Πηγή: Pixabay

Μεταπολεμικά η τηλεόραση μπήκε δυναμικά στα σπίτια και επηρέασε την κοινωνική συμπεριφορά των οικογενειών. Αντανακλούσε διεθνώς τις ελπίδες και τον ενθουσιασμό των ανθρώπων μετά τις καταστροφές του πολέμου. Η αμερικανική και η ευρωπαϊκή τηλεόραση ενέπνεαν ένα πνεύμα αισιοδοξίας βασισμένο σε ξεχασμένες πια αρχές και αξίες.
Η Μπονάντσα, η Λούση, ο Φυγάς, ο Στήβ και ο Ντάνο από τη Χαβάη-5-0, ο Κουστώ με το ωκεανογραφικό του την «Καλυψώ», μπήκαν στα ελληνικά σπίτια μαζί με Έλληνες καλλιτέχνες, ηθοποιούς από το Θέατρο της Δευτέρας, δημοσιογράφους σαν τον Φρέντυ Γερμανό και δημιούργησαν μια νέα τηλεοπτική πραγματικότητα που ερευνούσε την κοινωνική ζωή. Η περίοδος της δικτατορίας αποτέλεσε μια σκληρή δοκιμασία και για την ελληνική τηλεόραση την οποία εμπόδισε να εξελιχθεί ελεύθερα. Μεταπολιτευτικά η τηλεόραση τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα προσπάθησε να εκφράσει τις αγωνίες αλλά και τα όνειρα  της ελληνικής κοινωνίας. Ωστόσο ο καταναλωτισμός στα διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα επέβαλε προοδευτικά τα reality εις βάρος περισσότερο ουσιαστικών εκπομπών.

Ο ελληνικός τηλεοπτικός χώρος δεν θα μπορούσε να αντισταθεί στην νέα διεθνή τηλεοπτική πραγματικότητα. To «πάω κάθε μέρα σε μια, να αδειάσω το πακέτο…αλλιώς έχει βιασμό» είναι σόκ και ντροπή αλλά μεταδίδεται απο την τηλεόραση!

Σήμερα μας λέει ο ψυχίατρος –ψυχαναλυτής Σάββας Σαββοπουλος, ατρόφησε η ιδέα των πρωτοπόρων του Tύπου, που επιθυμούσαν να δημιουργηθεί ένα μορφωμένο και διορατικό κοινό, που έχει σταθερές αξίες, πεποιθήσεις, ηθική και ήθος. Έτσι δημιουργήθηκε ένα κοινό που δεν μπορεί να αμυνθεί απέναντι στην «κρεατομηχανή» του πανταχού παρόντα καταναλωτισμού και στο σαράκι της αναγνωρισιμότητας. Βέβαια, μας λέει η ψυχίατρος –ψυχοθεραπεύτρια Χαρίκλεια –Μαρία Λαζαρίδου, δεν μπορεί κανείς να μην παρατηρήσει ότι πλέον η τηλεόραση δεν έχει ουσιαστικά να προσφέρει επιλογές στον τηλεθεατή. Υπάρχουν μόνο ενημερωτικές εκπομπές, reality και σήριαλ, ενώ η τηλεόραση θα μπορούσε να είναι πιο πλουραλιστική, αλλά εκεί έρχεται το θέμα των διαφημίσεων και της επιβίωσης των ΜΜΕ. Η κοινωνία μας είναι εικονιστική, επισημαίνει ο καθηγητής φιλοσοφίας Θεοφάνης Τασης, αυτό σημαίνει ότι θεσμοί, αγαθά, υπηρεσίες, διαπροσωπικές σχέσεις και ο εαυτός εξεικονίζονται ψηφιοποιούμενα. Εντός της η ορατότητα είναι μείζονος σημασίας, επειδή εξασφαλίζει την προσοχή των άλλων που αποτελεί το νόμισμα της ψηφιακής οικονομίας.

Δείτε εδώ  το αφιέρωμα του ert.gr  στα reality και τις συνεντεύξεις των Σάββα Σαββοπουλου, Χαρίκλειας- Μαρίας Λαζαρίδου και Θεοφάνη Τάση.

Το «νοσηρό ενδιαφέρον» στα τηλεοπτικά reality – Μέρος Α΄

Θέμα ενστίκτων το «νοσηρό ενδιαφέρον» στα τηλεοπτικά reality – Μέρος B’

Τηλεοπτικά reality: «Και η υποκρισία μπορεί να έχει έναν θετικό πυρήνα» – Μέρος Γ’ 

 

Μοιράσου το άρθρο: