Δύο νέοι και ταλαντούχοι καλλιτέχνες, ο Μάνος Βαβαδάκης και ο Γιώργος Κατσής, διασκευάζουν, σκηνοθετούν και παράλληλα πρωταγωνιστούν στην παράσταση «Το έξυπνο πουλί», που βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Ζορζ Φεντό και κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Tempus Verum – Εν Αθήναις, στις 30 Ιανουαρίου 2017. Στη συνέντευξή τους στη «Ραδιοτηλεόραση», οι δύο ηθοποιοί και σκηνοθέτες μάς μιλούν για τον τριπλό ρόλο που καλούνται να φέρουν εις πέρας αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στη μεταφορά στη σκηνή ενός τόσο εμβληματικού έργου.

ΈξυπνοΠουλί3_Φωτό Νίκος Πανταζάρας

Συνέντευξη στην Ασπασία Κακολύρη

Μάνος Βαβαδάκης και ο Γιώργος Κατσής, στη συνέντευξη που παραχώρησαν στη «Ραδιοτηλεόραση», καταθέτουν τη δική τους φρέσκια «ματιά», απογυμνώνοντας τη φαρσοκωμωδία από τα αστικά της στοιχεία σε μια σύγχρονη αφήγηση που επαναπροσδιορίζει τα βασικά της συστατικά.

– Έχετε διασκευάσει, σκηνοθετείτε και παράλληλα πρωταγωνιστείτε στο «Έξυπνο πουλί», μια παράσταση βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό του Ζορζ Φεντό. Μιλήστε μας για το έργο.
Γ.Κ.: Πρόκειται για ένα σχόλιο πάνω στις σχέσεις, τον γάμο και την υποκρισία που κρύβεται πίσω από όλα αυτά. Μια σχέση, πόσο μάλλον ένας γάμος, δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς την υποκρισία. Είναι βασικό συστατικό. Στο έργο (και κατ’ επέκταση στην παράσταση), αυτό παρουσιάζεται στα άκρα, σε βαθμό που αναρωτιέσαι τι άλλο είναι ικανοί να κάνουν οι ήρωες προκειμένου να απατήσουν τον/την σύζυγό τους, χωρίς -παρ’ όλα αυτά- να τον/τη χάσουν. Επομένως, καταστάσεις όπως «αμάν η γυναίκα μου!», «δεν είναι αυτό που νομίζεις…», «δεν γνωρίζω την κυρία» κ.τ.λ. είναι άφθονες. Με ξεκάθαρο στόχο, πάντα, ο θεατής να γελάσει.

– Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε στη μεταφορά στη σκηνή του εμβληματικού PAN170112_5D4_9804έργου του Ζορζ Φεντό, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γαλλικής φάρσας; Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο κείμενο;
Γ.Κ.: Η ακρίβεια. Είναι κάτι με το οποίο δεν ερχόμαστε συχνά αντιμέτωποι επί σκηνής στον βαθμό που απαιτεί μια φάρσα. Αν δεν είσαι διαθέσιμος να το αντιμετωπίσεις ως παρτιτούρα, μπορεί να βγει επιφανειακό, χυδαίο. Επιλέξαμε το έργο για τον ίδιο λόγο που θέλουμε να το επιλέξει κι ο κόσμος: Το γέλιο. Θέλαμε ένα έργο που να στοχεύει σε τίποτα άλλο πιο πολύ απ’ ό,τι στο γέλιο του κοινού. Είναι ο πυρήνας του. Γι’ αυτό γράφτηκε. Κάπως έτσι, λοιπόν, συναντιούνται οι βαθύτερες ανάγκες μιας παρέας φίλων ηθοποιών στην Αθήνα σήμερα, με αυτές του Φεντό, κάνοντας το έργο -εξίσου βαθιά- επίκαιρο.

– Δώστε μας τα βασικά χαρακτηριστικά των ρόλων που ερμηνεύετε.
Γ.Κ.: Ο ρόλος μου είναι ο Ποντανιάκ. Έχει βαρεθεί τη σύζυγό του. Ποθεί τη γυναίκα του καλύτερου φίλου του. Όταν εκείνη του εκμυστηρευτεί πως θα απατούσε τον άντρα της μόνο αν αυτός την απατούσε πρώτος, θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι του για να τον παγιδεύσει. Τον περιγράφει τέλεια μια φράση στο έργο: «…τις θέλει όλες». Η μόνη που έχει, όμως, είναι η γυναίκα του.
Μ.Β.: Παίζω τον Ερνέστο Ρεντιγιόν, έναν καλοβαλμένο αστό που εξαντλεί την καθημερινότητά του σε επισκέψεις και ερωτικά ραντεβού. Ο μόνος εργένης του έργου. Τρέφεται από την απόρριψη και αναζητά μανιωδώς τον μεγάλο έρωτα.

– Μοιχεία, παρεξηγήσεις, ψέματα υφαίνουν το γαϊτανάκι γύρω από το οποίο
διαπλέκονται οι βασικοί χαρακτήρες της φαρσοκωμωδίας. Πόσο επίκαιρα είναι όλα αυτά στις μέρες μας;
Μ.Β. : Η υπόθεση μιας φάρσας, όχι μόνο της παράστασής μας, είναι μια καθημερινή ιστορία διογκωμένη ώστε να παρασύρει τους θεατές στην ψευδαίσθηση της αθωότητας. Να μπορούν να πουν «δεν συμβαίνουν αυτά», ενώ αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους σε παρόμοιες καταστάσεις. Φυσικά, το ψέμα και η απιστία θα είναι για πάντα επίκαιρα. Όλες οι φάρσες τελειώνουν με τη συγχώρεση και τη νίκη των ιερών δεσμών του γάμου. Δυστυχισμένοι άνθρωποι που εξαντλούν την αγάπη τους αναζητώντας το λάθος στη σχέση τους και στον σύντροφό τους.

– Τελικά, πόσο δυνατή είναι η σύμβαση του γάμου; Η αληθινή αγάπη θα επιβιώσει; Το έργο δίνει απαντήσεις σ’ αυτά τα «αιώνια» ερωτήματα;
Μ.Β.: Μιλάμε για δύο διαφορετικές έννοιες που στη κοινωνία μας, σε μικρότερο βαθμό πια, είναι αλληλένδετες. Αγαπάς κάποιον, επόμενο βήμα γάμος. Παντρεύεσαι κάποιον, πρέπει να τον αγαπάς για πάντα. Τίποτα από αυτά δεν είναι απόλυτα λάθος ή σωστό. Το βλακώδες είναι να προσπαθείς να χωρέσεις την προσωπικότητά σου, την αγάπη σου, την libido σου σε κοινωνικές νόρμες. Στο έργο φυσικά και θριαμβεύει ο γάμος. Στην παράστασή μας επιλέξαμε να θριαμβεύει η αληθινή αγάπη. Η αγάπη που ο χρόνος επούλωσε τις πληγές της και την έκανε δυνατή.

– Ο κόσμος, που πηγαίνει στο θέατρο, στις δύσκολες συνθήκες που όλοι βιώνουμε στην καθημερινότητά μας, πιστεύετε ότι έχει ανάγκη το γέλιο, την κωμωδία;
Μ.Β.: Εμείς οι ίδιοι είχαμε ανάγκη το γέλιο, την ελαφρότητα μιας κωμωδίας. Η επιλογή του έργου έγινε με αυτό το κριτήριο. Δεν ξέρω αν είναι οι συνθήκες που μας οδήγησαν, κι εμείς πάντως στο ίδιο περιβάλλον με τους θεατές μας ζούμε και δουλεύουμε και η ανασφάλεια του επαγγέλματός μας κάνει επώδυνη την καθημερινότητά μας. Πιθανόν, λοιπόν, να ταυτίστηκαν οι ανάγκες μας.

PAN170112_5D4_9752

«Το έξυπνο πουλί» 

Ο Ποντανιάκ, αμετανόητος γυναικάς, κυνηγά τη Λουσιέν ως το σαλόνι του σπιτιού της. Εκεί ανακαλύπτει πως είναι παντρεμένη με τον Βατλέν, τον καλύτερο του φίλο. Εκείνος της αποκαλύπτει πως ο Ποντανιάκ είναι κι αυτός παντρεμένος. Η Λουσιέν θα εκμυστηρευτεί στον Ποντανιάκ πως θα απατούσε τον άντρα της, μόνο αν αυτός την απατούσε πρώτος, υπόσχεση που έχει δώσει από καιρό και στον Ρεντιγιόν, οικογενειακό τους φίλο. Τι θα συμβεί, όμως, όταν ο Βατλέν αποκαλύπτει στον Ποντανιάκ ότι απατά τη γυναίκα του με μια Γερμανίδα που ήρθε από το Μόναχο και τον εκβιάζει; Και τι θα συμβεί, όταν όλοι αυτοί βρεθούν στο ίδιο δωμάτιο του ξενοδοχείου Corte – Flirt;

  • Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου
  • Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μάνος Βαβαδάκης, Γιώργος Κατσής
  • Σκηνικά-Κοστούμια: Γιωργίνα Γερμανού
  • Επιμέλεια φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου
  • Βοηθός Σκηνογράφου: Μαριέττα Παυλάκη
  • Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας
  • Παίζουν: Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά – Μάτα Γιαννάτου, Κατερίνα Ζησούδη, Μάνο Βαβαδάκη, Γιώργο Κατσή, Πάνο Παπαδόπουλο

info

  • Μέρες & ώρα παραστάσεων: Aπό 30 Ιανουαρίου έως 7 Μαρτίου 2017, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 21:00
  • Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 12 ευρώ, Μειωμένο – Φοιτητικό 8 ευρώ, Ατέλειες: 5 ευρώ
  • Διάρκεια: 80 λεπτά
  • Θέατρο «Tempus Verum – Εν Αθήναις», Ιάκχου 19, Γκάζι
  • Τηλ.: 210.3425170

Μάνος Βαβαδάκης

PAN170112_5D4_9692Μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης και ζει μόνιμα στην Αθήνα. Αριστούχος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, απ’ όπου έλαβε και Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ιστορία. Δουλεύει στο θέατρο. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με τους Ακύλλα Καραζήση, Χρήστο Θεοδωρίδη και Δανάη Θεοδωρίδου. Ως βοηθός σκηνοθέτη με τον Γιάννη Μόσχο και τον Πάρι Μέξη. Το 2016 σκηνοθέτησε την παράσταση Salem στο Θησείον – Ένα θέατρο για τις τέχνες. Τον Απρίλιο του 2017 θα σκηνοθετήσει την επιθεώρηση Το Μεγάλο Κρεβάτι στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

Γιώργος Κατσής

Γεννήθηκε το 1992. Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου το 2014. Στο

Γιώργος Κατσής
Γιώργος Κατσής

θέατρο έχει συνεργαστεί με τον Ακύλλα Καραζήση, τον Κωνσταντίνο Ρήγο, με την ομάδα θεάτρου για παιδιά του Βασίλη Κουκαλάνι-Συντεχνία του Γέλιου και τον Αργύρη Πανταζάρα. Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις Στεν (μαζί με τον Κων/νο Πλεμμένο) και Ο ΘΕΙΑΣΩΣ ΠΕΖΗ ΚΑΦΚΑ (BIOS). Φέτος υποδύεται τον Αργύρη σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη στη Δεύτερη Φωνή των Ρέππα/Παπαθανασίου (Θέατρο Αποθήκη). Στον κινηματογράφο εμφανίζεται στην μεγάλου μήκους ταινία PARK της Σοφίας Εξάρχου. Αυτοδίδακτος μουσικός. Ζει στην Αθήνα.

Μοιράσου το άρθρο: