Ο «Μάκβεθ» του Τζουζέπε Βέρντι είναι η πρώτη όπερα που παρουσιάζεται στη δοκιμαστική περίοδο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στις 23, 25, 27, 29 Απριλίου και 3 Μαΐου.

Βασισμένη στην ομότιτλη «καταραμένη» τραγωδία του Σαίξπηρ, η σημαντικότερη νεανική όπερα του συνθέτη, μέσα από την έντονα δραματική μουσική της, προσφέρει σπάνια ψυχογραφήματα των βασικών ρόλων. Η υπόθεση αφορά στην αναρρίχηση του στρατηγού Μάκβεθ στο θρόνο της Σκωτίας, αφού φονεύσει το βασιλιά Ντάνκαν και το στρατηγό Μπάνκο. Συνεργός και υποκινητής των εγκληματικών ενεργειών είναι η σύζυγος του Μάκβεθ. Στη συνέχεια, εκείνη αυτοκτονεί υπό το βάρος των τύψεων κι εκείνος εκτελείται από τον ευγενή Μακντάφ, ο οποίος υπερασπίζεται τα δικαιώματα του Μάλκολμ, γιου του Ντάνκαν.

Μάκμπεθ 2014 -Δ. Θεοδοσίου_φωτό Stefanos (1)

Στον Μάκβεθ, ο Βέρντι υπερβαίνει το συμβατικό πλαίσιο της εποχής του για να συνθέσει ένα έργο με θεατρική δύναμη και με χαρακτήρες που διαθέτουν πρωτόγνωρο ψυχολογικό βάθος και ένταση, ενώ με τη δεξιοτεχνική ενορχήστρωση επιτυγχάνει να σκιαγραφήσει θεαματικά τη βία, τη συνωμοσία, το θάνατο.

Αδιαφορώντας για τα τυπικά γνωρίσματα της όπερας του 19ου αιώνα- έρχεται σε έμμεση ρήξη με την παράδοση της ιταλικής λυρικής τέχνης, προκειμένου να αφομοιώσει και να ενσωματώσει στο έργο του, τη δραματουργία του Σαίξπηρ. Ως αποτέλεσμα αυτής της επιλογής του συνθέτη, στον Μάκβεθ ο τενόρος δεν έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, στο έργο δεν υπάρχει ερωτική ιστορία, ούτε και η καθοριστική πατρική φιγούρα. Παράλληλα, αναδεικνύει σε βασική πρωταγωνίστρια τη Λαίδη Μάκβεθ, την οποία θεωρεί κύριο υπαίτιο των τραγικών εξελίξεων και χαρακτηρίζεται ως το «κυρίαρχο δαιμόνιο-demonio dominatore». Όχι τυχαία, ο Μάκβεθ έχει χαρακτηριστεί «η πρώτη γνήσια σαιξπηρική όπερα», στην ιστορία της ιταλικής όπερας.

Χρονικά προηγείται των αριστουργημάτων που καθιέρωσαν διεθνώς τον Βέρντι. Ωστόσο, στο έργο αυτό είναι ήδη πλήρως ανεπτυγμένη η μουσικοθεατρική γλώσσα του συνθέτη και μάλιστα πάνω στον καμβά ενός από τα σπουδαιότερα έργα της ιστορίας του θεάτρου. Ο Βέρντι και ο λιμπρετίστας του, Φραντσέσκο-Μαρία Πιάβε, ακολούθησαν σε γενικές γραμμές την αφήγηση της σαιξπηρικής τραγωδίας, μπολιάζοντας, ωστόσο, το λιμπρέτο με στοιχεία έντασης και θεατρικότητας που άρμοζαν στο ιλουζιονιστικό θέατρο του 19ου αιώνα.

Μάκμπεθ 2014 Τ. Χριστογιαννόπουλος- φωτό Stefanos (6)

Διευθύνουν οι δύο διακεκριμένοι αρχιμουσικοί της ΕΛΣ, Λουκάς Καρυτινός και Ηλίας Βουδούρης.

Η σκηνοθεσία του διακεκριμένου Ιταλού σκηνοθέτη και θεωρητικού της όπερας Λορέντσο Μαριάνι, εστιάζει στον τρόπο σκέψης των δύο ηρώων και οπτικοποιεί την αντίδραση στο συναίσθημα του φόβου. Το σκηνικό αποδίδει ένα no man’s land (έναν τόπο στο πουθενά), μια «απεικόνιση» των σκοτεινών σημείων του μυαλού.

Οι δύο κεντρικοί ρόλοι του έργου είναι εξαιρετικά απαιτητικοί, καθώς συνδυάζουν τις υψηλές φωνητικές απαιτήσεις με αντίστοιχες υποκριτικές. Είναι χαρακτηριστικό πως όταν πρότειναν στον Βέρντι μία διάσημη πρωταγωνίστρια της εποχής του, με εξαιρετικά φωνητικά, αλλά φτωχά υποκριτικά χαρίσματα, για το ρόλο της Λαίδης Μάκβεθ, ο συνθέτης αντέταξε ότι προτιμούσε ο ρόλος να ερμηνευθεί από κάποια που δεν τραγουδά καθόλου, παρά από κάποια που δεν είναι ικανή να αναδείξει τις σκοτεινές και διαβολικές του παραμέτρους. Ο δε ομώνυμος ρόλος, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στο ρεπερτόριο του βαρυτόνου. Ανάμεσα στους τραγουδιστές που άφησαν εποχή στο ρόλο αυτό υπήρξε και ο σπουδαίος Έλληνας βαρύτονος Κώστας Πασχάλης (1929-2007), που τον ερμήνευσε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου.

Το ρόλο του Μάκβεθ, ερμηνεύει ο Έλληνας βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος, ενώ της Λαίδης Μάκβεθ η Δήμητρα Θεοδοσίου.

Μαζί τους οι μονωδοί της ΕΛΣ Πέτρος Μαγουλάς, Αντωνία Καλογήρου, Δημήτρης Πακσόγλου, Φίλιππος Δελλατόλας, Παύλος Σαμψάκης, Χρήστος Αμβράζης, Παύλος Μαρόπουλος, Βάσω Πετρόγιαννη, Φύλλη Γεωργιάδου, καθώς και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

Μάκβεθ / Όπερα σε τέσσερις πράξεις του Τζουζέππε Βέρντι (1813-1901)

Κεντρική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής – Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

23, 25, 27, 29 Απριλίου &  3 Μαΐου 2017

Ώρα έναρξης: 20:00

Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός (23, 25, 27/4) – Ηλίας Βουδούρης (29/4 & 3/5)

Σκηνοθεσία: Λορέντσο Μαριάνι

Σκηνικά: Μαουρίτσιο Μπαλό

Κοστούμια: Σίλβια Αϋμονίνο

Χορογραφία: Ρενάτο Τζανέλλα

Σχεδιασμός φωτισμών: Λίνους Φέλμπομ

Επιμέλεια-προσαρμογή φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα

Σχεδιασμός βιντεοπροβολών: Λούσυ Μακ Κίννον

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ

> Στα ιταλικά, με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους

Μάκμπεθ 2014 Τ. Χριστογιαννόπουλος- φωτό Stefanos (7) - Copy

Info

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Λεωφόρος Συγγρού 364, Καλλιθέα

Τιμές εισιτηρίων δοκιμαστικής περιόδου: €15, €25, €35, €50, €55, €60

Φοιτητικό, παιδικό €12 –  Περιορισμένης ορατότητας €10

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

ΤΑΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΣ ΣΤΟ ΚΠΙΣΝ – Τ. 2130885700, καθημερινά 09.00-21.00,

ΤΑΜΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ – Τ. 2103662100, Τρίτη- Κυριακή 09.00-21.00 & Δευτέρα 09.00-16.00  & online στο www.nationalopera.gr

Πληροφορίες για την πρόσβαση στο ΚΠΙΣΝ: http://snfcc.org/you-the-snfcc/planning-your-visit/?lang=el

Μοιράσου το άρθρο: