Συνέντευξη στη Δώρα Χειράκη

Ο «Ελευθέριος Βενιζέλος» του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόρτζου, συνεχίζεται για δεύτερη σεζόν στο θέατρο Τέσσερις Εποχές, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Πτυχές της προσωπικότητας και της δράσης του εθνάρχη ξετυλίγονται επί σκηνής, από την Κρητική Επανάσταση, μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους και τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο έως τον θάνατό του, το 1936. Η ζωή και το έργο του πολιτικού, που άλλαξε τη ροή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, οι γυναίκες που αγάπησε, τα επιτεύγματα και τα λάθη των πολιτικών επιλογών του, οι νίκες και οι ήττες του.

Ο Γιάννης Μόρτζος, ο οποίος υποδύεται τον Ελευθέριο Βενιζέλο και σκηνοθετεί την παράσταση, αποκαλύπτει ότι η παρουσίαση στο θέατρο της συγκεκριμένης πολιτικής προσωπικότητας  αποτελούσε για εκείνον όνειρο πολλών ετών και δηλώνει ότι σκοπός του είναι να αποδώσει τη ζωή και το έργο του με τη μεγαλύτερη δυνατή αντικειμενικότητα.

-Τι σας ώθησε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο;

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος ήταν, την τελευταία δεκαετία, σχεδόν έμμονη ιδέα, για να τον παρουσιάσω στο θέατρο. Υστερα από πολλή μελέτη για τη ζωή και το έργο του και θέλοντας να βρω την κατάλληλη στιγμή που θα ήταν κάπως αντιπροσωπευτικό στην εποχή μας, αποφάσισα φέτος να τον παρουσιάσω, αφού βρήκα και τον κατάλληλο συγγραφέα, που μπόρεσε να γράψει με κατάλληλο τρόπο αυτό που ήθελα εγώ και αυτό που, κατά τη γνώμη μου, παρουσίαζε ανάγλυφα τον μεγάλο πολιτικό και οραματιστή. Αυτό που μου έδινε το δικαίωμα για μια σπουδαία ερμηνεία, αλλά και να ξεδιπλώσω με τη φαντασία μου σκηνοθετικά το έργο. Έχω την εντύπωση ότι διάλεξα τη σωστή στιγμή, τώρα που η χώρα μας προσπαθεί να βρει τη χαμένη ταυτότητά της. Το θεατρόφιλο ελληνικό κοινό θα καταλάβει, φαντάζομαι, πόσο σημαντικός θα είναι για τη χώρα μας ένας νέος Ελευθέριος Βενιζέλος.

-Ποιες πτυχές του Ελευθερίου Βενιζέλου παρουσιάζονται στην παράσταση;

Το έργο παρουσιάζει με ξεκάθαρο τρόπο και τις δύο πτυχές του ιδιοφυούς αυτού πολιτικού: την ανθρώπινη, που είναι για τους σημερινούς πολίτες άγνωστη ακόμα και, ίσως, μπερδεμένη από τις διάφορες παρουσιάσεις, που έχουν, κατά καιρούς, ασχοληθεί με τον Βενιζέλο άνθρωπο, και εκείνη την πτυχή του Βενιζέλου πολιτικού, η δράση του οποίου τα δύσκολα χρόνια των Βαλκανικών Πολέμων μπόρεσε να αυξήσει, να διπλασιάσει την Ελλάδα με το πολιτικό του δαιμόνιο, στις διάφορες συνθήκες όπου ήταν πρωταγωνιστής, και να δημιουργήσει την Ελλάδα των «δύο ηπείρων και των πέντε θαλασσών».

-Τι επιθυμείτε να αναδείξετε μέσα από τη σκηνοθετική σας προσέγγιση;

Οι πρωταγωνιστές του έργου είναι προσωπικότητες, που υπήρξαν και λειτούργησαν -ο καθένας με τον τρόπο του- δίπλα στον Βενιζέλο. Έπρεπε να ψάξω, να μελετήσω και να τους παρουσιάσω με τους ηθοποιούς όσο το δυνατόν πιο πειστικά ως χαρακτήρες, καθώς προσέφεραν με την παρουσία τους, όλοι μαζί, ένα σπουδαίο έργο για την Ελλάδα. Τώρα, αν είναι θετικό ή αρνητικό, το δούλεψα χωρίς μεροληψίες από την πλευρά μου. Εκείνο, που πιο πολύ με βασάνισε, αλλά και με εξέπληξε, είναι η ομοιότητα της εποχής εκείνης -πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής- που, σε πολλά, ακόμα και στα πρόσωπα, αλλά και στις αντιλήψεις τους, νομίζεις ότι δεν άλλαξε τίποτα όλα αυτά τα χρόνια. Αντίθετα, είμαστε πάντα ίδιοι και, το κυριότερο, ίσως να μας διαφεντεύουν οι ξένοι και οι εκάστοτε «σύμμαχοί» μας.

Τον ρόλο της Έλενας Βενιζέλου ερμηνεύει η Γιούλη Ζήκου

Συγγραφέας: Γρηγόρης Χαλιακόπουλος

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόρτζος

Σκηνικά-κοστούμια: Λαμπρινή Καρδαρά

Μουσική: Φίλιππος Περιστέρης

Video-οπτική απεικόνιση: Χριστίνα Οικονόμου

Φωτισμοί: Τάκης Ποδαρόπουλος

Φωτογραφίες: Δημήτρης Ασπιώτης

Γραφικά: Βαγγέλης Καλαϊτζής

Παίζουν με σειρά εμφάνισης: Γιάννης Μόρτζος, Γιούλη Ζήκου, Νίκος Κανατάς, Βασίλης Σαμαριτάκης, Ελεάννα Πουλίδα, Μανώλης Γεραπετρίτης, Εμμανουήλ Κεπέρης, Τιτίκα Μαρίνου

info

Θέατρο Τέσσερις Εποχές- Γιάννης Μόρτζος

Μοσχονησίων 36 – Πλ. Αμερικής

Πληρ.: 210- 8812289

Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 21:15, Παρασκευή 21:15, Σάββατο 21:15, Κυριακή 19.15

Διάρκεια: 1 ώρα και 40 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Εισιτήρια: 15, 10 και 7 ευρώ

Μοιράσου το άρθρο: