Η Αυστραλία θα αναγκάσει τους αμερικανικούς γίγαντες της τεχνολογίας, Facebook Inc και Google της Alphabet Inc. να πληρώνουν τα αυστραλιανά μέσα ενημέρωσης για ειδησεογραφικό περιεχόμενο, σε μία κίνηση-ορόσημο για την προστασία της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας που παρακολουθείται από όλον τον κόσμο.
Η Αυστραλία θα γίνει η πρώτη χώρα που απαιτεί το Facebook και η Google να πληρώνουν για περιεχόμενο ειδήσεων που παρέχονται από εταιρείες ΜΜΕ μέσω ενός συστήματος πνευματικών δικαιωμάτων που θα νομοθετηθεί φέτος, όπως δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Josh Frydenberg.
“Πρόκειται για μια δίκαιη προσπάθεια για τις επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης της Αυστραλίας. Θέλουμε να διασφαλίσουμε αυξημένο ανταγωνισμό, αυξημένη προστασία των καταναλωτών και βιώσιμο μιντιακό τοπίο», εξήγησε ο Frydenberg σε δημοσιογράφους στη Μελβούρνη. “Διακυβεύεται το ίδιο το μέλλον των αυστραλιανών μέσων ενημέρωσης”.
Η κίνηση έρχεται σε μία περίοδο που οι τεχνολογικοί γίγαντες βρίσκονται αντιμέτωποι με διεθνή καλέσματα για μεγαλύτερη ρύθμιση, και μια μέρα αφού η Google και το Facebook δέχθηκαν βολές στο αμερικανικό Κογκρέσο για φερόμενη κατάχρηση εξουσίας.
Μετά από έρευνα σχετικά με την κατάσταση της αγοράς των μέσων ενημέρωσης και την ισχύ των δύο κυρίαρχων παικτών διανομής ειδήσεων, η αυστραλιανή κυβέρνηση ζήτησε στα τέλη του 2019 στο Facebook και την Google να διαπραγματευτούν μια εθελοντική συμφωνία με εταιρείες ΜΜΕ, προκειμένου να χρησιμοποιούν το περιεχόμενό τους.
Οι συνομιλίες δεν κατέληξαν πουθενά και η Καμπέρα διαμηνύει σήμερα πως εάν δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία μέσω διαιτησίας εντός 45 ημερών, η Αυστραλιανή Αρχή Επικοινωνιών και Μέσων θα ορίσει νόμιμα δεσμευτικούς όρους εκ μέρους της κυβέρνησης.
Η Google απάντησε ότι ο κανονισμός αγνοεί τα “δισεκατομμύρια κλικ“, που στέλνει η εταιρεία σε αυστραλιανά ΜΜΕ κάθε χρόνο.
“Η κίνηση αυτή δίνει ένα ανησυχητικό μήνυμα σε επιχειρήσεις και επενδυτές ότι η αυστραλιανή κυβέρνηση θα παρεμβαίνει, αντί να αφήνει την αγορά να λειτουργήσει”, ανέφερε σε δήλωσή του ο διευθύνων σύμβουλος της Google Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας, Mel Silva.
“Δεν κάνει τίποτα για να επιλύσει τις θεμελιώδεις προκλήσεις της δημιουργίας ενός επιχειρηματικού μοντέλου κατάλληλου για την ψηφιακή εποχή”.
Άδικη και επιβλαβής συμπεριφορά
Εταιρείες μέσων όπως η News Corp Australia, μέρος της News Corp του Ρουπερτ Μέρντοχ, άσκησαν σημαντικές πιέσεις προκειμένου η κυβέρνηση να αναγκάσει τις αμερικανικές εταιρείες να καθήσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, βλέποντας τα διαφημιστικά έσοδα τους σε μακροχρόνια ελεύθερη πτώση.
«Ενώ άλλες χώρες μιλούν για την άδικη και καταστροφική συμπεριφορά των τεχνολογικών κολοσσών, η κυβέρνηση της Αυστραλίας αναλαμβάνει πρωτοφανή παγκόσμια δράση», δήλωσε ο εκτελεστικός πρόεδρος της News Corp Australia, Μάικλ Μίλερ.
Περίπου 3.000 θέσεις εργασίας στη δημοσιογραφία χάθηκαν στην Αυστραλία τα τελευταία 10 χρόνια, σύμφωνα με μελέτη του 2019, καθώς οι παραδοσιακές εταιρείες ΜΜΕ έχαναν διαφημιστικά έσοδα, τα οποία καρπώνονταν η Google και το Facebook, χωρίς να πληρώνουν τίποτα για ειδησεογραφικό περιεχόμενο.
Για κάθε 100 δολάρια που δαπανώνται για διαδικτυακές διαφημίσεις στην Αυστραλία, εκτός από τις αγγελίες, σχεδόν το ένα τρίτο πηγαίνει σε Google και Facebook, σύμφωνα με τον Frydenberg.
Και άλλες χώρες έχουν δοκιμάσει να αναγκάσουν τους τεχνολογικούς κολοσσούς να βάλουν το χέρι στην τσέπη, αλλά μάταια.
Οι εκδότες στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία πιέζουν για την ψήφιση νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων, που να επιβάλλουν στην Google την καταβολή τελών αδειοδότησης όταν δημοσιεύει αποσπάσματα των άρθρων τους.
Το 2019, η Google σταμάτησε να εμφανίζει αποσπάσματα ειδήσεων από Ευρωπαίους εκδότες στα αποτελέσματα αναζήτησης για τους Γάλλους χρήστες της, ενώ ο μεγαλύτερος εκδότης ειδήσεων της Γερμανίας, ο Axel Springer, επέτρεψε στη μηχανή αναζήτησης να εμφανίζει αποσπάσματα των άρθρων του, μετά τη δραματική πτώση της κίνησης στους ιστοτόπους του.
Πηγή: Reuters
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος