Το ίντερνετ αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τους μαθητές αλλά παράλληλα μπορεί να γίνει και ένα άκρως εθιστικό μέσον. Οι ειδικοί ισχυρίζονται ότι το τι πραγματικά αποτελεί το διαδίκτυο για τα παιδιά εξαρτάται από την καθοδήγηση ή μη των γονέων.

Το διαδίκτυο μπορεί να διαδραματίσει θετικό ρόλο στη ζωή των παιδιών όταν γίνεται σωστή χρήση, αλλά παράλληλα μπορεί να αποτελέσει και τον μεγαλύτερο κίνδυνο. Μέσω του διαδικτύου, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν πληροφορίες που θα τα βοηθήσουν να αποκτήσουν γνώσεις, ενώ μέσω της τεχνολογίας ενισχύουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες στο μέλλον για την αναζήτηση εργασίας.

Από την άλλη όμως, η αλόγιστη και χωρίς γονικό έλεγχο χρήση του διαδικτύου μπορεί να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Παιδιά που παίζουν για ατελείωτες ώρες ηλεκτρονικά παιχνίδια, τα οποία είναι διαθέσιμα στο Ίντερνετ, που επισκέπτονται ακατάλληλες για την ηλικία τους ιστοσελίδες και συνάπτουν γνωριμίες με αγνώστους. Η σκοτεινή επίδραση του διαδικτύου στα παιδιά μπορεί να τα οδηγήσει στην απομόνωση, στην υιοθέτηση αντικοινωνικής συμπεριφοράς, την παχυσαρκία και σε ορισμένες περιπτώσεις στην διάπραξη αδικημάτων.

Πρόσφατα, ήρθε στο φως της δημοσιότητας μια αποτρόπαια υπόθεση, όπου ένα 14χρονο παιδί από την Αυστραλία κατέθεσε σε δικαστήριο ότι βίαζε επανειλημμένα την ενός έτους ανιψιά του, επειδή τον εκβίαζαν. Συγκεκριμένα, 32χρονος Βρετανός είχε πείσει τον ανήλικο, προσποιούμενος ότι ήταν ένα κορίτσι της ηλικίας του, να του στείλει άσεμνες φωτογραφίες του. Όταν το παιδί το έκανε, ο παιδεραστής στη συνέχεια άρχισε να εκβιάζει τον 14χρονο ότι εάν δεν βίαζε επανειλημμένα την ανιψιά του -και του έστελνε τα βίντεο- θα αναρτούσε τα πάντα στο διαδίκτυο.

Τα όρια ηλικίας των παιδιών που σερφάρουν συνεχώς μειώνονται

«Αν οποιοδήποτε παιδί πλοηγηθεί στο διαδίκτυο δίχως σύνεση και δίχως κριτική σκέψη, μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπο με δυνάμενους κινδύνους, που δεν διαφοροποιούνται από ηλικία σε ηλικία. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι οι κίνδυνοι που εγκυμονούν στο διαδίκτυο (όπως π.χ. η παιδεραστία ή οι οικονομικές απάτες) προϋπήρχαν του μέσου, απλά μέσω διαδικτύου οι επιτήδειοι μπορούν πολύ πιο εύκολα να μας προσεγγίσουν», επισημαίνει η Δρ. Βερόνικα Σαμαρά, Συντονίστρια της Δράσης Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης Saferinternet.gr 

Η εξοικείωση με το ίντερνετ έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε προαπαιτούμενο για την εύρεση εργασίας, οπότε κάθε νέος υποψήφιος εργαζόμενος πρέπει να γνωρίζει πώς να κινείται μέσα στο διαδίκτυο. Εκτός όμως από αυτό, το ίντερνετ αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητας και γι’ αυτό δεν γίνεται τα παιδιά να αποκλείονται από αυτό ή να αποθαρρύνονται από το να το χρησιμοποιούν.

Οι γονείς οφείλουν:

  • να εξηγήσουν στα παιδιά τους ότι τα επιβλέπουν όση ώρα αυτά σερφάρουν, με μοναδικό στόχο την προστασία τους από κινδύνους,
  • να αποφασίσουν εάν θα τεθούν χρονικά όρια πλοήγησης για τα παιδιά τους, ανάλογα και με την ηλικία των παιδιών,
  • να θέσουν κανόνα ότι τα παιδιά πρώτα πρέπει να ολοκληρώνουν τα μαθήματά τους και τις άλλες τους υποχρεωτικές δραστηριότητές τους, και μετά μπορούν να πλοηγούνται στο διαδίκτυο για να συνομιλήσουν, να παίξουν κ.λπ.,
  • να μάθουν στα παιδιά τους να μη συνομιλούν με αγνώστους στο διαδίκτυο και να μην κάνουν διαδικτυακές φιλίες με άτομα που δεν γνωρίζουν στον πραγματικό κόσμο.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι το διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει πολλά στη μαθησιακή διαδικασία καθώς προσφέρει σε εκπαιδευτικούς και παιδιά έναν απέραντο κόσμο γνώσης και μάθησης. Εκπαίδευση για όλα τα γνωστικά αντικείμενα με τη βοήθεια multimedia εργαλείων, βιβλιοθήκες, εγκυκλοπαίδειες, μουσεία, και πολλές άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες είναι σήμερα προσβάσιμες από τον υπολογιστή μας με ένα κλικ.


ΠΗΓΕΣ: ΑΠΕ,  Saferinternet.gr 

Μοιράσου το άρθρο: