Μαζί με τα εγκαίνια της αναδρομικής έκθεσης «Δωμάτια μνήμης» ξεκινάει και μια περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη, από τις 3 Ιουνίου, στο πλαίσιο του  μεγάλου αφιερώματος του Φεστιβάλ Αθηνών στην Ελληνίδα δραματουργό, στην Πειραιώς 260.

Μια «θεατρική πόλη» με δώδεκα ξεχωριστά δωμάτια, όσα και τα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη: Η πόλη, Η διανυκτέρευση, Η παρέλαση, Η συναναστροφή, Αντόνιο ή Το μήνυμα, Η νίκη, Η κασέτα, Ο ήχος του όπλου, Διαμάντια και μπλουζ, Το ταξίδι μακριά, Ο ουρανός κατακόκκινος, Σ’ εσάς που με ακούτε.
Η κυριαρχία του κλειστού, ονειρικού χώρου -πολύ έντονη και στο θέατρο του Παραλόγου, με το οποίο η Αναγνωστάκη συνομιλεί στα πρώτα της, ιδίως, έργα- οδήγησε στη σύλληψη αυτής της σκηνογραφικής εγκατάστασης.
Το «δωμάτιο» είναι ο ένας πόλος της εγκατάστασης -η περίκλειστη σκηνή όπου διαδραματίζεται η ιστορία. Ο άλλος πόλος είναι η «μνήμη» -η σκηνή της φαντασίας, ο αγωγός μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, συλλογικού και ατομικού, που ενεργοποιείται από το ίχνος των εικόνων, των ήχων, των αντικειμένων, των ποιητικών τοπίων που κάθε δωμάτιο περιέχει. Αποσυνθέτουμε το έργο στον χώρο για να το διαβάσουμε με τα μάτια της φαντασίας, που ξέρει, όπως έλεγε ο Κουν, να διακρίνει «χρώματα, κινήσεις, στάσεις σωμάτων, σχέσεις ακόμη απροσδιόριστες».
Κανείς δεν μπορεί να ελέγξει απόλυτα τον μηχανισμό της μνήμης –πότε ξυπνάει, πότε χάνεται, πότε οδηγεί στη σύνθεση, πότε στην αποσύνθεση, πότε στη συνάντηση και πότε στον αποχωρισμό. Και σε κανένα κοινό βίωμα η μνήμη των προσώπων που σφράγισε δεν ταυτίζεται.

«Το πιο σημαντικό στη μνήμη -και γι’ αυτό τον λόγο η μνήμη λειτουργεί με τόσο μεγάλη δύναμη- είναι το τραύμα». Αγγίζοντας την περιοχή του τραύματος, το θέατρο της Λούλας Αναγνωστάκη αποσιωπά και αποκαλύπτει, φέρνει στην επιφάνεια την παραμόρφωση όπου έχει οδηγήσει η ταύτιση με παρωχημένα κοινωνικά μοντέλα, απονεκρωμένες ιδεολογίες, ματαιωμένες σχέσεις, ανθρωποφαγικές οικογένειες. Αναδιατάσσει με τον τρόπο του τραύματος το χθες και το σήμερα, πλησιάζει το ανείπωτο εκείνο σημείο που πονάει περισσότερο, σαρκάζει τον φόβο, την ατολμία, την υποκρισία μας, ξεδιπλώνει τον πόθο για ζωή που κάθε φορά διαψεύδεται ή καίγεται άδοξα στη συνάντηση της προσωπικής με τη μεγάλη Ιστορία.
Με τα Δωμάτια Μνήμης επιχειρούμε μια αναπαράσταση της αίσθησης του εσωτερικού κάθε έργου αλλά και της νοητικής συνθήκης που το γέννησε.

Είσοδος ελεύθερη

Κάθε μέρα από τις 3 Ιουνίου έως τις 19 Ιουλίου, 19:00 – 24:00

Επιμέλεια έκθεσης: Δήμητρα Κονδυλάκη
Αρχειακή έρευνα, δραματουργική συνεργασία: Γρηγόρης Ιωαννίδης, Μάνος Καρατζογιάννης
Σκηνογραφική μελέτη, εικαστική και γραφιστική επιμέλεια: Λουκία Μάρθα, Αλέξανδρος Βαζάκας
Σχεδιασμός φωτισμού: Γιάννης Δρακουλαράκος
Μοντάζ οπτικού υλικού: Νίκος Γαβαλάς
Ηχητικό περιβάλλον: Πάνος Αγγελοθανάσης
Βοηθός επιμελήτριας: Στεφανία Γεωργιλέα
Βοηθός σκηνογράφου: Γιώργος Φυτάς
Βοηθός γραφιστικής επεξεργασίας: Μαργαρίτα Γιαννουσάκη
Εικαστική επεξεργασία επιφανειών: Αθανασία Βακίδου, Νίκος Ραφτάκης

Στο αφιέρωμα περιλαμβάνονται ακόμα: Η πόλη σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου
10-12 Ιουνίου, Πειραιώς Β / 21:00

Έργο εμποτισμένο από την μετεμφυλιακή ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης του 1960, η Πόλη μιλάει προφητικά για έναν κόσμο που νοσεί. Έχοντας ανέβει πρώτη φορά από τον Κουν το 1965, παρουσιάζεται σε μια νέα σκηνοθετική εκδοχή από τον Γιάννη Μόσχο.

Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη, σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη
17- 19 Ιουνίου, Πειραιώς Β και Ε / 21:00

Ηθοποιοί που την είδαν
Ηθοποιοί που τη γνώρισαν
Ηθοποιοί που την έπαιξαν
Ηθοποιοί που τη φαντάστηκαν
ερμηνεύουν τα έργα της στους χώρους Β και Ε με επιστέγασμα τον Ουρανό κατακκόκινο με τη Ρούλα Πατεράκη.

Συμπόσιο για το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη
11 Ιουνίου, Πειραιώς Α / 17:00 – 20:00

Προλογίζουν η Λυδία Κονιόρδου, υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού και ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, καλλιτεχνικός διευθυντής Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Τα Δωμάτια Μνήμης παρουσιάζουν η Δήμητρα Κονδυλάκη, σύμβουλος για το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο-Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, επιμελήτρια, και η Λουκία Μάρθα, σκηνογράφος της έκθεσης.

Προσκεκλημένοι ομιλητές: Από τη σκοπιά της γραφής: Δημήτρης Δημητριάδης, Βίκυ Μαντέλη, Χρύσα Προκοπάκη, Δημήτρης Τσατσούλης
Πρόλογος – συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης
Από τη σκοπιά της σκηνής: Βίκτωρ Αρδίτης, Γιώργος Αρμένης, Θοδωρής Γκόνης, Γιάννης Μόσχος, Έλλη Παπακωνσταντίνου, Ρούλα Πατεράκη, Ένκε Φεζολάρι
Πρόλογος, συντονισμός: Μάνος Καρατζογιάννης

Πειραιώς 260
Tηλ. 210 9282900

Μοιράσου το άρθρο: