Στρασβούργο: Αναγκαία η άμεση δράση για γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος στην εκπαίδευση

Σοβαρές ανισότητες όσον αφορά την πρόσβαση στην εκπαίδευση στην ΕΕ προκαλεί η πανδημία του κορονοϊού και πρωταρχικό μέλημα πρέπει να είναι να κλείσει η «ψηφιακή ψαλίδα» με ενδυνάμωση των προϋπολογισμών προγραμμάτων εκπαίδευσης καθιστώντας ευκολότερη την πρόσβαση στη σχολική εκπαίδευση.

Το ζήτημα που προέκυψε κατά την διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας εξαιτίας των lockdown και την ανάγκη χρήσης ψηφιακών μέσων με σκοπό την τηλεκπαίδευση ακόμη και από οικονομικά αδύναμες ομάδες οικογενειών απασχόλησε την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που ενέκρινε με ευρεία πλειοψηφία σχετικό ψήφισμα με το οποίο ζητείται η άμεση δραστηριοποίηση όλων των φορέων της Ένωσης, ώστε να αμβλυνθούν οι διαφορές.

Ειδικότερα, οι ευρωβουλευτές εκφράζουν τη λύπη τους για τις «σοβαρές αποκλίσεις» στην μάθηση σε όλη την ΕΕ κατά την περίοδο των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, καθώς το 32% των μαθητών σε ορισμένα κράτη μέλη δεν είχαν πρόσβαση στην εκπαίδευση για αρκετούς μήνες. Εξέφρασαν μάλιστα το φόβο τους, ότι το γεγονός αυτό θα μειώσει τις μελλοντικές εισοδηματικές προοπτικές μιας ολόκληρης γενιάς και θα επηρεάσει αρνητικά την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα στο σύνολό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επομένως, το κλείσιμο του ψηφιακού χάσματος πρέπει να αποτελέσει πρωταρχικό μέλημα, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πρέπει να δώσει προτεραιότητα στις επενδύσεις σε ζητήματα συνδεσιμότητας και εξοπλισμού, ιδίως σε απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές, καθώς και στην καθοδήγηση των εκπαιδευτικών και βοηθών εκπαίδευσης σε σχέση με την χρήση της νέας τεχνολογίας.

Χαρακτηριστικά, ο εισηγητής του θέματος από την επιτροπή πολιτισμού και παιδείας Βίκτορ Νεγκρέσκου σημείωσε ότι πολλές χώρες εξακολουθούν να είναι απροετοίμαστες ενώπιον του δεύτερου κύματος που πλήττει αυτήν την στιγμή την Ευρώπη. «Πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διασφαλιστεί η πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση και κατάρτιση για όλους» είπε, «και γι’ αυτό χρειάζεται να επενδύσουμε».

Εξέφρασε παράλληλα την βαθιά του λύπη για το γεγονός ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο πρότεινε περικοπές σε προγράμματα που υποστηρίζουν την εκπαίδευση και την κατάρτιση και επανέλαβε το αίτημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τριπλασιασμό του προϋπολογισμού του Erasmus+ και ενθάρρυνση των κρατών μελών να αυξήσουν σημαντικά τις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση και στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης.

Οι ευρωβουλευτές κατέκριναν επίσης την έλλειψη συντονισμού και ανταλλαγής βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών κατά τη διάρκεια της κρίσης και δήλωσαν ότι η ΕΕ θα πρέπει να είναι πιο ενεργή στον συντονισμό μεταξύ των κρατών. Πρότειναν την δημιουργία πλατφόρμας για την ανταλλαγή πρακτικών μεταξύ των κρατών μελών και ζήτησαν τη μετατροπή του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης από ένα χαλαρό όραμα βασισμένο σε γενικές αρχές σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα εργασίας.

Από την πλευρά της η δεύτερη εισηγήτρια Σαμπίνε Βερχέϊεν χαιρέτησε τη δέσμη μέτρων για την εκπαίδευση που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τέλη Σεπτεμβρίου, ωστόσο αυτή αποτελεί, όπως είπε, μόνο το πρώτο βήμα και είναι πλέον καιρός το όραμα για έναν Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης και ένα ανανεωμένο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση να υποστηριχθούν από συγκεκριμένα μέτρα και την απαραίτητη χρηματοδότηση.

Σύμφωνα με στοιχεία της UNESCO, τα οποία ενδεχομένως δεν αντανακλούν την πραγματική κατάσταση, ακόμη και στις πιο ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου, κατά την διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, η πρόσβαση στην ψηφιακή εκπαίδευση κυμάνθηκε περίπου στο 90%, ενώ το 10% των μαθητών παρέμενε εντελώς αποκλεισμένο από τη μάθηση. Από την άλλη λιγότερο από το 25% των χωρών χαμηλού εισοδήματος έχουν στην διάθεση τους κάποια μορφή εξ αποστάσεως μάθησης.

ΕΡΤ Στρασβούργο: Ανταπόκριση Κώστας Δαβάνης

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος