Συνταγματική Αναθεώρηση: Απορρίφθηκε ένσταση του ΣΥΡΙΖΑ για εκλογή ΠτΔ (video)

Αντιπαράθεση σε υψηλούς τόνους στη Βουλή κατά τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Τα άρθρα που αφορούν εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, συγκρότηση Εξεταστικών Επιτροπών, λαϊκές νομοθετικές πρωτοβουλίες αλλά και δημοψηφίσματα για κύρωση διεθνών συνθηκών και συμβάσεων είναι στην ημερήσια διάταξη της σημερινής, τρίτης συνεδρίασης της Ολομέλειας.

Το επίμαχο και κρίσιμο άρθρο 32 παρ.4 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, αν είναι στο επίκεντρο των αντιπαραθέσεων αλλά και των ζυμώσεων μεταξύ των κομμάτων.

Όλα τα κόμματα, πλην του ΚΚΕ, συμφωνούν στην αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής ωστόσο διαφωνούν ως προς τον τρόπο και τη διαδικασία εκλογής του.

Απορρίφθηκε η ένσταση αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε νωρίτερα ο ΣΥΡΙΖΑ για την αναθεώρηση του άρθρου 32 αρ.4 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η αντισυνταγματικότητα αφορά στην παραβίαση της αναθεωρητικής διαδικασίας και την παραβίαση των ουσιαστικών ορίων της αναθεώρησης.

Η ένσταση ασκείται σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής δεδομένου ότι το άρθρο 119 του ΚτΒ που ρυθμίζει τα σχετικά με την διαδικασία αναθεώρησης προβλέπει ότι η διαδικασία της συζήτησης διέπεται από αναλογική εφαρμογή των άρθρων 95 έως 104, άρα έχει έδαφος εφαρμογής σε αυτήν και το άρθρο 100, που προβλέπει ένσταση αντισυνταγματικότητας», αναφέρει η ένσταση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι: «Η πρόταση της ΝΔ παραβιάζει τα διαδικαστικά όρια της αναθεώρησης εφόσον είναι αντίθετη με την πρώτη απόφαση της αναθεωρητικής Βουλής, με την οποία προσδιορίστηκε η κατεύθυνση και οριοθετήθηκε το εύρος της αναθεωρητικής εξουσίας της παρούσας Βουλής ορίζοντας σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή του Προέδρου. Επίσης αναφέρει ότι, η πρόταση παραβιάζει και τα ουσιαστικά όρια της αναθεώρησης. Η υποβάθμιση της νομιμοποίησης του Προέδρου της Δημοκρατίας λόγω της δυνατότητας εκλογής του ακόμη και από τη σχετική πλειοψηφία της Βουλής, παρά την εκπεφρασμένη ή έμμεση αποδοκιμασία της απόλυτης πλειοψηφίας των βουλευτών προς το πρόσωπό του, είναι ασύμβατη με την μη αναθεώρησιμη προεδρευόμενη μορφή του πολιτεύματος από την οποία απορρέει η υποχρέωση αυξημένης νομιμοποίησης του Προέδρου της Δημοκρατίας επομένως και εκλογής του με αυξημένη πλειοψηφία.

Ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, ζήτησε την απόσυρση της αναθεωρητέας διάταξης και κατηγόρησε τη ΝΔ για αντιπολιτική και αντισυνταγματική συμπεριφορά που επέδειξε στη προτείνουσα Βουλή, όπου -όπως υποστήριξε- χρησιμοποίησε κόλπο για να περάσει η διάταξη.

«Δεν ήταν κανένα κόλπο, αλλά ήταν μια πράξη απολύτως πολιτική, συνταγματική, δημοκρατική, πατριωτική και διέξοδος για να μη σέρνεται η χώρα σε εκλογές με πρόσχημα την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας», τόνισε στην παρέμβασή του ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας.

Η κυβερνητική πλειοψηφία από την πλευρά της απορρίπτει τη πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης η οποία προβλέπει και την άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό, σε περίπτωση που αποβούν άκαρπες οι κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες.

Ο εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι για μια ακόμη φορά αξιοποιεί την κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία για να θηρέψει εντυπώσεις. Τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί σήμερα τη ΝΔ, διότι σε μια διαδικασία θεσμοθετημένης κοινοβουλευτικής αντιπαράθεσης, «είχε την τόλμη και γενναιότητα» να υπηρετήσει με το πρέπον δημοκρατικό ήθος ακόμη και προτάσεις που προήλθαν από άλλα κόμματα.

Ο υπουργός Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτης είχε δηλώσει νωρίτερα ότι η ένσταση αντισυνταγματικότητας δεν είναι σύμφωνη με τον Κανονισμό της Βουλής, διότι το άρθρο 119 παρ. 4 ρητώς αναφέρει πως η αναλογική εφαρμογή είναι μόνο στην προτείνουσα Βουλή και όχι στην αναθεωρητική Βουλή.

Τη θέση ότι η προτείνουσα Βουλή δεν δεσμεύει την αναθεωρητική Βουλή, διατύπωσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κινήματος Αλλαγής, Ανδρέας Λοβέρδος. «Είναι δυνατό να λέμε ότι μια Βουλή προτείνουσα, που πρότεινε αναθεώρηση του Συντάγματος στους τελευταίους μήνες της τελευταίας συνόδου της, δηλαδή όταν η δημοκρατική νομιμοποίηση είχε αρχίσει να ελαττώνεται, να δεσμεύει την επόμενη Βουλή, με νωπή τη δημοκρατική νομιμοποίηση; Είναι δυνατό να λέμε ότι ένα σώμα που βαίνει απονομιμοποιούμενο, δεσμεύει το επόμενο και ενώ έχουν μεσολαβήσει εκλογές; Όχι αυτό θα ήταν δημοκρατικό ατόπημα και δεν θα το κάνουμε», είπε ο Ανδρέας Λοβέρδος.

«Το ζήτημα είναι πολιτικό και δεν είναι ζήτημα συνταγματικής τάξης», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας και πρόσθεσε: «στην προτείνουσα Βουλή όλοι μαζί ψήφισαν την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής. Το ΚΚΕ δεν το ψήφισε αυτό. Το ψήφισαν όμως όλοι οι άλλοι, γιατί πάνω από όλα βάζουν το στόχο της κυβερνητικής σταθερότητας. Ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε όψιμος οπαδός αυτής της θέσης, ενώ το 2014 είχε αξιοποιήσει την προεδρική εκλογή προκειμένου να υπάρξει κυβερνητική εναλλαγή». «Από εδώ και πέρα όμως αρχίζουν τα δύσκολα. Το σχήμα που καταλήγει η ΝΔ σε ένα σχήμα αχαρακτήριστο και ο ΣΥΡΙΖΑ υιοθετεί την προηγούμενη θέση της ΝΔ, για άμεση εκλογή από το λαό. Αν κάτι πλήττει τη μορφή του πολιτεύματος είναι η δική σας πρόταση κύριε Κατρούγκαλε», είπε ο Γιάννης Γκιόκας και σχολίασε ότι υπάρχει πολιτικός καιροσκοπισμός και όσο αντισυνταγματική μπορεί να είναι η πρόταση της ΝΔ, άλλο τόσο είναι και η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.

«Σήμερα έπεσαν οι μάσκες», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας και τόνισε ότι ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ χρησιμοποιούν το Σύνταγμα για τα δικά τους μικροπολιτικά παιχνίδια.

Η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας δεν μπορεί να εργαλειοποιείται είπε η εισηγήτρια του ΜέΡΑ25 Αγγελική Αδαμοπούλου και διατύπωσε τη θέση ότι η προηγούμενη Βουλή δεν δεσμεύει την παρούσα Βουλή στην κατεύθυνση.

Τί προτείνουν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 32

Ειδικότερα, η πρόταση της ΝΔ προβλέπει ότι:

«Αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μέσα σε πέντε ημέρες και εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών. Αν δεν επιτευχθεί ούτε αυτή η πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μία ακόμη φορά, ύστερα από πέντε ημέρες, μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν, και θεωρείται ότι έχει εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε τη σχετική πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας, θεωρείται ότι έχει εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε μεγαλύτερο αριθμό ψήφων στην πρώτη ψηφοφορία της προηγούμενης παραγράφου, και, σε περίπτωση ισοψηφίας κατά την ψηφοφορία εκείνη, ο πρεσβύτερος στην ηλικία μεταξύ των δύο υποψηφίων».

Από την πλευρά του, ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει :

«Αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη αυτή πλειοψηφία, οι ψηφοφορίες επαναλαμβάνονται ανά μήνα μέχρις ότου επιτευχθεί η πλειοψηφία των τριών πέμπτων ή μέχρι τη συμπλήρωση εξαμήνου από την έναρξη της διαδικασίας εκλογής. Μετά την παρέλευση του εξαμήνου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν στην τελευταία ψηφοφορία, με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία από τους πολίτες που έχουν εκλογικό δικαίωμα, όπως νόμος ορίζει».

Η συζήτηση θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα με την παρέμβαση των πολιτικών αρχηγών και την ψηφοφορία επί των αναθεωρητέων διατάξεων.

Πηγή: ΕΡΤ, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετική είδηση: Δεύτερη ημέρα συζήτησης στη Βουλή για την αναθεώρηση του Συντάγματος

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος