέψουν, κυρίως αυτό, είτε συνεργαζόμενοι με τον απαγωγέα.

Η παλαιότερη φωτογραφία της Θεσσαλονίκης.

Στο φόντο υπάρχει η Σαλονίκη, εμπορικό κέντρο των Βαλκανίων, η μυστηριώδης Σαλονίκη με τα βυζαντινά τείχη, τις εκκλησιές, τις συναγωγές, τα τεμένη, τα υγρά χαμάμ, τις πολύχρωμες αγορές, τα λιθόστρωτα, την ομίχλη και τους κατοίκους της, που δεν είναι όλοι ντόπιοι, έρχονται από τα πέρατα του κόσμου.

Οι ΜΑΓΕΜΕΝΕΣ είναι ένα μυθιστόρημα για την απαγωγή ενός μνημείου και για τον αγώνα κάποιων ανθρώπων να το κρατήσουν στη γη που το γέννησε.

Μαίρη Κόντζογλου

Το ιστορικό μυθιστόρημα της Μαίρης Κόντζογλου Οι Μαγεμένες – Las Incantadas κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο (σελ.: 528, τιμή: 18,80 €).

Φωτογραφία εξωφύλλου (γυναίκα): © Kindra Nikole / Trevillon Images

Παρουσίαση του βιβλίου από τη συγγραφέα μπορείτε να ακούσετε εδώ.

Η Μαίρη Κόντζογλου γεννήθηκε, µεγάλωσε και συνεχίζει να µεγαλώνει στη Θεσσαλονίκη.
Έχει σπουδάσει Πολιτικές Επιστήµες στο Πάντειο Πανεπιστήµιο και έχει εργαστεί σε µεγάλες ελληνικές εταιρείες, µε αντικείµενο πάντα την Επικοινωνία.
Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα Το Μέλι το Θαλασσινό (2008), Περπάτα µε τον άγγελό σου (2009), Χίλιες ζωές απόψε (2013), καθώς και την τριλογία Οι μεσημβρινοί της ζωής (2011) που αποτελείται από τα βιβλία Στους ήλιους του έρωτα, Στα φεγγάρια της αλήθειας, Στη γη της αγάπης.
Επισκεφθείτε τη σελίδα τής συγγραφέα στο facebook για να επικοινωνήσετε μαζί της.

ΕΔΩ μπορείτε να δείτε πλούσιο πραγματολογικό υλικό για το ιστορικό υπόβαθρο της αφήγησης.


Σημείωση: οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν για τη στήλη από τη συγγραφέα Μαίρη Κόντζογλου.

Υ.Γ.: Οι πρωτότυπες ανάγλυφες μυθολογικές μορφές των οκτώ Μαγεμένων εκτίθενται στο Λούβρο, ενώ πιστά αντίγραφά τους κοσμούν, το περιστύλιο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Οι Μαγεμένες, γνωστές και ως Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης, επέστρεψαν το 2015, έπειτα από 151 χρόνια στη γενέθλια πόλη τους, όπου δέσποζαν από τον 2ο αιώνα μ.Χ., έπειτα από πρωτοβουλία της ΔΕΘ – Helexpo.

Photo source: thessalonikicityguide.gr

Μοιράσου το άρθρο: