Πολυδιαβασμένοι συγγραφείς μεταξύ των οποίων η Ζυράνα Ζατέλη και ο Αλέξης Σταμάτης, κλασικά, εμβληματικά έργα όπως η Ανθρώπινη Κωμωδία αλλά και οδοιπορικά ζωής και εμπειριών περιλαμβάνονται στις χριστουγεννιάτικες προτάσεις των Εκδόσεων Καστανιώτη.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΤΕΤΡΑΔΙΑ ΟΝΕΙΡΩΝ

ΤΕΤΡΑΔΙΑ ΟΝΕΙΡΩΝ
Συγγραφέας: Ζυράννα Ζατέλη. Ημερομηνία έκδοσης: Ιούλιος 2017. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Σελ. 240

Τα Τετράδια ονείρων είναι ένα παράξενο και απρόσμενο βιβλίο, όπου η Ζυράννα Ζατέλη αποκαλύπτει τις θρυαλλίδες της γραφής της, τις μύχιες εικόνες που δημιούργησαν το μαγικό της σύμπαν• ένα γοητευτικό ταξίδι στον κόσμο των ονείρων της –πρωταρχική ύλη της πεζογραφίας της–, με τα αινίγματα του υποσυνείδητου που η ίδια επέλεξε να καταγράψει ανασύροντάς τα από το χάος της ενύπνιας ζωής.

 

ΜΟΤΕΛ ΜΟΡΕΝΑ

ΜΟΤΕΛ ΜΟΡΕΝΑ
Συγγραφέας: Αλέξης Σταμάτης. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Οκτώβριος 2017. Σελ.: 352

Ένας πενταμελής θίασος με επικεφαλής τους πρωταγωνιστές Ρομάν, σκηνοθέτη-συγγραφέα, και τη σύντροφό του Θίντα, πρώην σταρ του σινεμά, φτάνει στον τελευταίο σταθμό της περιοδείας του, σ’ ένα παράξενο νησί με ψηλούς βράχους αλλά και οργιώδη βλάστηση. Όσα ακολουθούν στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο αλλόκοτα από το απόκοσμο έργο που ο θίασος θα ανεβάσει μπροστά σε ένα εντελώς ιδιόρρυθμο κοινό. Δυνάμεις υπόγειες, αρχέγονες αλλά και διαχρονικές αρχίζουν να εμφανίζονται για να αμφισβητήσουν κάθε ορθολογισμό.
Το Μοτέλ Μορένα αφηγείται την άλλη πλευρά του πολιτισμού που πολλοί νομίζουν ότι χάθηκε, αλλά τα ίχνη του είναι ορατά σε κάθε συμπεριφορά της ανθρώπινης φύσης. Είναι μια ιστορία όπου η Τέχνη συγκρούεται με το μυστήριο που τη γέννησε.

Η ΚΑΡΑΜΕΛΑ

Η ΚΑΡΑΜΕΛΑ
Συγγραφέας: Ελένη Πριοβόλου. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Οκτώβριος 2017. Σελ.: 96

Η Φρόξη Καραμέλα, βέρα Αθηναία από πάππου προς πάππον, είναι κληρονόμος μιας ιστορικής καραμελοποιίας την οποία εξελίσσει και μετατρέπει σε προσωπικό της «ναό». Οι καραμέλες της είναι μοναδικές. Σκληρό το εκμαγείο τους, όμως η ουσία και η δύναμή τους βρίσκεται στο εσωτερικό τους – στο «ολύμπιο νέκταρ» που η ίδια παρασκευάζει, για να καταστεί, από απλή επαγγελματίας, μία πραγματική δημιουργός. «Θεό» αποκαλεί τον εαυτό της, και την κοινωνία έναν απέραντο «οίκο ενοχής», που στέκεται απέναντί της αντίπαλη και εχθρική.

Για τη «γλυκιά» Καραμέλα δεν υπάρχουν αθώοι. Στιγματισμένη η ίδια από τη ζωή, αποφασίζει να σπάσει τον εξωτερικό φλοιό του κόσμου και να δώσει στον εαυτό της το ρόλο της τιμωρού.

Ένα βιβλίο για τις οικογενειακές, κοινωνικές και πολιτικές σχέσεις, για την αντίφαση ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» και το «είναι». Μια ιστορία για την υποκρισία, τη φθορά και τη διαφθορά, αλλά και για τον σύγχρονο αλλοτριωμένο άνθρωπο.

ΔΥΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΔΥΟ ΘΕΕΣ

ΔΥΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΔΥΟ ΘΕΕΣ
Συγγραφέας: Ρέα Γαλανάκη. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Οκτώβριος 2017. Σελ. 224

Με αφορμή το γλυπτό του Χαλεπά «Αθηνά βοσκοπούλα», η πρώτη νουβέλα εστιάζεται στα είκοσι οκτώ χρόνια που έζησε ο Χαλεπάς στην Τήνο, μετά το φρενοκομείο της Κέρκυρας και μέχρι να επιστρέψει στην Αθήνα, αναγνωρισμένος για δεύτερη φορά. Στο διάστημα αυτό, που ο θάνατος της μάνας μοίρασε στα δυο, ο Χαλεπάς δούλευε και ως βοσκός. Ποια ήταν η θυελλώδης σχέση με τη μάνα, πώς διασταυρώνονταν πρόσωπα και χρόνοι εντός του, γιατί «νεκραναστήθηκε» σ’ αυτό το διάστημα ο «παρίας γλύπτης», είναι κάποια από τα αινίγματα που θίγονται.
Το ερωτικό πάθος της Αριάδνης για τον ξένο κι εχθρό στη μινωική Κνωσό Θησέα εξιστορείται στη δεύτερη νουβέλα από την ίδια. Η αφήγησή της διαφέρει από τον μύθο που μας παρέδωσε η ελληνική αρχαιότητα. Όχι μόνον επειδή παίρνει τον λόγο μια γυναίκα, αλλά κι επειδή δίπλα στην ερωτευμένη κόρη αναδύεται το κύρος μιας πριγκίπισσας, ιέρειας και θεάς. Ωσάν να έπρεπε να κάνουν τα πράγματα τον μοιραίο, τον τελετουργικό τους κύκλο, ακόμη και σε έναν κόσμο που έφθινε καθώς αναδυόταν ο καινούργιος.
Στο Επίμετρο του βιβλίου η συγγραφέας παραθέτει τη βιωματική της σχέση με τις παραπάνω νουβέλες, που, ως όφειλαν, διαφέρουν αναμεταξύ τους σε πολλά.

ΓΚΑΛΙΝΑ. Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΟΙΚΙΑΚΗ ΒΟΗΘΟΣ

ΓΚΑΛΙΝΑ. Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΟΙΚΙΑΚΗ ΒΟΗΘΟΣ
Συγγραφέας: Ανδρέας Μήτσου. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Οκτώβριος 2017. Σελ.: 144

Η Γκαλίνα, μια ηλικιωμένη οικιακή βοηθός, βρίσκεται σε ερωτική σχέση με τη νεαρή κυρία της. Το νεογέννητο παιδί της συντρόφου της έρχεται να μοιραστεί την αγάπη τους.
Η Γκαλίνα το μισεί και επιχειρεί τη φυσική του εξόντωση με τρόπο αδιανόητο.
Απρόβλεπτα εμπλέκεται στην υπόθεση περίεργος αστυνομικός της Ασφάλειας. Αυτός θα σώσει, εν τέλει, το βρέφος από τα νύχια της μοχθηρής γυναίκας και θα αποβεί ο φύλακας άγγελός του.
Για ετούτη την εμπλοκή του θα πληρώσει τίμημα ακριβό. Η εκδίκηση της οικιακής βοηθού θα του καταλύσει τη ζωή.
Την ίδια εκδίκηση θα υποστεί και κάποιος τυχαίος μάρτυρας της υπόθεσης. Παρόμοια τιμωρία επαπειλεί όμως και κάθε άλλον ωτακουστή αυτής της ιστορίας.

ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΚΩΜΩΔΙΑ

Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΚΩΜΩΔΙΑ
Συγγραφέας: Ονορέ ντε Μπαλζάκ. Ανθολόγηση-Μετάφραση: Κωστής Παπαγιώργης. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Δεκέμβριος 2017. Σελ. 352

«Κάθε επίπονη ανάγνωση δεν διαθέτει άραγε το ιδιωτικό της σημειωματάριο, μια αποσπασματική μνήμη που διασώζει από το έργο όχι κατ’ ανάγκη ό,τι αξίζει, αλλά απλά και μόνο ό,τι της πάει;
»Εφόσον η Ανθρώπινη κωμωδία αποσκοπεί, όπως η ίδια δηλώνει, να αναπαραστήσει τα ήθη μιας συγκεκριμένης κοινωνίας, ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να διαβάσει, κατά εκατοντάδες, διεξοδικές παρατηρήσεις για τα κατεξοχήν μπαλζακικά θέματα: το Παρίσι, την οικογένεια, την πολιτική, το χρήμα, τη φιλοδοξία, την αποτυχία και την καρτερικότητα• τη θρησκεία, την πίστη, την παρθενία και την αφοσίωση, την κραιπάλη και την ψυχική διάλυση• τη δημιουργία, την ανικανότητα, την υποκρισία, την ιδιοφυΐα και όλες τις μορφές της βλακείας και της στειρότητας. Δεν θα ήταν άτοπη η σκέψη ότι, παίρνοντας αυτή την υποθετική “συνέντευξη” από τον Ονορέ ντε Μπαλζάκ, ουσιαστικά σκιαγραφούμε το προφίλ του 19ου αιώνα».

ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΓΙΩΡΓΗΣ

ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠΟ ΜΕΛΑΝΙ

ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠΟ ΜΕΛΑΝΙ
Συγγραφέας: Χουάν Γκόμεθ Μπάρθενα. Μετάφραση: Βασιλική Κνήτου. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Οκτώβριος 2017. Σελ. 336

Το 1904 δύο νεαροί από τη Λίμα, ο Χοσέ Γκάλβες και ο Κάρλος Ροδρίγες, θέλοντας να αποκτήσουν υπογεγραμμένες ποιητικές συλλογές του αγαπημένου τους ποιητή, του Χουάν Ραμόν Χιμένεθ, αποφάσισαν να του γράψουν παριστάνοντας μια νεαρή θαυμάστριά του, τη Χεορχίνα Ούμπνερ. Το αποτέλεσμα αυτής της καλοστημένης λογοτεχνικής φάρσας ήταν μια μακροχρόνια αλληλογραφία που θα οδηγούσε τελικά τον νομπελίστα ποιητή να ερωτευτεί την κοπέλα-φάντασμα. Βασιζόμενος σε μια πραγματική ιστορία, ο Χουάν Γκόμεθ Μπάρθενα επιχειρεί μια ευφάνταστη ανάπλαση των γεγονότων. Γινόμαστε μάρτυρες του αθώου πείσματος των μαθητευόμενων ποιητών οι οποίοι, έχοντας συνείδηση της μετριότητας των πρώτων πονημάτων τους, αποφασίζουν να δημιουργήσουν την τέλεια μούσα για το είδωλό τους, εκείνη που θα του εμπνεύσει τους καλύτερους στίχους. Μεταφερόμαστε στο Περού των αρχών του περασμένου αιώνα, από τις σοφίτες της επίπλαστης μποέμικης ζωής των αριστοκρατών του ως τα πορνεία των φτωχών ή την προβλήτα όπου έπεσαν νεκροί οι πρώτοι εργάτες-αγωνιστές. Και σιγά σιγά παρακολουθούμε επίσης τη γέννηση μιας ηρωίδας που θα ξυπνήσει τα πάθη και στις δύο όχθες του Ατλαντικού, μέχρι να γίνει, αυτή η Γυναίκα από μελάνι, η αληθινή πρωταγωνίστρια αυτού του υπέροχου μυθιστορήματος.

Η ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΜΜΕΝΗ ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ

Η ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΜΜΕΝΗ ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ
Συγγραφέας: Χουάνγκ Σοκ Γιονγκ. Μετάφραση: Αμαλία Τζιώτη. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Νοέμβριος 2017. Σελ. 272

Βόρεια Κορέα, δεκαετία του 1980. Στην πόλη Τσόνγκτζιν γεννιέται ένα ακόμα κορίτσι –το έβδομο– σε μια οικογένεια που μάταια προσδοκούσε ένα αγόρι. Λίγες ώρες μετά η μητέρα εγκαταλείπει το μωρό, με την επέμβαση όμως της σκυλίτσας του σπιτιού η γιαγιά του καταφέρνει να το σώσει. Η τελευταία δίνει στη μικρή το συμβολικό όνομα Μπάρι, από έναν σαμανικό μύθο για μια πριγκίπισσα που είχε παρόμοια τύχη αλλά στην πορεία ανέλαβε μια σημαντική αποστολή: να αναζητήσει το ελιξίριο που γαληνεύει τις ψυχές των νεκρών. Η ηρωίδα του βιβλίου, έχοντας κληρονομήσει ιδιαίτερα χαρίσματα, αποφασίζει να δραπετεύσει από μια χώρα που λιμοκτονεί και απερημώνεται. Οι απανωτές δυσκολίες δεν κάμπτουν την αποφασιστικότητά της. Διασχίζει τα σύνορα με την Κίνα και τότε αρχίζει το ταξίδι που θα την αλλάξει για πάντα. Μετά από πολλές περιπέτειες και ταλαιπωρίες καταλήγει στο πολυπολιτισμικό Λονδίνο, όπου αρχίζει να δουλεύει ως μασέζ. Θα καταφέρει όμως να ξεπεράσει το παρελθόν και να φτιάξει τη ζωή της; Η Εγκαταλειμμένη πριγκίπισσα είναι ένα σύγχρονο μυθιστόρημα για τη μετανάστευση των ανθρώπων και την αρμονική συνύπαρξη στον κόσμο, εμπνευσμένo από την αρχέγονη παράδοση της Κορεατικής Χερσονήσου.

ΔΙΑΦΟΡΑ

ΤΙ ΕΜΑΘΑ ΠΕΡΠΑΤΩΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΤΙ ΕΜΑΘΑ ΠΕΡΠΑΤΩΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Συγγραφέας: Λένα Διβάνη. Εκδόσεις: Καστανιώτη. Ημερομηνία έκδοσης: Νοέμβριος 2017. Σελ.: 352

Όταν τελειώσεις σχολείο και πανεπιστήμιο, φίλε αναγνώστη, ένας τρόπος υπάρχει να συνεχίσεις την εκπαίδευσή σου: να ξεβολευτείς. Να αφήσεις τον καναπέ και να αρπάξεις σακίδιο, μποτάκια και διαβατήριο. Να αγαπήσεις τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις άγνωστες λέξεις, τον ύπνο σε σκηνή, τις παράξενες φάτσες, τις αναπάντεχες συναντήσεις. Να φτάσεις στην εκρηκτική Βενεζουέλα του ετοιμοθάνατου Τσάβες, στη σέξι Κούβα όπου όλα αλλάζουν εκτός από τη λατρεία του Τσε, στην προβιομηχανική Αιθιοπία των κομμένων κλειτορίδων, στο Βιετνάμ όπου ο σκύλος είναι σπουδαίος μεζές, στη Γη του Πυρός όπου ο Δαρβίνος εμπνεύστηκε τη θεωρία του, στη Νέα Ζηλανδία των Μαορί όπου το νερό τρέχει ανάποδα, για να δεις τον κόσμο ανάποδα: όχι μόνο πόλεις, που είναι σκέτη βιτρίνα – για να δεις όλη την αλήθεια, πρέπει να πας και στα χωριά και στα βουνά. Μην τρομάζεις, δεν χρειάζεται να είσαι αθληταράς. Όποιος θέλει να ανεβεί ανεβαίνει.
Εγώ το πρωτόκανα πριν από δεκαέξι χρόνια – θα δεις πώς και γιατί. Αποφάσισα λοιπόν να κλείσω σ’ ένα βιβλίο τις πιο αστείες, μαύρες, απροσδόκητες ιστορίες που με συνάντησαν όσο περπατούσα στα βουνά και στις πόλεις του κόσμου. Είπα να σου διηγηθώ τι έπαθα και τι έμαθα, μήπως την επόμενη φορά έρθεις κι εσύ.

Μοιράσου το άρθρο: