Ν. Κεραμέως: Το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση είναι μια ολιστική μεταρρύθμιση

Για το νομοσχέδιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, ως μία μεταρρύθμιση «που αντιμετωπίζει ολιστικά αυτό τον παραμελημένο, θα έλεγα, πυλώνα της εκπαίδευσης, που επιχειρεί να θεραπεύσει τις διαχρονικές του παθογένειες, και με συντονισμένες παρεμβάσεις να καταστήσει την επαγγελματική εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση αναπτυξιακό εφαλτήριο στη συνείδηση της κοινωνίας, να την καταστήσει σύγχρονο εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής» μίλησε κατά τη συζήτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως.

Η κ. Κεραμέως είπε ότι ενώ υπάρχει διαχρονικά σημαντικό ποσοστό ανεργίας νέων και ανερχόμενη ζήτηση στην αγορά για τεχνικά επαγγέλματα καταγράφεται ανεπαρκής προσφορά και το 30% των μαθητών Λυκείου επιλέγει τα ΕΠΑΛ ενώ το 70% τα ΓΕΛ, όταν οι αριθμοί αυτοί είναι σχεδόν αντίστροφοι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

“Το μαζικό κύμα υποψηφίων προς τα Πανεπιστήμια επίσης δεν συνάδει με το γεγονός ότι ο ρυθμός αποφοίτησης των φοιτητών μας είναι ο χαμηλότερος σε όλη την ΕΕ, το ότι το 30% δεν αποφοιτά ποτέ και το ότι σχεδόν 25% των καταρτιζομένων των ΙΕΚ είναι απόφοιτοι ΑΕΙ, που οδηγείται στην επαγγελματική κατάρτιση για να βρει δουλειά”.

Αυτή η στρέβλωση «εκπορεύεται από μία κακώς εννοούμενη νοοτροπία, από ένα στερεότυπο, ότι η καταξίωση έρχεται μόνο με το πτυχίο πανεπιστημίου, και όχι από τεχνικές επαγγελματικές σπουδές» είπε η κυρία Κεραμέως και συνέχισε: «Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι, δεν υπάρχει καλός και κακός δρόμος. Δεν υπάρχει καταξιωμένη και απαξιωμένη επιλογή. Υπάρχουν – και πρέπει να υπάρχουν – διαφορετικές εναλλακτικές επιλογές για τους νέους. Επιλογές που να ανταποκρίνονται στις κλίσεις, στις δεξιότητες, στα ενδιαφέροντα των νέων μας. Επιλογές όμως που να έχουν και αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Δεν είναι ένας ο κοινωνικός ανελκυστήρας της εκπαίδευσης – είναι πολλοί, με πολλές εναλλακτικές διαδρομές. Και αυτές ακριβώς οφείλουμε να χαράξουμε, να ενισχύσουμε, να προβάλουμε, και να αφήσουμε τους νέους μας να επιλέξουν. Και βεβαίως να διασφαλίσουμε ότι σε κάθε μία από αυτές τις διαδρομές οι νέοι μας θα πάρουν τα καλύτερα δυνατά εφόδια και εργαλεία».

Η υπουργός Παιδείας έθεσε ως κεντρική στόχευση σε όλα τα επίπεδα τη «στενότερη σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας. Σπουδές που θα οδηγούν σε ποιοτικές προοπτικές για τους νέους μας». Αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την ανίχνευση των αναγκών της αγοράς εργασίας που θα γίνεται από ένα εθνικό συμβούλιο και 13 περιφερειακά συμβούλια, στα οποία θα συμμετέχουν οι κοινωνικοί εταίροι, φορείς και εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, ανάμεσα σε άλλους.

Η Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε διακριτά στη μεταρρύθμιση, ανά Επίπεδο προσόντων, που δημιουργούνται ή ενισχύονται με το εν λόγω σχέδιο νόμου:

Στο επίπεδο 3, μετά το Γυμνάσιο, προβλέπεται η ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) για αποφοίτους Γυμνασίου. Δίνεται με αυτό τον τρόπο η δυνατότητα σε νέους οι οποίοι θέλουν να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες ικανότητές τους στο επίπεδο του τεχνίτη και μέχρι σήμερα δεν είχαν τη δυνατότητα αυτή. Οι ΕΣΚ αποτελούν παράγοντα μείωσης του κοινωνικού αποκλεισμού, περαιτέρω μείωσης της μαθητικής διαρροής. Τίθεται, έτσι, τέλος σε μία θλιβερή εξαίρεση της χώρας. Το επίπεδο 3 υφίσταται, ενδεικτικά, σε Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρο, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Ηνωμένο Βασίλειο.

Στο επίπεδο 4, ιδρύονται Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, οικοδομώντας πάνω στον πετυχημένο θεσμό των πρότυπων σχολείων στη γενική εκπαίδευση που τόσο έχει αγκαλιάσει η ελληνική κοινωνία. Στα Πρότυπα ΕΠΑΛ θα εισάγονται οι απόφοιτοι Γυμνασίου με βάση τον βαθμό απολυτηρίου τους και οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται με βάση τα προσόντα τους. Θα λειτουργούν και ως Κέντρα Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς των τεχνικών ειδικοτήτων, με σκοπό τη συνεχή και πολύπλευρη ενημέρωσή τους και τη διατήρηση υψηλού επιπέδου παροχής επαγγελματικής εκπαίδευσης στους μαθητές. Τα Πρότυπα αυτά ΕΠΑΛ θα λειτουργήσουν ως πιλότοι, για τη σταδιακή επέκταση της μεταρρύθμισης σε όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας.

Στο επίπεδο 5, αναδιαρθρώνονται και ενισχύονται τα ΙΕΚ, διοικητικά και λειτουργικά. Ιδρύονται δημόσια Πειραματικά Θεματικά ΙΕΚ, πάντοτε στη βάση των αναγκών της αγοράς εργασίας, ενώ παρέχεται η δυνατότητα στα ΙΕΚ να οργανώνουν ξενόγλωσσα τμήματα και στους καταρτιζόμενους να συμμετέχουν σε προγράμματα της ΕΕ και θεσμοθετείται η λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας. Αναβαθμίζεται διοικητικά και λειτουργικά το μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας, προκειμένου να ενισχυθεί η μάθηση με βάση την εργασία για τους αποφοίτους της μη υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Ενισχύεται ο ΕΟΠΠΕΠ ως εθνικός φορέας πιστοποίησης προσόντων και διασφάλισης της ποιότητας σε ΕΕΚ – ΔΒΜ. Μπαίνει τάξη στο άναρχο και αρρύθμιστο τοπίο των πρώην ΚΕΚ.

«Ο κοινωνικός ανελκυστήρας για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι ένας για εμάς είναι πολλοί, με εναλλακτικές και αλληλοσυνδεόμενες διαδρομές. Σημασία έχει να μπορούν οι νέοι μας μέσα από τις επιλογές αυτές να ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους, επιλογές που θα τους κάνουν μορφωμένους, καταρτισμένους, ευτυχισμένους, δημιουργικούς, επιλογές που θα τους οδηγήσουν σε ποιοτικές θέσεις εργασίας. Αυτός είναι ο κεντρικός στόχος μας με το παρόν νομοθέτημα», υπογράμμισε η κ. Κεραμέως.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος